تروریسم

افزایش نگرانی ها از خاطر تجمع شبه نظامیان در امتداد مرز تاجیکستان با افغانستان

نوشته نادین بهرام

منظره خانه یک فامیل افغان در تاریخ 24 میزان در ولسوالی درواز از سمت تاجیکستان مرز مشاهده می شود. [نادین بهرام]

منظره خانه یک فامیل افغان در تاریخ 24 میزان در ولسوالی درواز از سمت تاجیکستان مرز مشاهده می شود. [نادین بهرام]

دوشنبه -- مسئولین تاجیک و افغان نسبت به تجمع خطرناک شبه نظامیان در خاک افغانستان در ساحات سرحدی این کشور با تاجیکستان هشدار می دهند.

رمضان رحیم زاده، وزیر داخله تاجیکستان، طی یک کنفرانس خبری در تاریخ 30 جدی در شهر دوشنبه که خبرنگار کاروانسرای هم در آن حضور داشت، گفت که گروپ های مختلف شبه نظامی متذکره شامل جنگجویان تاجیک و سایر جنگجویان خارجی می باشند.

او گفت: «حسب معلومات واصله ما، تعداد آنها در ... مرز بین 10,000 تا 15,000 متغیر می باشد. این وضعیت موجبات نگرانی ما را فراهم کرده است.»

با این حال رحیم زاده اطمینان داد: «تاجیکستان کنترل کامل مرز خود با افغانستان را در دست دارد.»

در این عکس نشر شده در خزان 2016 در وبسایت ها و رسانه های اجتماعی هوادار طالبان، جنگجویان جدید التعلیم طالبان مشاهده می شوند. [آرشیو]

در این عکس نشر شده در خزان 2016 در وبسایت ها و رسانه های اجتماعی هوادار طالبان، جنگجویان جدید التعلیم طالبان مشاهده می شوند. [آرشیو]

مسئولین افغان حضور شبه نظامیان در مجاورت تاجیکستان را تأیید کردند.

جنرال باباجان، قوماندان واحد 707 پولیس پامیر افغانستان، گفت که حدود 7,000 شبه نظامی در ولایت های سمنگان، بلخ، جوزجان، سر پل، و فاریاب مصروف مبارزه با قوای امنیتی می باشند.

به گزارش طلوع نیوز، او در تاریخ 12 دلو گفت: «بالغ بر 600 شبه نظامی خارجی و فامیلشان در ساحات تحت مسئولیت ما حضور دارند.»

وی جزئیات درباره اصلیت این جنگجویان خارجی را بیان نکرد. اما گفت که قوای افغانستان جهت تصفیه مخفیگاه های ستیزه جویان در ساحات شمالی مهیا هستند تا به این ترتیب از پیشروی بیشتر آنها جلوگیری کنند.

حراست از سرحدات طولانی

یک افسر قوای داخلی وزارت داخله تاجیکستان که خواست نامش فاش نشود، به کاروانسرای گفت که در سمت افغانستان «شناسایی شبه نظامیان بسیار مشکل می باشد.»

این افسر گفت که شبه نظامیان متذکره در 100 گروپ تروریستی یا افراطی عضویت دارند، مگر اکثریت آنها متعلق به طالبان، «دولت اسلامی عراق و شام» (داعش)، و تحریک اسلامی ازبکستان (آی ام یو) می باشند.

این افسر خواستار توجه بین المللی به چلنج تاجیکستان در حراست از مرز 1,344 کیلومتری اش با افغانستان شد.

او گفت: «کدام از کشورهای آسیای میانه چنین مرز طولانی با افغانستان ندارند. این مرز در ساحات کوهستانی و صخره ای واقع گردیده که همین نظارت و مرقبت از آن را دشوار می کند.»

این افسر گفت که آنچه چلنج وضعیت امنیتی را از این هم بیشتر کرده، اوضاع افغانستان است که به مکان تجمع شبه نظامیانی تبدیل شده «که مکانی را برای خود در سوریه یا عراق پیدا کرده نمی توانند.»

نظری از آن طرف مرز در افغانستان

یک راپورتر کاروانسرای در تاریخ 8 جدی در تماس تلیفونی با باشندگان دو قریه در ولایت قندوز گپ زد تا از اوضاع در سمت افغانستان مرز معلومات زیادتری کسب کند.

رشید ولدی سلطان، که یکی از باشندگان سابق امام صاحب است، سه ماه پیش با فامیلش به کابل فرار کرد.

او گفت که درگیری های بی وقفه و بی ثباتی آنها را مجبور به فرار کرد.

او به کاروانسرای گفت: «یا طالبان حمله می کردند و یا قوای امنیتی پس از آنها هجوم می آوردند. طالبان بسیار سنگدل هستند. آنها تقاضای غذا و مسکن داشتند.»

او گفت: «تعداد کلانی از مردم در حال ترک منازلشان هستند. بعضی ها به کابل می روند و بعضی های دیگر کشور را ترک می کنند ... اوضاع به سمت وخامت می رود.»

اختلافات داخلی شبه نظامیان

کاروانسرای که کوشش داشت با یک فامیل تاجیک تبار در دشت ارچی افغانستان تماس برقرار کند، با دو مرد که خود را اعضای طالبان معرفی کردند گپ زد.

دلاور که خود را یک عضو طالبان معرفی کرد، به کاروانسرای گفت: «فامیلی که قبلا این نمبر تلیفون را داشتند، دو ماه قبل از شهر خارج شدند.»

محمد، فرد دیگری که او هم خود را عضو طالبان معرفی کرد، در مورد درگیری خشونتبار طالبان و داعش با کاروانسرای گپ زد.

او گفت: «ما دائما مصروف نبرد با اعضای داعش هستیم.»

او گفت: «اعضای طالبان اکثریت شبه نظامیان مستقر در مرز را تشکیل می دهند.» وی افزود که جماعت انصارالله، اتحادیه جهاد اسلامی (شاخه منشعب از گروپ تحریک اسلامی ازبکستان)، و همچنان حزب اسلامی ترکستان بعضی از دیگر گروپ های شبه نظامی تجمع کرده در مرز تاجیکستان با افغانستان می باشند.

البته ادعاهای این افراد مظنون به عضویت در طالبان مستقلا قابل تأیید نبود.

تهدید سیاسی تاجیکستان

دوست محمد دوست، یک متخصص مطالعات افغانستان، از شهر دوشنبه گفت که با آن که تاجیکستان از مرزهای خود به شدت حراست می نماید، اما شبه نظامیان مختلف در آن نزدیکی در افغانستان «بی شک امنیت ملی تاجیکستان را تهدید می کنند.»

او با ابراز نگرانی «از بابت ناآرامی یا جنگ محلی در ناحیه مرزی» به کاروانسرای گفت: «ما نباید به آنها اجازه نفوذ به تاجیکستان را بدهیم.»

دوست گفت: «محافظان سرحدات ما و همچنان اردوی ما در آمادگی کامل رزمی قرار دارند. ما همچنان شرکای استراتژیک داریم که قادر هستند در موقع مناسب ما را یاری کنند.»

شهرت. پ، یک باشنده شورآباد در ولایت ختلان، گفت که بعض اوقات تاجیک ها می توانند صدای شلیک را از طرف افغانستان بشنوند.

او به کاروانسرای گفت: «ما به شنیدن صدای شلیک اسلحه عادت کرده ایم، مگر نگهبانان مرزی دائما در این نزدیکی هستند و از این خاطر ما نمی ترسیم.»

امیر کل عظیموف، یک عضو پارلمان و دبیر سابق شورای امنیت تاجیکستان، به کاروانسرای گفت: «من به شما اطمینان می دهم که در مرز هیچ نوع بی ثباتی نخواهد بود. همه قوای امنیتی مصروف دفاع از مرزهای [ما] هستند.»

یک افسر مرزی تاجیکستان که نخواست نامش فاش شود، تأیید کرد: «ما شبانه روز در آمادگی جنگی به سر می بریم.»

او به کاروانسرای گفت: «کشور جهت دفاع از مرزهای خود منابع لازم را دارد.»

آیا شما این مقاله را می پسندید؟

1 دیدگاه

شیوه نامۀ بیان دیدگاه ها * نشان دهندۀ فیلد اجباری است 1500 / 1500

مگر بیاد داشته باشیم، اینکه همه فضا سازی بابت آوردن داعش در سمت شمال افغانستان می باشد تا اینکه آمریکا به بهانه تروریسم به سمت شمال یورش برده و مردم مسلمان بس گناه را از بین ببرد. و این اعمال شان باعث می شود که مردم افغانستان را مجبور به پیذیرفتن دایمی پایگاه آمریکا نمایند. تا تهدید باشد برای روس و چین.

پاسخ