تروریسم

مقامات رسمی می گویند: طالبان توانایی رویارویی مستقیم با قوای دفاعی و امنیت ملی افغانستان را ندارد

نوشتۀ عزازالله

قوای افغانستان در تاریخ 15 سنبله با یک حملۀ طالبان به کابل مقابله می کنند. [عزازالله]

قوای افغانستان در تاریخ 15 سنبله با یک حملۀ طالبان به کابل مقابله می کنند. [عزازالله]

کابل - در پی وقوع دو انفجار در نتیجۀ بمبگذاری طالبان در نزدیکی وزارت دفاع افغانستان و مسجد ابوالفضل عباس در کابل، مقامات رسمی و تحلیلگران امنیتی می گویند که شبه نظامیان از میدان نبرد فرار می کنند.

وزارت دفاع در یکی از محله های شلوغ پایتخت در مجاورت یک بازار و یک مرکز حمل و نقل واقع شده است. حملات 15 سنبله در یک بعد از ظهر و زمانی به وقوع پیوست که کارمندان در پایان روز در حال ترک محل خدمت خود بودند. آنها حداقل 35 نفر، به شمول کارمندان ارشد، را به قتل رسانده و بیش از 100 تن از افراد ملکی بیگناه را هم مجروح کردند.

ذبیح الله مجاهد، سخنگوی طالبان، در یک نوشتۀ توئیتری مسئولیت این حملات را برعهده گرفت.

محکومیت گسترده

مقامات افغانستان این خونریزی ها را محکوم کرده و می گویند که حملات طالبان در قلب پایتخت نشان دهندۀ ضعف آنها در برابر قوای دفاعی و امنیت ملی افغانستان (اِی ان دی اس اف) در میدان نبرد است.

رئیس جمهوری اشرف غنی گفت: «دشمنان افغانستان توانایی خود را برای مبارزه با قوای امنیتی و دفاعی کشور از دست داده اند و به همین خاطر به بزرگراه ها، شهرها، مساجد، مکتب ها، و افراد ملکی حمله می کنند.»

صدیق صدیقی، سخنگوی وزارت داخله، به سلام تایمز گفت: «اردوی ملی افغانستان مایۀ فخر افغان ها است. آنها قهرمانان ما هستند. ما به آنها افتخار می کنیم و دشمنان ما آنها را هدف حمله قرار می دهند. این حمله ای به ملت ما است و مردم افغانستان هرگز آنها را عفو نخواهند کرد.»

بر اساس اعلام شاهدان عینی و گزارش های رسانه ای چند ساعت بعد حوالی نصفه شب، یک موتر بمبگذاری شده در خارج از یک مهمانخانۀ بین المللی خیریه در نزدیکی کابل بانک در محلۀ شهر نو واقع در مرکز شهر منفجر شد.

قوای امنیتی افغانستان به سرعت به محل حادثه رفتند و به مدت چندین ساعت با تبهکاران درگیر شدند و در نهایت هر سه مرد مسلح را به هلاکت رساندند.

در جریان تیراندازی های متقابل شش نفر مجروح شدند و 42 نفر هم بدون هیچ آسیبی از یک مجتمع مسکونی نجات داده شدند.

صدیقی گفت: «بر همه واضح است که این هراس افکنان هیچگونه تعلقات قومی و مذهبی ندارند. آنها بیگناهان، به شمول زنان و اطفال، را می کشند و این موضوع را با حمله به هتل نزدیک به مسجد ابوالفضل عباس، رو به روی وزارت دفاع، ثابت کرده اند.»

وزارت دفاع افغانستان کمی پس از این دو انفجار با انتشار بیانیه ای اعلام کرد: «این حملات نشان می دهند که هراس افکنان نمی توانند با قوای دفاعی و امنیتی افغانستان رو در رو و در میادان نبرد مبارزه کنند.»

وزارت دفاع افغانستان بر عزم و ارادۀ خود مبنی بر مبارزه با هراس افکنان تا امحاء کامل آنها تأکید کرد.

بی ارزش بودن جان انسان ها از نگاه طالبان

مقامات ناتو اعلام کردند که این حمله نشان دهندۀ دیدگاه طالبان مبنی بر بی ارزش بودن جان انسان ها در افغانستان و همچنین بی ارزش بودن افرادی که همه روزه خود را وقف دفاع از کشور می کنند، می باشد.

یک مقام رسمی ناتو گفت: «طالبان هیچ طرحی برای انکشاف افغانستان ندارند. آنها مردم ملکی و همچنان کسانی که از هموطنان خود دفاع می کنند را هدف قرار می دهند. و این موضوع مغایر با وعده های سابق طالبان مبنی بر محافظت از افراد ملکی است و هیچ کمکی به پیشبرد صلح نمی کند.»

پاکستان هم این حملات تروریستی در کابل را به شدت محکوم کرد و مراتب تسلیت خود را به قربانیان و خانواده های آنها ابراز داشت.

سفارت پاکستان در کابل با انتشار بیانیه ای اعلام کرد: «ما صمیمانه ترین مراتب تسلیت خود را به دولت و مردم افغانستان و خانواده هایی که عزیزانشان را در این حملۀ وحشیانۀ تروریستی از دست داده اند، تقدیم می کنیم.»

در این بیانیه همچنین بر محکومیت همۀ انواع تروریسم توسط پاکستان تأکید شده است.

یک نمایندۀ مجلس افغانستان به نام فوزیه کوفی این رویداد را حمله ای به تمام ملت افغانستان برشمرد.

او به سلام تایمز گفت: «حالا برای همگان روشن شده است که طالبان قدرت رویارویی با سربازان افغان را ندارند و در بین مردم بیگناه دست به حمله می زنند.»

مولوی قیام الدین کشاف، رئیس شورای علمای افغانستان، نیز این حمله را محکوم کرد و گفت که اعضای اردوی ملی افغانستان سربازانی رشید و تنها امید خانواده هایشان هستند.

آیا شما این مقاله را می پسندید؟

3 دیدگاه

شیوه نامۀ بیان دیدگاه ها * نشان دهندۀ فیلد اجباری است 1500 / 1500

این حملات وحشیانه را محکوم میکنم بایدیاد آورشو که کشور پاکستان دشمن بسیار دیرینه ملت مظلوم افغانستان است . جای افسوس است برای یک عده از وطن فروشان ایکه فریب کشور پاکستان را میخورن .

پاسخ

شبکه خبری خوبی است

پاسخ

ایران نمیدانند که اگر افغانستان بخواهد تمام ایران ره نابود میکند

پاسخ