امنیت

عملیات خالد تهاجم طالبان را با شکست مواجه می کند

نجیب الله

قوای افغان در تاریخ 30 جوزا طی عملیات بازپس گیری تورا بورا در ولایت ننگرهار از شبه نظامیان داعش مصروف گشتزنی استند. [نورالله شیرزاده/ خبرگزاری فرانسه]

قوای افغان در تاریخ 30 جوزا طی عملیات بازپس گیری تورا بورا در ولایت ننگرهار از شبه نظامیان داعش مصروف گشتزنی استند. [نورالله شیرزاده/ خبرگزاری فرانسه]

کابل -- مسئولین می گویند که عملیات خالد که توسط قوای دفاع و امنیت ملی افغانستان (اِی اِن دی اس اف) اجرا می شود در 17 ولایت کشور دستاوردهای قابل توجهی کسب کرده است.

جنرال دولت وزیری، سخنگوی وزارت دفاع افغانستان، به سلام تایمز گفت: «این عملیات ها موفقانه پیش می رود و تا کنون دستاوردهای آن در ولایت های هلمند، ننگرهار، بدخشان، قندوز، و تخار چشمگیر بوده است.»

او گفت: «در جریان عملیات خالد ولسوالی زیباک ولایت بدخشان و ولسوالی قلعه زال ولایت قندوز از وجود مخالفان تصفیه شد و همچنان شاهراه قندوز- تخار و خان آباد- قندوز باز گردید.»

وزیری گفت که این عملیات در ولایت های تخار، نورستان، هلمند، میدان وردک، اروزگان، و فاریاب نیز دستاوردهای خوبی داشته است.

بر بنیاد وزارت دفاع افغانستان، قوای دفاع و امنیت ملی افغانستان تنها در یک هفته (23- 29 ثور) ده قوماندان طالبان را به همراه 760 تن از افرادشان به هلاکت رساندند.

وزیری گفت که قوای دفاع و امنیت ملی افغانستان همچنان در جریان عملیات خالد 42 عضو «دولت اسلامی» (داعش) را به هلاکت رساندند.

محمد رادمنش، معین سخنگوی وزارت دفاع، به سلام تایمز گفت: «از زمان شروع عملیات خالد قوای دفاع و امنیت ملی افغانستان بالغ بر 100 نفر از ستیزه جویان طالبان و قوماندانان داعش و علاوه بر آن بالغ بر 3 هزار تن از ستیزه جویان را به هلاکت رسانده است.»

وی گفت که قوای دفاع و امنیت ملی افغانستان 12 مرکز قوماندنانی طالبان و تعدادی از امکانات تولید مواد مخدر و مواد منفجره آنها را نابود کرد.

رادمنش با اشاره به عملیات بهاری طالبان گفت: «بزرگترین دستاورد عملیات خالد این بوده است که موفقیت طالبان در عملیات منصوری را انکار می کند.»

توقف طالبان در مسیرشان

مسعوده کروخی، یک عضو مجلس نمایندگان افغانستان، به سلام تایمز گفت: «در ابتدای فصل بهار ... طالبان با راه اندازی عملیات منصوری شان قصد داشتند به شمول قندوز چند ولایت را تصرف کنند.»

وی گفت: «خوشبختانه قوای امنیتی کشور با راه اندازی عملیات خالد ... مانع موفقیت مخالفان شدند.»

نوید موحد، دانشجوی یک پوهنتون خصوصی در کابل، گفت که قوای امنیتی کشور با وجود مشکلات موجود، به شمول یک سری حملات تروریستی در کابل در طول ماه رمضان توانستند مانع طالبان و داعش از تصرف قلمرو بیشتر شوند.

او به سلام تایمز گفت: «در جریان زمستان نگرانی از آن وجود داشت که طالبان و داعش با آغاز فصل بهار دست به عملیات گسترده زده و مناطقی را تصرف و کشور را بیشتر از گذشته نا امن کنند. اما به لطف عملکرد برجسته قوای امنیتی افغانستان آنها شکست خوردند.»

دگَروال (متقاعد) عبدالغفار گردیزی، تحلیلگر امور نظامی افغانستان، به سلام تایمز گفت که دولت افغانستان اگر می خواهد که امنیت را در کشور تامین کند، نباید منتظر بماند تا ستیزه جویان قبل از تلاش برای متوقف کردن شان، حمله کنند.

وی به سلام تایمز گفت: «عملیاتی را که قوای امنیتی آغاز کرده اند باید تا نابودی کامل مخالفان ادامه دهند.»

وزیری تأیید کرد که عملیات باید تا نابودی طالبان، داعش، و همه گروپ های دیگر مخالفان ادامه یابد.

آیا شما این مقاله را می پسندید؟

1 دیدگاه

شیوه نامۀ بیان دیدگاه ها * نشان دهندۀ فیلد اجباری است 1500 / 1500

ما برای قوای افغان آرزوی موفقیت می کنیم.

پاسخ