تروریسم

واکنش افغان ها به کشتارهای گسترده اجرا شده توسط گروه های افراطی

نوشتۀ نجیب الله

مردان افغان در کابل در تاریخ 3 قوس در حال حفط یک قبر برای یکی از 27 قربانی بمب گذاری در مسجدی در پایتخت افغانستان در تاریخ 2 قوس هستند. «دولت اسلامی عراق و شام» (داعش) مسئولین این بمب گذاری که یکی از مجموعه حملات فرقه ای اخیر بود را بر دوش گرفته است. [شاه مراعی/ خبرگزاری فرانسه]

مردان افغان در کابل در تاریخ 3 قوس در حال حفط یک قبر برای یکی از 27 قربانی بمب گذاری در مسجدی در پایتخت افغانستان در تاریخ 2 قوس هستند. «دولت اسلامی عراق و شام» (داعش) مسئولین این بمب گذاری که یکی از مجموعه حملات فرقه ای اخیر بود را بر دوش گرفته است. [شاه مراعی/ خبرگزاری فرانسه]

کابل -- مسئولین و ناظران می گویند که خشونت تروریستی فزاینده غضب و نفرت از شبه نظامیان را میان مردم افغانستان توسعه می بخشد.

بر بنیاد اعلام مأموریت کمک سازمان ملل متحد در افغانستان (یوناما) 3,498 فرد ملکی افغان، به شمول 923 طفل در سال 2016 جان خود را در جنگ از دست دادند و 7,920 فرد ملکی دیگر زخمی شدند.

یوناما در راپور سالانه خود گفت که این رقم «بیشترین مجموع تلفات افراد ملکی ثبت شده از سال 2009 بوده است.» و میزان مرگ و میر اطفال هم 24 درصد بیش از سال 2015 بود.

افغان های خشمگین از تروریستان می خواهند اعمال بی رحمانه علیه مردم با اختطاف ها، ترورها، و انفجارهای انتحاری را متوقف کنند.

قتل عام و غم و اندوه

داکتر جاوید احمد، که 34 ساله و داکتر صحی باشنده کابل است، به سلام تایمز گفت: «جوانان، اطفال، و سالمندان ما هر روز قربانی حملات بدون تبعیض تروریستان می شوند.»

او گفت: «فامیل ها نان آوران خود را از دست می دهند و مادران و پدران در سوگ فرزندان خود می نشینند. این جنگ و قتل تا کی دوام خواهد داشت؟»

سید جواد حسینی، رهبر حزب عدالت و توسعه و سخنگوی جبهه نوین افغانستان، گفت که تروریسم و جنگ به طرق مختلف به زندگی افغان ها آسیب رسانده است.

او به سلام تایمز گفت: «افغان ها با بیماری های روانی دست به گریبان بوده اند، تلفات افراد ملکی بلند رفته است، و اکونومی کشور آسیب دیده است.»

او گفت که بیکاری بلند رفته و جنبه های مثبت هر جامعه به شمول تعلیم و تربیه، کولتور، هنر، و دموکراسی در این جنگ بی پایان به خطار افتاده اند.

مسعوده کروخی، نماینده هرات در پارلمان، از به سلام تایمز گفت: «هر روز ... هموطنان ما از اثر جنگ یا حملات انتحاری کشته می شوند.»

او گفت که قتل عام های روزانه همراه با نرخ بی سابقه عدم اشتغال «آسیب روانی بسیار کلان» را وارد می آورد.

اعتراض شهروندان علیه طالبان و داعش

افراد ملکی اندوه و غضب خود را به خیابان ها می برند و همبستگی خود علیه طالبان و «دولت اسلامی عراق و شام» (داعش) را ابراز می کنند.

در تاریخ 15 جدی، فعالان حقوق مدنی و سایر اقشار افغان در هرات مظاهره کردند و شعارهای ضد داعش سر دادند. در همین حال، در کابل سازمان های مختلف مراسم شامگاهی مختلفی را بر ضد جنگ برگزار کردند.

همچنان در تاریخ 16 دلو یک گروپ از جوانان افغان در کابل رنگ سرخ را به حیث سمبول تعداد فزاینده تلفات ملکی به داخل رود ریختند.

احمد جاوید شکیب، یک ژورنالیست و عضو حرکت مدنی و سیاسی افغانستان 1400، به سلام تایمز گفت: «نباید از این تلفات افراد ملکی با بی تفاوتی عبور کرد.»

مولوی ولی الله لبیب، عالم دینی باشنده کابل، اعمال تروریستی را به حیث اعمال مبتنی بر جهالت و نه مبتنی بر تعالیم اسلامی، محکوم کرد.

او به سلام تایمز گفت: «اعمال ارتکابی شبه نظامیان ابداً جهاد محسوب نمی شوند.»

فقدان شغل و معارف

تحلیلگران می گویند که تروریسم و جنگ علاوه بر این که ردی از اندوه و ویرانی از خود به جای می گذارد، اقتصاد را هم تضعیف می کند.

بنا بر وبسایت تریدینگ اکونومیکس، نرخ بیکاری در انتهای سال 2016 برابر با 60 درصد تخمین زده شده بود.

هزاران جوان افغان برای فرار از شر بیکاری جانشان را به خطر می اندازند تا به اروپا مهاجرت کنند و اغلب در این راه کشته می شوند.

کروخی، نماینده پارلمان، گفت که شهروندان عادی افغان همه چیز خود را در جنگ از دست داده اند.

او گفت: «سرمایه گذاران در شهر صنعتی هرات با چلنج های بسیاری مواجه هستند و اقتصاد کشور به سمت رکود پیش می رود.»

در همین حال، رفتن به مکتب هم برای اطفال به عملی شجاعانه تبدیل شده است.

محمد کبیر حقمل، سخنگوی وزارت معارف، به سلام تایمز گفت که طی سال 2016 تعداد 182 باب مکتب در سرتاسر کشور از اثر جنگ و تروریسم ویران شده اند.

در برخی از موارد تروریستان مکاتب دختران را منفجر کردند یا به آتش کشیدند.

اضافه کاری پولیس

تحلیلگران می گویند که نیازهای مربوط به جنگ نقش پولیس را از مسیر خود انحراف داده است.

به گزارش رسانه های محلی جنرال تاج محمد جاهد، وزیر داخله افغانستان، به تاریخ 24 دلو در یک نشست کابینه در کابل گفت جنگ سبب شده است تا قوای امنیتی افغانستان از وظیفه اصلی اش که تنفیذ قانون می باشد به دور بماند.

زلمی وردک، جنرال متقاعد اردوی افغانستان و یک تحلیلگر امور نظامی مقیم کابل، گفت پولیس مسئول تنفیذ قانون و تآمین امنیت عمومی است.

او به سلام تایمز گفت: «پولیس به جای تنفیذ قانون و مبارزه با فساد اداری به جنگ با طالبان و داعش مصروف است

آیا شما این مقاله را می پسندید؟

0 دیدگاه

شیوه نامۀ بیان دیدگاه ها * نشان دهندۀ فیلد اجباری است 1500 / 1500