اقتصاد

زارعین افغان آبیاری پایدار را فرا می گیرند

گروپ بانک جهانی

یک پروژه بانک جهانی جهت حمایه از سرمایه گذاری های مرتبط با مدیریت آب در مزارع در پنج منطقه - ولایات کابل، بغلان، هرات، ننگرهار، و بلخ -- منطقه ای به مساحت کل 19,000 هکتار را زیر پوشش قرار می دهد. [مستشاری رومی/ بانک جهانی]

یک پروژه بانک جهانی جهت حمایه از سرمایه گذاری های مرتبط با مدیریت آب در مزارع در پنج منطقه - ولایات کابل، بغلان، هرات، ننگرهار، و بلخ -- منطقه ای به مساحت کل 19,000 هکتار را زیر پوشش قرار می دهد. [مستشاری رومی/ بانک جهانی]

ولسوالی انجیل، ولایت هرات، افغانستان -- حاجی عبدالکریم 57 ساله دستمال خود را در آب تر کرده است و آن را در این روز گرم روز سر خود می گذارد. در حالی که جامه خاکستری رنگ او خیس عرق است، او به سمت دریچه ورودی کانال راه می رود. او کانال را از هر گونه زباله پاک کاری کرده و سنگ ریزه ها را با بیل از کف آن خارج می کند. او وظیفه دارد که هر روز کانال را بررسی کند و مطمئن شود که پاک و بدون نشر است.

حاجی عبدالکریم گفت: «قبلا در زمستان روزانه 70 نفر برای پاک کاری کانال و آماده کردن آن جهت آبیاری وظیفه دار بودند. اما حالا من تنها کسی هستم که مسئول پاک کاری و مراقبت از کانال است. دیگر برای پاک کاری این کانال نیازی به ده ها نفر نیست.» هر ماه یکی از اهالی قریه برای پاک کاری این کانال داوطلب می شوند.

حاجی عبدالکریم، یکی از زارعین قریه کوشک بادصبا، در ولسوالی انجیل ولایت هرات است. او در زمین 20 جریبی (40,000 مترمربعی) خود بیشتر گندم ضرب می کند. حالا این کانال آبیاری احیا شده او را قادر کرده است تا بخش های کلان تری از زمین را آبرسانی کند و حالا او می تواند کل زمین خود را زیر کشت ببرد. در حالی که این مقدار در قدیم فقط 15 جریب بود.

حاجی عبدالکریم و دیگر اهالی قریه او قبل از احیای کانال به خاطر اتلاف آب فقط قادر به آبیاری بشی از اراضی خود بودند. زارعین با کیسه های شن مسیر آب را می بستند و آن را به سمت اراضی خود هدایت می کردد. این پروسه ای طولانی بود که طی آن بخش اعظام آب هدر می شد. اما امروزه باز یا بسته کردن یکی از دریچه های فلزی آب که در مسیر کانال برای هدایت آب به سمت یک بخش از زمین ها احداث شده است، فقط چند دقیقه طول می کشد و از هر گونه هدر رفت آب در مسیر جلوگیری می کند.

این کانال که توسط پروژه مدیریت آب در مزرعه اعمار شده 3,315 متر طول دارد و به بیش از 330 فامیل منفعت می رساند. هزینه بازسازی این کانال حدود 6.7 ملیون افغانی (حدود 96,500 دالر آمریکایی ) بود. [مستشاری رومی/ بانک جهانی]

این کانال که توسط پروژه مدیریت آب در مزرعه اعمار شده 3,315 متر طول دارد و به بیش از 330 فامیل منفعت می رساند. هزینه بازسازی این کانال حدود 6.7 ملیون افغانی (حدود 96,500 دالر آمریکایی ) بود. [مستشاری رومی/ بانک جهانی]

محمد یاسین، که یک کشاورز 75 ساله است، می گوید: «در قدیم حاصلات من آسیب می دید و من فقط می توانستم نصف اراضی خود را کشت و زرع کنم. اما حالا من می توانم کل 15 جریب خود را آبیاری کنم. وضعیت اقتصادی ما بهتر شده است. ما آنقدر عایدی داریم که می توانیم شکممان را سیر کنیم و به یاری خدا به کس دیگری متکی نباشیم.»

تکمیل این پروژه بازسازی به شمول اعمار دریچه های ورودی، در قریه کوشک بادصبا حدود 10 ماه طول کشید و در سنبله 2014 به پایان رسید. این کانال که توسط پروژه مدیریت آب در مزرعه (اُ اف دبلیو ام پی) اعمار شد، 3,315 متر امتداد دارد و به بیش از 330 فامیل منفعت می رساند. هزینۀ بازسازی آن حدود 6.7 ملیون افغانی (حدود 96.500 دالر آمریکایی) بود.

پروژه مدیریت آب در مزرعه با استفاده از یک کمک 25 ملیون دالری (1.7 ملیارد افغانی) از سوی صندوق امانی بازسازی افغانستان (اِی آر تی اف) جهت بهبود حاصلخیزی کشاورزی در ساحات تحت پوشش این پروژه از طریق بهبود وضع بهره وری استفاده از آب فعالیت می کند. این پروژه توسط وزارت زراعت، آبیاری، و مالداری اجرا می شود.

هدف این پروژه حمایه از سرمایه گذاری های مرتبط با مدیریت آب در مزارع در پنج منطقه - ولایات کابل، بغلان، هرات، ننگرهار، و بلخ -- منطقه ای به مساحت کل 19,000 هکتار می باشد. پروژه مدیریت آب در مزرعه از زمان آغاز خود در سال 2011 تا به حال 35 پروژه را در غرب افغانستان علی الخصوص در ولایت هرات اجرا کرده است.

اتخاذ بهترین شیوه ها

پروژه مدیریت آب در مزرعه همچنین زارعان را در رابطه با بهترین شیوه های آبیاری زمین های خود تعلیم می دهد تا از استعمال مناسب سیستم آبیاری اطمینان حاصل کند. بعد از اعمار یا احیای یک کانال یکی از اراضی قریه تسطیح می شود تا بهترین شیوه های تسطیح اراضی کشاورزی و آبیاری بهتر و سریع تر نشان داده شود.

محمد یعقوب 45 ساله، ریاست اتحادیه آبیاری قریه کوشک بادصبا، گفت: «ما در سابق شیارهای عمیقی می کندیم که موجب می شد تا حاصلات ما به دشواری آبیاری شوند. بعضی از بخش های زمان های ما زیادتر غرقاب می شدند و بعضی قسمت های دیگر خشک می ماندند. این تعلیمات شیوه تسطیح اراضی را به ما یاد دادند که نتیجه آن آبیاری برابر همه بخش ها است.»

کانال بازسازی شده و تعلیمات ارائه شده به زارعین کمک کردند تا وقت و انرژی کمتری را صرف آبیاری کنند.

بسم الله 51 ساله گفت: «من در سابق فقط می توانستم هر 25 روز یک بار زمین خود را آبیاری کنم و آبیاری کل اراضی من سه ساعت طول می کشید. اما حالا هر هشت روز یک بار نوبت من است و آبیاری کامل زمین من فقط 90 دقیقه زمان می برد. در همین حال، برداشت حاصلات من از 320 کیلوگرم گندم در هر جریب به 380 تا 400 کیلوگرم افزایش یافته است.»

[گروپ بانک جهانی استفاده از این مطلب را به شرط رعایت شرایط و مقررات قید شده در وبسایت آن http://www.worldbank.org/terms مجاز کرده است.

آیا شما این مقاله را می پسندید؟

1 دیدگاه

شیوه نامۀ بیان دیدگاه ها * نشان دهندۀ فیلد اجباری است 1500 / 1500

این پروگرام مقبول است. اگر این پروژه ها در ولایاتی که باشندگان پشتون دارند هم اجرایی شوند مردم خودشان جنگیدن را متوقف می کنند. حالا اکثر مردم به خاطر نداشتن وظیفه و گرسنگی به گروپ های مسلح ملحق می شوند و علیه دولت مبارزه می کنند.

پاسخ