امنیت

مرگ قاری یاسین «ضربه سنگینی» بر شبکه های تروریستی

نوشته محمد اهیل

پرسنل پولیس پاکستان در تاریخ 1 میزان 2008، یعنی دو روز بعد از آن که انفجار یک لاری بمب گذاشته هوتل ماریوت را در اسلام آباد ویران کرد، در کنار یک حفره ایجاد شده بر اثر انفجار ایستاده اند. قاری یاسین به پلان ریزی و مغز متفکر این حمله و بسیاری حملات دیگر متهم می باشد. [پدرو اوگارتپدرو/خبرگزاری فرانسه]

پرسنل پولیس پاکستان در تاریخ 1 میزان 2008، یعنی دو روز بعد از آن که انفجار یک لاری بمب گذاشته هوتل ماریوت را در اسلام آباد ویران کرد، در کنار یک حفره ایجاد شده بر اثر انفجار ایستاده اند. قاری یاسین به پلان ریزی و مغز متفکر این حمله و بسیاری حملات دیگر متهم می باشد. [پدرو اوگارتپدرو/خبرگزاری فرانسه]

پیشاور -- تحلیلگران امنیتی می گویند که مرگ قاری محمد یاسین، از رهبران القاعده، ضربه سنگینی بر مورال تروریست ها در هر دو سمت سرحد پاکستان با افغانستان به حساب می آید.

مسئولین در تاریخ 5 حمل تأیید کردند که یاسین که یکی از رهبران ارشد تروریست ها بود و با تحریک طالبان پاکستان (تی تی پی) ارتباط داشت، در تاریخ 29 حوت طی یک حمله هوایی قوای در ولایت پکتیکا در افغانستان به هلاکت رسید.

مرگ او یک موفقیت عمده در جنگ علیه ترور محسوب می شود؛ زیرا یاسین یک رهبر سرشناس و با سابقه گروپ های شبه نظامی در پاکستان و افغانستان و هم در شبکه القاعده بود.

یاسین که چندین نام مستعار به شمول استاد اسلم داشت، متهم به پلان ریزی بمب گذاری هوتل ماریوت در اسلام آباد در تاریخ 30 سنبله سال 2008 بود. از اثر این انفجار بالغ بر 50 نفر کشته و کم از کم 266 نفر نیز مجروح شدند.

عکس ثابت از یک ویدئو از قاری یاسین در حین سخنرانی در یک مراسم در چند سال پیش.

عکس ثابت از یک ویدئو از قاری یاسین در حین سخنرانی در یک مراسم در چند سال پیش.

متذکره همچنان در حمله به بس حامل تیم کریکت سریلانکا در تاریخ 13 حوت 2009 در لاهور مسئول بود. در آن حمله شش پولیس پاکستانی و دو فرد ملکی کشته و شش عضو آن تیم هم زخمی شدند.

بر اساس لیست های «افراد تحت تعقیب» پاکستان، یاسین همچنان در کوشش های ناموفق جهت قتل رئیس جمهور سابق پرویز مشرف در سال 2003 و نخست وزیر سابق شوکت عزیز در سال 2004 مشارکت داشت.

تقویت کوشش های ضدتروریستی

عمر زاخیل وال، سفیر افغانستان در پاکستان، به پاکستان فوروارد گفت که حالا که گروپ های تروریستی تحت حمله و مصروف دفاع می باشند، پاکستان و افغانستان ضرورت دارد کوشش هایشان را بلند ببرند تا شبه نظامیان را در دو طرف سرحدات کشور بیشتر نابود کنند.

وی گفت که نابودی یاسین و هم بسیار دیگری از تروریست های سرشناس -- مانند حافظ سعیدخان از رهبران «دولت اسلامی عراق و شام» (داعش) و هم عمر نارای، رهبر تحریک طالبان پاکستان و مغز متفکر حمله ماه قوس سال 2014 به مدرسه دولتی اردو در پیشاور که هر دوی آنها در ماه عقرب سال 2016 در ولایت ننگرهار افغانستان به هلاکت رسیدند -- نشان دهنده مؤثر بودن کوشش های اشتراک معلومات استخباراتی و عملیات های نظامی مشترک می باشد.

زاخیل وال گفت: «این امر همچنان نشان دهنده اراده و عزم ما جهت نابود کردن تروریست ها در همه انواع مختلفشان از خاک افغانستان به هر قیمتی می باشد.» وی افزود که ستیزه جویی یک تهدید نسبت به امنیت پاکستان و افغانستان است و هر دو کشور باید دست در دست هم کوشش کنند تا از شر آن خلاص شوند.»

او گفت: «پاکستان و افغانستان ضرورت دارند تا شبکه استخباراتیشان را تقویت کنند تا تروریست های که در سرحدات پاکستان و افغانستان مخفی شده اند را گرفتار کنند.»

برید جنرال (متقاعد) محمود شاه، وزیر سابق امنیت مناطق قبیله ای فدرال (فتا)، گفت که به هلاکت رساندن یاسین که پاکستان برای او دو ملیون روپیه (19,100 دلار) جایزه تعیین کرده بود، روحیه و مورال همفکران و شبکه های تروریستی که به آنها وابسته بود را تضعیف می کند.

او گفت که این حمله مهم بود و حالا کوشش های بیشتر باید جهت از بین بردن اهداف مهم تر مانند ملا فضل الله، رهبر تحریک طالبان پاکستان، و منگل باغ، قوماندان لشکر اسلام، انجام شود. این اقدام «نقاط حیاتی شبکه های تروریستی را هدف قرار خواهد داد.»

«ضربه سنگین» به شبکه های تروریستی

پروفیسور حسین شهید سهروردی، یک متخصص روابط پاکستان و افغانستان در پوهنتون پیشاور، گفت که هر وقت یک فرد مهم هدف قرار می گیرد، لطمه وارده به شبکه های تروریستی تصاعدی است.

وی به پاکستان فوروارد گفت: «ممکن است ما نتوانیم بگوییم که تهدید تروریستی حذف شده است، مگر هر گاه آنها یکی از افراد ارشدشان را از دست می دهند، این موضوع به مرکز قوماندانی و کنترل این شبکه ها لطمه وارد می کند.»

او گفت: «کشتن قاری یاسین هم یک دستاورد عمده و یک موفقیت بزرگ در رابطه با جنگ با تروریسم است.»

سهروردی گفت که یاسین در حملات علیه مقر اردوی پاکستانی در راولپندی دفاتر استخبارات اینترسرویس پاکستانی و همچنان بسیار حملات دیگر علیه تأسیسات و هم مقامات و رهبران پاکستانی مشارکت داشت و «از همین خاطر مرگ او موجب تقویت مورال قوای دولتی خواهد بود.»

ناصر داور، یک ژورنالیست قبیله ای باشنده پیشاور، گفت: «قاری یاسین یک پلان ریز ارشد جهت حملات کلان و هم یک چهره روحیه بخش برای نیروهای جوان آنها بود. از همین خاطر شبکه های تروریستی با از بین رفتن او متحمل خسارات بسیار سنگینی شدند.»

او به پاکستان فوروارد گفت که مرگ یاسین «یک ضربه سنگین به بدنه تحریک طالبان پاکستان و طالبان پنجاب است که او مدت های مدید با آنها رابطه داشت.»

فرزانه شاه، یک ژورنالیست شاغل در ایژین تریبیون، گفت: «قاری یاسین فرد مهمی بود؛ چرا که بر این ساحات تسلط بسیار زیادی داشت و با القاعده و هم با گروپ های شبه نظامی نوظهور روابط نزدیکی داشت.»

او به پاکستان فوروارد گفت: «وی همچنان با طالبان افغان و سایر جنگجویان خارجی روابط خوبی داشت. بنا بر این، مرگ او ضربه بسیار سنگینی محسوب می گردد.»

وی گفت: «فارغ از چگونگی و محل هدف قرار گرفتن این اهداف سرشناس، مهم این است که آنها مرتبا و پی در پی هدف قرار بگیرند تا از سازماندهی و تجمع مجدد این شبکه تروریستی جلوگیری شود.»

آیا شما این مقاله را می پسندید؟

0 دیدگاه

شیوه نامۀ بیان دیدگاه ها * نشان دهندۀ فیلد اجباری است 1500 / 1500