تروریسم

اافغان ها تیراندازی مرگبار به سوی زنان در قندهار را محکوم کردند

نوشته خبرگزاری فرانسه و تحریریه

یک پولیس افغان در روز سه شنبه (27 قوس) در قندهار یک موتر آسیب دیده را که در آن پنج خانم کارمند میدان هوایی به قتل رسیدند، بررسی می کند. مردان مسلح این پنج خانم کارمند میدان هوایی و راننده آنها را در جنوب افغانستان به ضرب گلوله به قتل رساندند و به این ترتیب اهمیت تهدید موجود نسبت به زنان شاغل در کشور را به نمایش گذاشتند. [جاوید تنویر/ خبرگزاری فرانسه]

یک پولیس افغان در روز سه شنبه (27 قوس) در قندهار یک موتر آسیب دیده را که در آن پنج خانم کارمند میدان هوایی به قتل رسیدند، بررسی می کند. مردان مسلح این پنج خانم کارمند میدان هوایی و راننده آنها را در جنوب افغانستان به ضرب گلوله به قتل رساندند و به این ترتیب اهمیت تهدید موجود نسبت به زنان شاغل در کشور را به نمایش گذاشتند. [جاوید تنویر/ خبرگزاری فرانسه]

قندهار -- به گزارش خبرگزاری فرانسه، مقامات رسمی، نمایندگان پارلمان، و مردم ملکی افغانستان قتل بی رحمانه پنج خانم شاغل و راننده آنها در قندهار در روز شنبه (17 قوس) را به شدت محکوم کردند.

مردان مسلح این پنج خانم کارمند میدان هوایی و راننده آنها را در جنوب افغانستان به ضرب گلوله از پای درآوردند و به این ترتیب اهمیت تهدید موجود نسبت به زنان شاغل در کشور را به نمایش گذاشتند.

کمین در مسیر رفتن به وظیفه

صمیم خپلواک، سخنگوی والی قندهار، به خبرگزاری فرانسه گفت که این زنان سوار بر یک موتر ون به سمت میدان هوایی در قندهار در حرکت بودند که حداقل سه مرد مسلح سوار بر موترسیکل به طرف آنها تیراندازی کردند.

او گفت: «همه این زنان و راننده آنها که سوار بر ون بودند، کشته شدند. مهاجمان از منطقه فرار کردند و ما تحقیقاتمان را آغاز کرده ایم.»

احمدالله فضل، مدیر میدان هوایی بین المللی قندهار، گفت که این زنان کارمندان یک کمپانی خصوصی بودند و این کمپانی سرویس تفتیش بارها و تفتیش بدنی را به مسافران اناث ارائه می داد.

او گفت که این زنان به دنبال دریافت تهدید به مرگ از طرف افرادی که با وظیفه آنها مخالف بودند، از بابت امنیت خود هراسان بودند.

تاکنون هیچ گروهی مسئولیت این جنایت را بر عهده نگرفته است؛ اما زنان قندهار شاغل در وظیفه های خارج از منزل از مدت ها قبل در معرض تهدید حملات شبه نظامیان طالبان و سایر گروپ های ستیزه جو قرار داشتند.

محکومیت این جنایت

به گزارش خبرگزاری فرانسه اشرف غنی، رئیس جمهوری افغانستان، گفت که قتل مردم ملکی بیگناه و زنان «ضعف دشمنان افغانستان» را نشان داد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه سازمان ملل متحد نیز این قتل ها را محکوم کرد و خواستار انجام یک سری «تحقیقات فوری، موثر، شفاف، و منصفانه» در رابطه با این حادثه شد.

فضل هادی مسلم یار، رئیس مجلس سنا، ضمن محکوم کردن این حمله علیه زنان در قندهار، گفت: «طالبان و شبه نظامیان با اخلاقیات اسلامی و کولتور افغانستان مخالف استند

او خطاب به حاضران در مجلس سنا گفت: «افغان ها زنان بیگناه را نمی کشند؛ بلکه از آنها محافظت می کنند.»

یکی از نمایندگان پارلمان به نام اکبر ستانیکزی در روز یکشنبه (28 قوس) به سلام تایمز گفت که دولت علیه افرادی «که زنان بیگناه را مقتول کرده اند» اقدام خواهد کرد و «این عمل موجب شرمساری طالبان است.»

نجیب دانش، سخنگوی وزارت امور داخله، به سلام تایمز گفت که مقامات امنیتی تحقیقات را شروع کرده اند و به زودی تبهکاران را دستگیر خواهند کرد.

رحمت الله افغان، یک باشنده قندهار، به سلام تایمز گفت: «همه از بابت این اقدام غیرانسانی ستیزه جویان خشمگین هستند.»

او گفت: «ما از دولت خود حمایت می کنیم. طالبان نه دوستان ما هستند و نه مسلمانان واقعی می باشند. آنها زنان و مردم بیگناه را می کشند.»

تلفات بالا

زنان افغان از هنگام سقوط رژیم طالبان در سال 2001 گام های بسیار بلندی را برداشته اند. اما آنها هنوز از صحنه زندگی اجتماعی غایب هستند و از میزان بالای خشونت، ظلم و ستم، و اذیت و آزار رنج می برند.

دفتر لوی څارَنوال افغانستان بالغ بر 3,700 دوسیه خشونت علیه زنان را طی هشت ماهه اول سال 2016 ثبت کرده است. این در حالی است که طی کل سال قبل 5,000 همچون دوسیه ثبت شده بود.

در ماه میزان سال گذشته مردان مسلح ناشناس سوار بر موترسیکل یک زن را که به عنوان مدافع حقوق بشر در قندهار با سازمان ملل همکاری می کرد، به ضرب گلوله به قتل رساندند.

همچنین در سال 2013 یک افسر ارشد پولیس زن در ولایت همجوار هلمند وقتی که به محل وظیفه اش می رفت، به ضرب گلوله کشته شد. نگار که مدت پنج سال در پولیس خدمت کرده بود، به عنوان معاون بازرس در اداره تحقیقات جنایی مخصوص در لشکرگاه مصروف به کار بود.

[عزازالله از کابل در تألیف این راپور مشارکت کرد.]

آیا شما این مقاله را می پسندید؟

2 دیدگاه

شیوه نامۀ بیان دیدگاه ها * نشان دهندۀ فیلد اجباری است 1500 / 1500

حوادث مشابه بسیاری اتفاق افتاده اند. اما تا حال هیچکس از بابت آن پرسان نشده است. فقط چند روز در نشرات و رسانه ها بحث شده و خلاص! وزارت امور زنان فقط اسم وزارتخانه را دارد.

پاسخ

زنان افغان طی 15 سال گذشته دستاوردهای زیادی را حاصل کرده اند و هنوز هم حاصل می کنند. با این که مشکلات و معضلات بسیاری موجود می باشند، اما آنها باز هم کوشش می کنند. در حالی که همه این هجمات و حملات توسط پاکستان اجرا می گردند. متأسفانه آمریکا فعالیت های آنان را نادیده می گیرد. مسئله منحصر به امروز نمی باشد بلکه 38 سال است که پاکستان در افغانستان مداخله می کند و آنها به طوری تبلیغات می کنند که نمی خواهند زنان افغان متعلم شوند. برعکس پاکستان پروگرام های تعلیمی برای نسوان در کشور خودشان دارد، اما آنها در کشور ما آن را نامشروع می نامند و ما این طور فعالیت ها را به شدت محکوم می کنیم.

پاسخ