امنیت

مقامات تاجیک 3 فراری که قصد پیوستن به داعش داشتند را کشتند

نوشتۀ نادین بهرام

در تصویری که در ماه ژوئن روی اینترنت قرار گرفت دو ستیزه جو در حلب سوریه دیده می شوند. [تصویر اودنوکلاسنیکی که در اختیار نادین بحروم قرار گرفته]

در تصویری که در ماه ژوئن روی اینترنت قرار گرفت دو ستیزه جو در حلب سوریه دیده می شوند. [تصویر اودنوکلاسنیکی که در اختیار نادین بحروم قرار گرفته]

خجند، تاجیکستان - نیروهای امنیتی پاکستان اخیرا سه فراری را که قصد پیوستن به داعش داشتند هدف گلوله قرار داده و کشتند.

فرار از زندان 17 ژوئن در خجند استان سغد روی داد. هر سه فراری در حالیکه هنوز در محوطه زندان قرار داشتند هدف گلوله قرار گرفتند. تنها یک نفر از آنها توانست منطقه را ترک کند.

به گفته مقامات، فراری سوم روز 19 ژوئن در منطقه بی غفوروف استان سغد کشته شد.

کشتن یک نگهبان به خاطر هیچ

عزت الله شریف، رئیس سازمان زندان های کشور به آسیای میانه آنلاین گفت، سه محکوم نقشه شیطانی خود را با چاقو زدن به یک نگهبان در غروب 17 ژوئن آغاز کردند.

شریف گفت، این نگهبان به نام یارممد علی ممدوف «در راه بیمارستان درگذشت.»

شریف گفت، این توطئه به لطف نگهبان دیگری که در برج دیدبانی کشیک می داد به سرعت کشف شد.

آن نگهبان به سه فراری شلیک کرد، یکی را در جا کشت و دو نفر دیگر را زخمی کرد. یک فراری زخمی به دویدن ادامه داد و در صحرا ناپدید شد، اما مقامات بازمانده دیگر را به سرعت دستگیر کردند. او 25 ژوئن در بیمارستان زندان در حجند بر اثر جراحات کشته شد.

فراری تنها که از زندان فرار کرد زیاد نتوانست دور شود.

شریف گفت که رئیس سازمان زندان های کشور «به همراه وزارت کشور» فراری را در منطقه بی غفوروف شناسایی کرد. وی افزود: «این فراری با شلیک گلوله [19 ژوئن] کشته شد .»

قصد پیوستن به داعش

یک منبع وزارت کشور به شرط نانشناس ماندن به آسیای میانه آنلاین گفت، هر سه فراری قصد پیوستن به داعش را داشتند. این منبع گفته های خود را به نقل از اعترافات فرد بستری شده بیان کرد.

خبرگزاری روسیه 18 ژوئن به نقل از یک مقام کمیته امنیت ملی کشور گفت، مقصد نهایی آنها افغانستان بوده است.

منبع وزارت کشور گفت که این سه نفر «با سوء استفاده از مرز نامشخص و بدون نگهبان بین تاجیکستان و قرقیزستان [می خواستند به افغانستان بروند].»

این منبع افزود، دو محکوم از افراطیون سرسخت بودند. میرزو کایوموف، 30 ساله، از ماه دسامبر در حال گذراندن محکومیت 14 ساله خود به خاطر نبرد در عراق بود. او کسی است که در خود زندان کشته شد.

منبع وزارت کشور گفت که کایوموف «در عراق تحت آموزش داعش قرار گرفته بود. پس از بازگشت به تاجیکستان... به جای آنکه تسلیم مقامات شود، بلافاصله مخفی شد... اگر خود را به وزارت کشور معرفی می کرد مشمول عفو می شد.»

زندانی فراری که در منطقه بی غفوروف کشته شد، رمزالله خان دودوخونوف، 27 ساله، از ژانویه 2013 در حال سپری کردن محکومیت 20 ساله خود بود.

دودوخونوف در وزیرستان شمالی پاکستان در کنار ستیزه جویان جنگیده بود.

منبع وزارت کشور گفت، دودوخونوف «از بین این سه نفر خطرناک ترین محسوب می شد، چون سال ها در وزیرستان آموزش نظامی دیده بود. او پس از بازگشت از وزیرستان به خانه والدینش باز نگشت... به این خاطر او را خطرناک می دانستیم که علاوه بر تجربه اش، چاقو هم همراه داشت.»

زندانی کشته شده در بیمارستان خجند، جبیب جان یوسوپوف، 36 ساله، از اکتبر 2013 به 20 سال زندان محکوم شده بود. او در سال 2003 یک صراف را در خجند کشته و از او دزدی کرد بود.

منبع وزارت کشور گفت که با اینکه یوسوپوف یک مجرم معمولی بود و تروریست محسوب نمی شد «خطر کمتری نداشت، او پس از ارتکاب قتل، 10 سال در خجند مخفی شده بود... او پس از زندانی شدن تصمیم گرفته بود به داعش بپیوندد.»

شایستگی نیروی انتظامی تاجیک

خدای بردی خولیک نظر، مدیر مرکز تحقیقات استراتژیک تحت رئیس جمهوری تاجیکستان، به آسیای میانه آنلاین گفت، عضوگیری افراط گرایان در زندان، برای نیروی انتظامی تاجیکستان تبدیل به یک مشکل شده است.

وی گفت، عضوگیران گروه های افراطی فهمیده اند که می توانند در زندان فعالیت کنند و زندانیان دیگر را به عضویت داعش درآورند.

خولیک نظر گفت: «ما تحقیق کرده ایم که عضوگیران خلاف می کنند تا به زندان بیفتند و در آنجا دیگر زندانیان را شستشوی مغزی بدهند و آنها را برای پیوستن به گروه های تروریستی تشویق کنند.»

با این حال ناظران به سرعتِ نیروی انتظامی تاجیک در ردیابی دودوخونوف، تنها بازمانده فراریان اشاره می کنند.

قادر عطاولویوف مشاور امنیتی مقیم دوشنبه به آسیای میانه آنلاین گفت: «به خاطر وضعیت خطرناک [پس از فرار از زندان]، قرقیزستان امنیت مرزهای خود را بالا برد. اما افسران امنیتی ما اجازه ندادند این مجرم خیلی دور شود. این نشان می دهد که آنها چقدر خوب آموزش دیده اند.»

مردم در استان سغد در آرامش هستند.

سورو سردوروا از ساکنین خجند به آسیای میانه آنلاین گفت: «پلیس در تمام خیابان های فرعی و مسیرهای اصلی حضور دارد. یک تروریست زخمی نمی تواند خیلی دور شود.»

آیا شما این مقاله را می پسندید؟

0 دیدگاه

شیوه نامۀ بیان دیدگاه ها * نشان دهندۀ فیلد اجباری است 1500 / 1500