تروریسم

تعهد دولت و قوای امنیتی افغانستان به اصول اسلامی

نوشته عزازالله

در حالی که مؤمنان مراسم مخصوص نماز شام «تراویح» را در ماه مبارک رمضان در مسجدی در هرات در تاریخ 5 سرطان 2016 برگزار می کنند، یک پولیس افغان نگهبانی می دهد. [عارف کریمی/ خبرگزاری فرانسه]

در حالی که مؤمنان مراسم مخصوص نماز شام «تراویح» را در ماه مبارک رمضان در مسجدی در هرات در تاریخ 5 سرطان 2016 برگزار می کنند، یک پولیس افغان نگهبانی می دهد. [عارف کریمی/ خبرگزاری فرانسه]

کابل -- دولت افغانستان و قوای امنیتی و دفاعی ملی افغان جهت تضمین اجرای اصول اسلامی در کشور کوشش می کنند.

مقامات رسمی می گویند که دولت جهت ارائه دروس اسلامی معتدل به محصلان افغان به علمای دین همکاری می کند و در همین حال قوای امنیتی از مساجد و مکاتب در برابر حملات تروریستی محافظت می نمایند.

مولوی قیوم الدین کشاف در تاریخ 28 عقرب به سلام تایمز گفت که دولت جمهوری اسلامی افغانستان (جی آی آر اُ اِی) دائماً در جهت انکشاف روابط و مراودات خود با سایر کشورهای اسلامی کوشش می کند تا به این ترتیب تسهیلات بیشتری را برای افغان هایی که در پنج اصل اسلامی مشارکت دارند، فراهم نماید.

او گفت: «دولت جمهوری اسلامی افغانستان کاملاً یک دولت اسلامی است و آنها با علمای محلی همکاری دارند تا مردم را مطلع نمایند که دولت برای موقعیت های مناسبی را جهت اجرای فرایض و صلاه اسلامی برای آنها تأمین می کند.»

او گفت که مثلاً برای اولین بار پس از آن که طالبان تحصیل را برای زنان ممنوع کرده بودند، مکتب های افغانستان دروازه های خود را به روی دختران باز کردند.

وی گفت: «ما معلمان مذکر و مؤنث داریم که تعلیمات اسلامی را به محصلان تدریس می کنند. معلمان مذکر در صندوق هایی می نشینند تا خود را از محصلان دختر جدا کنند. این دختران می گویند که علاوه بر تعلیمات سکولار خود، خودشان داوطلبانه به اینجا آمده اند.»

شبه نظامیان مخالف با اسلام سر جنگ دارند

کشاف گفت که در همین حال شبه نظامیان مرتبط با طالبان و «دولت اسلامی عراق و شام» (داعش) به افغان ها رخصت جهت رفتن به مساجد و مکاتب نمی دهند و آنها به اعمال خشنت افراطی خود علیه مردم افغان ادامه می دهند.

او اظهار داشت که به رغم این که دولت جمهوری اسلامی افغانستان و قوای امنیت و دفاع ملی افغانستان از طالبان تقاضا کرده بودند که اعمال خشونتبار را طی ماه رمضان متوقف نماید تا همه مسلمانان افغان بتوانند این ماه مبارک را در صلح و ثبات سر کنند، ستیزه جویان این پیغام را رد کرده و حتی به اعضای خود گفتند تا حملاتشان را تشدید نمایند.

او گفت: «این تضاد شدید مابین دولت جمهوری اسلامی افغانستان و قوای امنیت و دفاع ملی افغانستان و شبه نظامیان را برملا می کند.»

اشرف غنی، رئیس جمهور افغانستان، در تاریخ 27 عقرب و طی سخنرانی برای دانشجویان و استادان دانشگاه آمریکایی افغانستان که یک دانشگاه خصوصی در کابل است و در ماه اسد هدف حمله بی رحمانه شبه نظامیان قرار گرفته بود، بار دیگر بر تعهد دولت نسبت به سجایای اسلامی و قانون اسلام تأکید کرد.

غنی گفت: «شما آینده ماه هستید و ما به یک افغانستان تحصیلکرده قدرتمند و متخلص به اخلاق اسلامی باورمند هستیم.»

حمایه از حج

وزارت حج و امور دینی افغانستان همچنان کوشش می کند تا خدمات و فرصت هایی را برای افغان هایی که متقاضی برگزاری حج و واجبات دینی دیگر هستند، ایجاد نماید.

ضیاء الحق، معین وزیر حج و امور دینی، در تاریخ 28 عقرب به سلام تایمز گفت: «ما کوشش کامل داریم تا قوانین اسلام را در مملکت اجرا نموده و مقبول ترین سرویس را به [افغان ها] ارائه دهیم.»

او گفت که دولت جمهوری اسلامی افغانستان طی دو سال گذشته قادر گردیده است تا از طریق وزارت حج و امور دینی حدود 24 هزار زائر را جهت اجرای مناسک حج به مکه اعزام نماید.

حق گفت که این وزارتخانه جهت ارائه تسهیلات بیشتر به زائران افغان طی چند سال گذشته از هیچ کوششی دریغ نداشته است.

او گفت: «امسال ما تسهیلات بیشتری را ارائه داده ایم که این شامل خوراک سه برابر و تسهیلات کامل می شود.»

وی گفت که این وزارتخانه با علمای دینی همکاری کاملی دارد تا موجب شود که مردم بدانند که دولت چه خدمات و حمایه هایی را در سال آتی ارائه می دهد. او اضافه کرد که این وزارتخانه به علمای محلی کمک می کند تا تعالیم اسلامی را در مساجد به مردم تعلیم دهند و عصرها قرآن را ترجمه کنند.

حق اظهار داشت که علاوه بر این، دولت جمهوری اسلامی افغانستان همین هفته قبل عملیات اعمار یک دانشگاه اسلامی بسیار کلان در افغانستان را با هزینه تخریبی 500 ملیون دلار آمریکا که توسط جامعه بین المللی تأمین می شود، شروع کردند. این دانشگاه پس از تکمیل شدن پذیرای دانشجویان افغان و بین المللی خواهد بود.

گلاب منگل، والی تازه منصوب شده ولایت ننگرهار، هفته قبل در یک کنفرانس خبری گفت: «اکثر دانشجویان افغان در حال حاضر برای مطالعات اسلامی به ممالک دیگر می روند که این امر از عمده موجبات نگرانی در افغانستان است.»

او گفت که فقط علمای مخالف تروریسم و افراطی گری جهت تحصیل در مورد اسلام و معرفی اسلام معتدل به جهان به این دانشگاه خواهند رفت.

خشونت های به راه افتاده توسط «جنایتکاران و قاتلان»

محمد ایاز نیازی، امام مسجد وزیر محمد اکبرخان در کابل، گفت که دولت جمهوری اسلامی افغانستان و قوای امنیتی و دفاعی ملی افغانستان به مردم امیدواری می دهند و نشان می دهند که چگونه شبه نظامی گری با سجایای اسلامی منافات دارد.

او به سلام تایمز گفت: «داعش، طالبان، و همه ستیزه جویان دیگر به تابعین خود دستور می دهند تا طی ماه مبارک رمضان حملات خود را بیشتر کنند.» او افزود که این گروه ها همچنین هیچ تلاشی برای ارائه روش های قانونی جهت اجرای سفر حج به مکه برای تبعه افغانستان انجام نمی دهند.

عبدالربه رسول سیاف،یک قومندان جهادی و عضو اسبق پارلمان افغانستان، در جریان یک سخنرانی در ماه سنبله و در مراسم بزرگداشت پانزدهمین سالگرد مرگ احمد شاه مسعود، رهبر نظامی و سیاسی افغان، که توسط طالبان کشته شد، طالبان و داعش را به خاطر مخدوش کردن اسلام محکوم نمود.

سیاف با اتخاذ موضعی قاطع در قبال گروه های شبه نظامی و علی الخصوص طالبان و داعش انگیزه های ستیزه جویان جهت اجرای این گونه اعمال خشونت آمیز را زیر سوال برد.

او گفت که این ستیزه جویی مداوم در افغانستان در نتیجه درگیری مابین مسلمانان و غیرمسلمانان نیست، بلکه این جنگی است که توسط مجرمان و قاتلان به راه افتاده است.

سیاف همچنان از دولت تقاضا کرد تا از قوماندانان شبه نظامی سابق دعوت کند که جهت حمایه دولت در مبارزه علیه داعش به همکاری بپردازند.

او اظهار داشت: «هنوز خیلی دیر نشده است. شما هنوز می توانید از راه غلط مراجعت کنید؛ راهی که از همان اول غلط بود. بیایید و در کنار ملت خود بنشینید و با هم حرف بزنید و مسائل را حل کنید. و اگر مایل بودید، یک حزب اپوزیسیون سیاسی تأسیس کنید؛ جایی که در آن بتوانید دولت را نقد بنمایید.»

سیاف از قوای امنیتی افغانستان به خاطر فداکاری هایی که در جهت انجام وظیفه و آوردن صلح و ثبات به کشور انجام داده اند، قدردانی کرد.

او گفت: «من برای قوای امنیت مان دعا می کنم و از آنها تقدیر می کنم؛ چون آنها با وجود همه کاستی ها علیه توطئه ها می ایستند و از کشور و مردم خود دفاع می کنند.»

آیا شما این مقاله را می پسندید؟

0 دیدگاه

شیوه نامۀ بیان دیدگاه ها * نشان دهندۀ فیلد اجباری است 1500 / 1500