جنایت و عدالت

افغانستان یک کمیسیون را برای مبارزه با فساد در اردو راه اندازی کرده است

نوشته نجیب الله

هنرمندان افغان در تاریخ 30 سرطان 2015 در ارگ ریاست جمهوری در کابل عبارت «فساد نه از خدا مخفی می ماند و نه از مردم» را کنار تصویر چشمان یک زن درج می کنند. دولت افغانستان مصروف تفحص در رابطه با فساد در وزارت دفاع می باشد. [وکیل کوهسار/ خبرگزاری فرانسه]

هنرمندان افغان در تاریخ 30 سرطان 2015 در ارگ ریاست جمهوری در کابل عبارت «فساد نه از خدا مخفی می ماند و نه از مردم» را کنار تصویر چشمان یک زن درج می کنند. دولت افغانستان مصروف تفحص در رابطه با فساد در وزارت دفاع می باشد. [وکیل کوهسار/ خبرگزاری فرانسه]

کابل -- حکومت افغانستان برای از بین بردن فساد اداری در وزارت دفاع این کشور کمیسیونی را ایجاد کرده است با این هدف که فساد را در سرویس های امنیتی افغانستان ریشه کن کند.

کمیسیون ویژه شفافیت و مبارزه با فساد در شش ماه اول فعالیتش در ماه حوت حدود 1,400 تن از اعضای این وزارتخانه، به شمول برخی از قوماندانان، را اخراج کرد.

جنرال عبدالله حبیبی، وزیر دفاع وقت افغانستان، به تاریخ 23 حمل در یک مراسم در ولایت هرات گفت که حکومت برای مبارزه با فساد اداری اراده جدی دارد.

وی افزود: «قسمی که در مقابل مواد مخدر و تروریزم مبارزه می کنیم همان قسم با فساد اداری نیز مبارزه خواهیم کرد.» وی افزود که قوای امنیتی افراد مظنون به فساد را شناسایی کرده و اگر مجرم شناخته شوند به قانون می سپارند.

بعد از حمله طالبان به مقر قول اردوی شاهین 209 در روز جمعه در مزار شریف، حبیبی روز دوشنبه (4 ثور) از منصب خود استعفا داد.

جنرال دولت وزیری، سخنگوی وزارت دفاع افغانستان، به سلام تایمز گفت: «حکومت مبارزه با فساد را آغاز کرده است. هرچند این مبارزه به زمان نیاز دارد تا فساد را تقلیل داده و به صفر برساند.»

استقبال مردمی از شروع این مبارزه

شهروندان افغان از شروع کار کمیسیون این وزارتخانه جهت ریشه کنی فساد دولتی استقبال می کنند.

نورمحمد دانشجو، یک شهروند 28 ساله و دانشجوی رشته حقوق و علوم سیاسی پوهنتون کابل، به سلام تایمز گفت: «اگر فساد را حکومت از وزارت دفاع حذف کند، قوای امنیتی ما توانایی های شان بلند خواهد رفت و دشمن دیگر در مقابل آنان ایستادگی نمی تواند.»

او گفت: «به دلیل موجودیت فساد در وزارت دفاع امکانات و تجهیزات با کیفیت و به وقت به عسکرها نمی رسد.» وی افزود که این تأخیر می تواند بر روحیه عسکرها و همچنان تواناییشان برای انجام وظیفه تاثیر منفی داشته باشد.

دانشجو از اقدامات جدید برای مبارزه با متهمان به فساد اداری ستایش کرد و آن را «یک شروع خوب» خواند.

ناظران بین المللی هم از این اراده و عزم دولت تقدیر کرده اند. سازمان ملل متحد در ماه حمل با نشر یک راپور زیر نام «مبارزه افغانستان علیه فساد اداری: میدان نبرد دیگر» اعلام کرد: «افغانستان در امر بهبود کنترل بر مدیریت اموال عمومی به پیشرفت های بسیار کلانی نایل شده است.»

فساد: یک مانع برای پیشرفت

شاذیه نعیمی، استاد در یکی از مکاتب شهر کابل، گفت که فساد دولتی یک از معضلات اصلی و جدی افغانستان می باشد. او از «اقدامات مناسب» وزارت دفاع جهت غلبه بر این چالش تقدیر کرد.

او به سلام تایمز گفت: «این وزارت حتی برخی از جنرالان متهم به فساد را برکنار و به سارنوالی معرفی کرد.»

جنرال (متقاعد) زلمی وردک، یک تحلیلگر نظامی افغان، نیز فساد را «یک مانع بزرگ در مسیر ترقی عنوان کرد.»

او به سلام تایمز گفت: «حکومت برای مبارزه با فساد اداری پلان خوبی را طرح کرده است. اما وقتی این پلان می تواند موفق شود که در عمل دقیق اجرا شود.»

صفورا ایلخانی، نماینده ولایت بامیان در پارلمان، از اقدامات دولت استقبال کرد و گفت که او توقع دارد تا این روند به گونه شفاف و جدی پیش برده شود.

او به سلام تایمز گفت: «خواست ما از وزارت دفاع این است تا افرادی را که از خوراک، پوشاک، و تجهیزات اردو دزدی می کنند بر علاوه برکناری به سارنوالی معرفی کند تا مورد تعقیب عدلی قرار بگیرند.»

دستاوردهای مبارزه با فساد

جنرال هلال‌الدین هلال، معاون استخبارات استراتژیک وزیر دفاع، به تاریخ 8 حمل راپور کارکردهای کمیسیون شفافیت و مبارزه با فساد در اردو را از زمان آغاز آن در ماه میزان گذشته به خبرنگاران ارایه کرد.

بر بنیاد معلومات ارائه شده توسط هلال افراد برکنار شده متهم به فساد شامل 946 تن افسر، 230 تن کارمندان دوایر مالی، 209 تن مسؤولان عقد قرادادها، و 26 تن دیگر مسؤولان برگزاری ورکشاپ ها بوده‌اند.

وی گفت که این کارمندان به جرایم سوءاستفاده از صلاحیت‌های وظیفوی، اختلاس، فریب، نقض قانون، خیانت، و حیف‌ و میل دارایی‌ ها به نهاد های عدلی معرفی شده‌ اند.

پرسنل دیگر نیز توسط بخش های دیگر دولت مورد تحقیقات قرار خواهند گرفت.

به گفته هلال دوسیه 1,107 تن شامل افسر تا سربازان عادی متهم به حیف‌ و میل دارایی‌ ها و فروش اسلحه و مهمات در بخش حقوقی وزارت دفاع تحت بررسی قرار دارد.

او گفت که کمیسیون ویژه شفافیت و مبارزه با فساد در ارتش ملی، دوسیه های 141 کارمند وزارت دفاع را به دفتر سارنوال مخصوص مبارزه با فساد اداری ارجاع کرده است.

آیا شما این مقاله را می پسندید؟

0 دیدگاه

شیوه نامۀ بیان دیدگاه ها * نشان دهندۀ فیلد اجباری است 1500 / 1500