تروریسم

افغان ها اعمال خشونت بار شبه نظامیان در ماه رمضان را محکوم می کنند

نوشته نجیب الله

فعالان جامعه مدنی و علمای دینی افغانستان در تاریخ 22 جوزا در کابل برای محکوم کردن حمله تروریستی 21 جوزا به یک مسجد در ولایت ننگرهار یک کنفرانس خبری را برگزار کرده اند. [نجیب الله]

فعالان جامعه مدنی و علمای دینی افغانستان در تاریخ 22 جوزا در کابل برای محکوم کردن حمله تروریستی 21 جوزا به یک مسجد در ولایت ننگرهار یک کنفرانس خبری را برگزار کرده اند. [نجیب الله]

کابل - تروریست های افغان به دعوت علمای دینی برای حفظ حرمت ماه رمضان وقعی نگذاشتند و برعکس، ده ها تن از افراد ملکی را در این ماه مبارک به قتل رساندند.

حالا مردم ملکی، علمای دینی، مسئولان دولتی، و فعالان جامعه مدنی نسبت به کشتار ده ها تن از مردم توسط تروریست ها به شدت واکنش نشان داده اند.

شکیب غیاثی، یکی از باشندگان کابل، گفت: «طی این ماه شبه نظامیان جان ده ها تن از شهروندان روزه دار افغان را گرفتند.»

او به آسیای میانه آنلاین گفت: «اگر آنها داد از اسلامیت می زنند حداقل می توانستند به درخواست علمای دینی عمل کرده و در این ماه سبب شهادت شهروندان بی دفاع نشوند.»

راسد، یک شهروند کابل که به خاطر در امان ماندن از انتقام جویی طالبان خواست تا تنها از نام کوچکش استفاده شود، گفت: «در جریان ماه مبارک رمضان ستیزه جویان مرتکب جنایات فجیعی شدند که می توان از ربودن و تیرباران کردن مسافران بی دفاع، هدف قرار دادن نمازگزاران، و کشتن زنان و کودکان در ولایت ننگرهار یاد کرد.»

او به آسیای میانه آنلاین گفت: «گروه های ستیزه جو حرمت ماه رمضان، زنان و کودکان را نگاه نمی ندارند.»

کشتن مسلمانان در مساجد هیچ توجیهی ندارد

تروریست ها در ماه رمضان، ماهی که ادعای حرمت قائل شدن برای آن را دارند، به جنایات بی وقفه خود ادامه دادند.

در تاریخ 21 جوزا بر اثر انفجار بمبی در یک مسجد در ولایت ننگرهار چهار نفر، به شمول ملاامام این مسجد، جان باختند.

یک روز بعد از آن ده ها تن از علمای دینی و فعالان جامعه مدنی یک کنفرذانس خبری را برای محکوم کردن اقدامات خشونت بار شبه نظامیان در ماه رمضان برگزار کردند.

محمدسالم حسنی، یک عالم دینی باشنده کابل، به آسیای میانه آنلاین گفت: «کشتن مسلمانان نمازگزار هیچ توجهی دینی ندارد.»

او گفت: «خون مسلمان بر مسلمان حرمت دارد. اما ستیزه جویان هیچ توجهی به اصول و احکام اسلامی ندارند.»

فهیم صدیقی، یک فعال مدنی و رییس سازمان «خط نو» نیز گفت: «ستیزه جویان با هدف قرار دادن افراد بی گناه، حتی در مساجد، عملا دشمنی شان را با اسلام و انسانیت اعلام کرده اند. حکومت باید انتقام خون شهدا را بگیرد.»

از جانب دیگر کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان (اِی آی اچ آر سی) نیز کشتار غیرنظامیان در ماه رمضان را محکوم کرده و آن را «مخالف کنوانسیون های بین المللی» عنوان کرده است.

در همین حال دولت افغانستان جنایات شبه نظامیان را به شدت محکوم کرده و مجموعا مبلغ 4 میلیون افغانی (58,300 دالر آمریکا) را در قالب کمک نقدی به خانواده های چهار فرد کشته شده و بیش از 70 فرد مجروح اتخصیص داده است.

فرهاد صدیقی، یک نماینده مجلس افغانستان، نیز به آسیای میانه آنلاین گفت: «ستیزه جویان به نام اسلام دست به اعمالی می زنند که اربابانشان به آنان دستور می دهند.»

او افزود که این اعمال جنایتکارانه نابخشودنی هستند و هیچ ارتباطی با اسلام ندارند.

صدیق صدیقی، سخنگوی وزارت داخله، به آسیای میانه آنلاین گفت: «برای تروریست ها کشتن بیگناهان و حمله به مساجد در ماه مبارک رمضان چیز مهمی نیست، چون آنها برای ارزش های اسلامی و افغان هیچ حرمتی قائل نمی باشند.»

خنثی کردن بسیاری از حملات توسط قوای امنیتی

بنا بر اعلام ریاست عمومی امنیت ملی این خونریزی ها می توانست از این هم بدتر باشد، اما نیروهای افغان ده ها نقشۀ تروریستی را بی اثر کردند.

به گفتۀ مقامات رسمی قوای دولتی افغانستان در تاریخ 23 جوزا یک تروریست را به همراه یک موتورسیکلت بمب گذاری شده را که قصد داشت تا در ولایت سمنگان حملۀ انتحاری انجام دهد، دستگیر کردند.

در تاریخ 6 سرطان قوای امنیتی در ولایت خوست 11 فرد مظنون به عضویت در شبکه تروریستی حقانی را به همراه یک بسته انفجاری بازداشت کردند. در همان روز قوای دولتی در اسدآباد واقع در ولایت کنر یک فرد مظنون به طرح ریزی برای عملیات انتحاری را دستگیر کردند.

به گفتۀ مقامات امنیتی در تاریخ 8 سرطان نیز قوای دولتی در مکانی اعلان نشده چهار تروریست را به همراه دو موتر مملو از مواد منفجره بازداشت کردند.

در تاریخ 9 سرطان در یک مکان اعلان نشده قوای امنیتی افغانستان مولوی نعمت الله، فرد مظنون به داشتن مسئولیت حملات انتحاری و بمب گذاری های طالبان در ولایت هلمند، را به همراه دو مظنون همدستش دستگیر کردند. به گفتۀ مسئولان مطلع این سه نفر قصد داشتند تا در ماه رمضان حملاتی را اجرا کنند.

قوای امنیتی در ماه سرطان هم بسیار مصروف فعالیت بودند. آنها نُه تروریست مظنون را در تاریخ 12 سرطان در قندهار دستگیر کردند و یک فرد مظنون به تلاش برای اجرای انفجار انتحاری را در تاریخ 13 سرطان در ارغون، ولایت پکتیکا، بازداشت کردند.

آیا شما این مقاله را می پسندید؟

1 دیدگاه

شیوه نامۀ بیان دیدگاه ها * نشان دهندۀ فیلد اجباری است 1500 / 1500

تندروها فاقد اطلاعات و اگاهی کافی در عقاید خود بوده ودر بحث ها فقط بدنبال محکوم کردن حریف هستند نه کشف حقیقت !!. معمولا بصورت الت دست و مطیع عمل میکنند و اغلب مزدورند و درقبال پول دریافتی خودرا موظف به اجرای دستور مافوق میدانند و هرجنایتی را براحتی انجام میدهند.

پاسخ