تروریسم

مقامات مسئول می گویند که طالبان افغان با بحران مالی رو به رو هستند

نوشتۀ سلیمان

در این تصویر بدون تاریخ طالبان افغان در مکانی نامعلوم در افغانستان دیده می شوند. تحلیلگران می گویند که این گروه تروریستی پس از کشته شدن رهبر خود، ملا اختر محمد منصور، در ماه جوزا با مشکلات مالی بسیار شدیدی روبه رو شده است. [عکس تقدیمی از سلیمان]

در این تصویر بدون تاریخ طالبان افغان در مکانی نامعلوم در افغانستان دیده می شوند. تحلیلگران می گویند که این گروه تروریستی پس از کشته شدن رهبر خود، ملا اختر محمد منصور، در ماه جوزا با مشکلات مالی بسیار شدیدی روبه رو شده است. [عکس تقدیمی از سلیمان]

کابل - مقامات رسمی و تحلیلگران افغانستان می گویند که مرگ ملا اختر محمد منصور، رهبر طالبان، در اوایل امسال این گروه را گرفتار مشکلات مالی بسیار شدیدی کرده است.

این رهبر تروریست در ماه جوزا کشته شد.

آنها می گویند که یکی از مسئولیت های اصلی او مدیریت منابع مالی طالبان، که از راه های مختلف مانند اخاذی به دست می آمد، بود.

تحلیلگران می گویند که بدون مهارت های او طالبان با آیندۀ مالی دشواری رو به رو خواهند بود. با این حال آنها قادر به تخمین درصد کاهش دارایی های این گروه نیستند.

مشکلات مالی طالبان را تضعیف خواهند کرد

محمد رادمنش، سخنگوی وزارت دفاع ملی، به سلام تایمز گفت: «طالبان با مشکلات مالی مواجه هستند و فعلا تمرکزشان بیشتر بالای جمع آوری مالیات های [غیرقانونی] ... و تجارت مواد مخدر می باشد.»

وی گفت که مشکلات مالی و عدم اعتماد میان طالبان «باعث شده است که طالبان به چندین گروه تقسیم شوند.»

وی افزود که این مشکلات همچنان بر توانایی رزمی آنها در میدان های جنگ اثر گذاشته است.

او گفت: «پیش از این طالبان در 24 ولایت [از مجموع 34 ولایت] فعالیت داشتند. اما حالا فقط در پنج ولایت مصروف ... هستند و نیروهای امنیتی هم در همۀ این 5 ولایت مصروف سرکوب طالبان می باشند.»

او اظهار داشت که مشکلات مالی طالبان سرانجام باعث ختم و زوال این گروه خواهد شد.

باجگیری و سرقت اموال مردم توسط طالبان

طالبان از بابت وابستگی خود به پول هایی که به زور از مردم ملکی وحشتزده می گیرند، مشهور می باشند.

امین الله شارق، والی پیشین پکتیکا و تحلیلگر امور سیاسی، به سلام تایمز گفت: «این پول است که تا به حال طالبان را فعال نگهداشته است. فقدان بودجه جنگی موجب نابودی طالبان خواهد شد.»

وی گفت که فقط دولت می تواند بر اساس اصول اسلام و قوانین نافذه افغانستان «عشر و زکات را جمع آوری کند.» او اظهار داشت: «وزارت های حج و اوقاف و عدلیه عشر و زکات را جمع آوری کرده و آن را بین نیازمندان و فقرا توزیع می کنند.»

او گفت که جمع آوری این مبالغ از افراد ملکی با توسل به زور که این گروه تروریستی آن را «عشر و زکات شرعی» می خواند «اخاذی غیراسلامی» است.

او گفت: «این حکومت مشروع و اسلامی نیست؛ بلکه یک گروه یاغی و تروریست است.»

سید فضل الله وحیدی، والی پیشین ولایات کنر و هرات، به سلام تایمز گفت که طالبان زمانی کاملا نیست و نابود می شوند که منابع مالی داخلی و خارجی شان هردو قطع شده باشند.

او گفت که طالبان هر زمان که بتوانند «از باغداران، زمینداران، و دامداران عشر و زکات می گیرند. آنها حتی غذا، چوب سوخت، و موترهای مردم ملکی را برای استفاده در جنگ می گیرند.»

او پیش بینی کرد: «اگر منابع مالی طالبان دچار بحران شده باشد این امر بالای جبهات جنگ تاثیرگذار خواهد بود.»

مردم افغانستان برندگان نهایی خواهند بود

محمد داود کلکانی، نماینده مردم کابل در پارلمان، به سلام تایمز گفت که با مرگ منصور، طالبان یک قاچاقبر مواد مخدر باتجربه را از دست دادند.

او گفت: «این قاچاقبر وقتی که به رهبری طالبان رسید، ثروتمند بود. او همچنان می دانست که چگونه باید پول را مدیریت کند.»

وی اظهار داشت: «کشته شدن این رهبر ثروتمند طالبان را با مشکلات مالی جدی دست به گریبان کرده است.»

کلکانی گفت که بدون درآمد مطمئن حاصله از مواد مخدر و مدیریت مناسب آن طالبان «هرگز قادر نخواهند بود تا صرفاً از محل عشر و زکات ادامۀ وجود خود را تضمین نمایند.»

نبی مصداق، مشاور مطبوعاتی اشرف غنی ریاست جمهوری افغانستان، به سلام تایمز گفت که مشکلات بسیار شدیدی پیش روی طالبان قرار دارد و زمانی که این مشکلات مالی تأثیر خود را نشان دهند این به سود دولت و مردم افغانستان خواهد بود.

او گفت: «طالبان دیگر قادر به جذب سرباز یا خرید اسلحه نخواهد بود.»

وی در همین حال یادآور شد که ادامۀ دریافت اجباری عشر و زکات از مردم ملکی توسط طالبان باعث به راه افتادن خیزش های ضدطالبانی خواهد شد.

آیا شما این مقاله را می پسندید؟

1 دیدگاه

شیوه نامۀ بیان دیدگاه ها * نشان دهندۀ فیلد اجباری است 1500 / 1500

خبر عالی و ارزشمند

پاسخ