تروریسم

جنگجویان داعش از حمایه «خلیفه» دست می کشند

نوشتۀ خالد الطائی

یک تصویر ثابت از یک ویدئو که در اینترنت نشر یافته جنگجویان داعش را در قسمت قدیمی موصل نشان می دهد. مسئولین محلی می گویند که با تحت فیر قرار گرفتن این گروپ تنش و اغتشاش در میان جنگجویان داعش در این شهر به وجود آمده است. [آرشیو]

یک تصویر ثابت از یک ویدئو که در اینترنت نشر یافته جنگجویان داعش را در قسمت قدیمی موصل نشان می دهد. مسئولین محلی می گویند که با تحت فیر قرار گرفتن این گروپ تنش و اغتشاش در میان جنگجویان داعش در این شهر به وجود آمده است. [آرشیو]

ناظرین و متخصصین عراقی به دیارنا می گویند که با تحت فشار قرار گرفتن «دولت اسلامی عراق و شام» (داعش) در موصل، اغتشاش در میان جنگجویان این گروپ در این شهر به وجود آمده است.

آنها گفتند که تعدادی از عناصر داعش از حمایه ابوبکر البغدادی، رهبر داعش، دست برداشته اند و به صفوف القاعده و سایر گروپ های مسلحی که از مفکوره های افراطی مشابه حمایه می کنند، ملحق شده اند.

آنها می گویند که این مطلب نشان دهنده یک الگوی اختلافی دیگر است که هیچ ربطی به مدیریت امور گروپ با مبارزه بر سر غنائم جنگ ندارد.

بلکه آنها به عدم وفاداری به البغدادی و بیعتی که جنگجویان داعش در بدو الحاق به این گروپ مبنی بر حمایه از او تا خاتمه ادا کرده اند، مرتبط می باشد.

سعید مموزینی، افسر میدیای حزب دموکراتیک کردستان در موصل، گفت که تنش های اخیر در دل این گروپ غالبا در تلعفر، واقع در غرب موصل، و در حویجه، واقع در قلب کرکوک، متمرکز می باشد که هر دوی این مناطق تحت کنترل داعش استند.

او به دیارنا گفت: «طی روزهای اخیر این دو شهر و هم ناحیه 17 تموز (در غرب موصل) شاهد جدا شدن تعداد زیادی از اعضای داعش بودند. ممکن است صدها عضو داعش در حال ترک این گروپ باشند.»

وی گفت: «اکثر جداشدگان جنگجویان خارجی هستند که به حمایه از البغدادی پرداخته بودند و حال با القاعده و سایر گروپ های تروریستی بیعت کرده اند.»

عدم اعتماد به رهبری

مموزینی به نقل از منابع محلی گفت که حالا که بسیاری از عناصر داعش البغدادی را به جای یک «رهبر واقعی» به حیث «یک بزدل که از مرگ می ترسد» مشاهده می کنند، تعداد این جداشدگان رو به تزاید است.

او گفت که «فاصله البغدادی از پیروانش در میدان نبرد و شکست او در قوماندانی در جنگ ها، و هم شک و تردید در مورد سرنوشت او از زمانی که او سخنرانی هایش را متوقف کرده است» همه عواملی هستند که موجب جدایی این افراد می گردند.

وی افزود: «این جداشدگان اخیرترین مورد در یک سری اختلافات هستند که این گروپ به آنها مبتلا شده است که در وهله اول به نحوه تصمیم گیری یک جانبه البغدادی و کنترل منابع مالی گروپ توسط او مربوط می باشد.»

مموزینی گفت که تغییر این بیعت یا «لغو تعهد» بعد مهم تری به این اختلاف می بخشد. او اشاره کرد که داعش برای سازمان مادر خود، یعنی القاعده، و هم برای سایر گروپ های افراطی، زیاد احترام قائل نیست.

البغدادی چندین بار علنا به ایمن الظواهری، رهبر القاعده، حمله کرده و او را به منحرف شدن از مسیر سلفش، اسامه بن لادن، متهم نمود.

الظواهری هم در چند سخنرانی خود در مقابل انتقادهای شدیدی را نسبت به رقیب خود طرح نمود و عنوان نام نهاد او یعنی «خلیفه» را توخالی خواند.

بلند رفتن اختلاف بین افراطیون

جنگ کلامی جاری بین رهبران داعش و القاعده شواهد متغنی از اختلاف بین دو گروپ را به دست می دهد. در همین حال، هر گروپ با چلنج های خارجی، درگیری های داخلی، و جذب و حفظ جنگجو مواجه می باشند.

اسکندر وتوت، یک نماینده پارلمان عراق، که در کمیسیون امنیت و دفاع پارلمان عضویت دارد، گفت که این اختلافات «ضربه مهلکی بر فونداسیون داعش و استراتیژی آن جهت ادامه حیات و جدا جلوه دادن خود از گروپ های تروریستی دیگر همانند آن محسوب می شود.»

او به دیارنا گفت که داعش در نتیجه آسیب هایی که در موصل متحمل شده به سمت «تجزیه شدن» حرکت می کند.

وی با اشاره به نفرت فزاینده نسبت به رهبری البغدادی و بلند رفتن این احساس بین جنگجویان داعش که رهبرانشان آنها را تنها رها کرده اند، اظهار داشت: «این تجزیه اجتناب ناپذیر است.»

وتوت گفت که هر چه داعش خسارات و تلفات بیشتری را متحمل شود، عناصر آن زیادتر احساس گرفتاری می کنند. وی افزود: «آنها حالا کدام گزینه دیگری ندارند، جز آن که خود را به آغوش القاعده و سایر گروپ های مرتبط با آن بیاندازند تا بلکه راهی برای خروج از این گرفتاری پیدا کنند.»

آیا شما این مقاله را می پسندید؟

0 دیدگاه

شیوه نامۀ بیان دیدگاه ها * نشان دهندۀ فیلد اجباری است 1500 / 1500