تروریسم

با کشته شدن رهبران طالبان توسط قوای امنیتی افغانستان طالبان متفرق می شوند

نوشته عزازلله

پرسنل قوای امنیتی افغانستان در تاریخ 26 سرطان در ولسوالی ناوه ولایت هلمند سوار بر یک موتر هاموی هستند و یک مرد مصروف تفتیش جسد یک شبه نظامی طالبان که در عملیات امنیتی کشته شده می باشد. [نورمحمد/ خبرگزاری فرانسه]

پرسنل قوای امنیتی افغانستان در تاریخ 26 سرطان در ولسوالی ناوه ولایت هلمند سوار بر یک موتر هاموی هستند و یک مرد مصروف تفتیش جسد یک شبه نظامی طالبان که در عملیات امنیتی کشته شده می باشد. [نورمحمد/ خبرگزاری فرانسه]

کابل -- مقامات امنیتی و تحلیلگران می گویند که قوای امنیت و دفاع ملی افغانستان (اِی اِن دی اس اف) طی هفته های اخیر موفقیت های پیهم را در مبارزه علیه طالبان به دست آورده و تلفات فزاینده موجب بلند رفتن درگیری های داخلی و اختلافات رهبری و درگیری های داخلی طالبان شده که توانایی طالبان در راه اندازی درگیری های مؤثر را تقلیل بخشیده است.

نجیب دانش، معین سخنگوی وزارت داخله، گفت: «علی رغم آن که قوای امنیتی افغانستان با مشکلات تخنیکی مواجه استند و هنوز به تجهیزات زیادتر ضرورت دارند، با این حال آنها قادر به کشف و خنثی کردن فعالیت های تروریست ها و دفاع از ملت شان بوده اند.»

او به سلام تایمز گفت: «حالا قوای امنیتی افغانستان قادر به شکست دادن اپوزیسیون مسلح استند، در حالی که تلفات کمتری را متحمل می شوند.»

بلند رفتن تلفات طالبان

عبدالحسیب صدیقی، سخنگوی ریاست امنیت ملی (اِن دی اس)، به سلام تایمز گفت که عملیات های اخیر مشخص کرده اند که قوای امنیتی و استخباراتی افغانستان قادر به دفاع از کشور و ممانعت از حملات تروریستی استند.»

عساکر اردوی ملی افغانستان در تاریخ 2 جوزا در ولسوالی شاه ولی کوت ولایت قندهار مصروف گشتزنی استند. [جاوید تنویر/ خبرگزاری فرانسه]

عساکر اردوی ملی افغانستان در تاریخ 2 جوزا در ولسوالی شاه ولی کوت ولایت قندهار مصروف گشتزنی استند. [جاوید تنویر/ خبرگزاری فرانسه]

به گزارش رسانه های محلی قوای امنیت و دفاع ملی افغانستان در اولین هفته ماه جوزا یک سری عملیات های زمینی و حملات هوایی را در ولایت های لوگر و قندوز اجرا کردند و کم از کم 20 شبه نظامی طالبان، به شمول قوماندانان شان، را به هلاکت رساندند.

تلفات و خسارات همچنان زیادتر می شوند.

وزارت دفاع اعلام کرد که طی مدت 24 ساعت در اوائل ماه جوزا ستیزه جویان طالبان تلفات سنگینی را از سوی قوای هوایی و زمینی قوای امنیت و دفاع ملی افغانستان متحمل شدند.

بنا بر اعلان وزارت دفاع، طی یک حمله هوایی در ولسوالی جلریز ولایت میدان وردک کمک از کم 23 شبه نظامی کشته شدند و اسلحه، مهمات، و سایر تجهیزات نظامی طالبان منهدم گردید.

همچنان در یک عملیات جداگانه در ولایت غزنی قوای امنیت و دفاع ملی افغانستان هفت عضو طالبان را به هلاکت رساندند و در عملیات قوای متذکره در ولایت قندوز نیز 13 ستیزه جو کشته شدند.

در ولایت هلمند هشت شبه نظامی دیگر کشته و تعدادی موتر منهدم گردیدند و دو شبه نظامی دیگر هم ولایت کاپیسا کشته شدند.

به گفته مقامات محلی، در جدیدترین مورد در روز دوشنبه (26 سرطان) قوای هوایی افغانستان معین والی نام نهاد طالبان در ولایت قندوز را به همراه سه شبه نظامی دیگر به هلاکت رساندند. همچنان یک ولسوال نام نهاد سابق طالبان در ولسوالی چهاردره نیز کشته شد.

در همان روز قوای افغان و باشندگان محلی یک حمله شبه نظامیان را در ولسوالی تیوره در ولایت غور خنثی کردند و کم از کم 13 عضو طالبان را به هلاکت رساندند.

بنا بر اردوی ملی افغانستان، هفته قبل قوای افغان 70 عسکر را که در ولایت اروزگان برای مدت 10 ماه توسط طالبان محاصره شده بودند، نجات دادند و طی این عملیات بالغ بر 60 شبه نظامی طالبان را از پا درآوردند.

به گزارش رسانه های محلی، در همین حال، قوای امنیتی در هنگام اجرای عملیات خالد، که اکنون جریان دارد، 17 قریه را از لوث وجود شبه نظامیان تصفیه کرده و 22 شبه نظامی را در ولسوالی شاهجوی ولایت زابل به هلاکت رساندند.

اعضای طالبان مجبور به اختفا شده اند

دواخان مناپال، یک سخنگوی رئیس جمهور اشرف غنی، گفت که غنی از پروسه انتقال وظایف امنیتی و موفقیت عملیات های تحت رهبری قوای امنیت و دفاع ملی افغانستان خرسند می باشد.

او به سلام تایمز گفت: «رمز موفقیت قوای افغان در هماهنگی آنها با مردم و مسئولین افغان است.»

جنرال دولت وزیری، سخنگوی وزارت دفاع، گفت: «قوای امنیتی افغانستان اخیرا دستاوردهای بی سابقه ای را حاصل کردند و یک تعداد از ولایت ها به موفقیت های فوق العاده ای رسیده اند.»

وی گفت: «قوای امنیتی افغانستان [در ماه ثور] مقاومت شدید را علیه حملات مخالفان در قندهار، در ولسوالی سنگین ولایت هلمند، و در تعداد دیگری از ولایت ها بروز داده اند.» وی افزود که قوای امنیت و دفاع ملی افغانستان 17 ستیزه جو را در ولایت قندهار به هلاکت رساند و از ولایت هلمند در مقابل هزاران ستیزه جو دفاع کرد و آنها را وادار به عقب نشینی نمود.»

وزیری گفت: «دستاوردهای چشمگیر قوای امنیتی افغانستان در مبارزه به ستیزه جویان در ولایت های هلمند، ننگرهار، و قندهار روحیه آنها را بلند برده و کیفیت تجهیزات و معلومات نظامی آنها را بهبود یافته است.»

غفور احمد جاوید، یک تحلیلگر سیاسی مقیم کابل، گفت که طالبان و سایر شبه نظامیان که قادر به رویارویی با قوای امنیت و دفاع ملی افغانستان در عرصه نبرد نیستند، مصروف عقب نشینی می باشند و عملکرد تدافعی دارند.

وی به سلام تایمز گفت: «ما شاهد استیم که ستیزه جویان بین مردم عادی ملکی مخفی می شوند [زیرا] آنها شهامت یا قدرت مقابله با اردو و قوای امنیتی ما را ندارند. به همین خاطر آنها بالای مساجد و مکاتب حمله می برند.»

«مفتخر به عساکرمان»

جنرال (متقاعد) نظیفه زکی، یک عضو مجلس نمایندگان پارلمان، گفت که او به توانایی قوای افغان در تأمین امنیت در سرتاسر کشور و قدرت آنها در وارد نمودن تلفات سنگین به شبه نظامیان افتخار می کند.

زکی به سلام تایمز گفت: «ما باید به عساکرمان افتخار کنیم. آنان قهرمانان واقعی استند و اعتماد همه افغان ها را کسب کرده اند.»

وی افزود که جوانان زیادتری با مشاهده دستاوردهای قوای امنیت و دفاع ملی افغانستان نسبت به ملحق شدن به صفوف قوای امنیتی ابراز تمایل کرده اند.

جاوید کوهستانی، یک تحلیلگر نظامی مقیم کابل، در این رابطه گفت که عملیات های قوای امنیت و دفاع ملی افغانستان فقط کنترول تروریست ها بر ساحات افغانستان تقلیل نداده، بلکه هم دولت را قادر ساخته تا دشمن را محاصره کند.

او به سلام تایمز گفت: «با این که قوای امنیتی همچنان نیازمند کمک مالی خارجی می باشند، آنها به شکل فزاینده ای قادر به دفاع از کشورشان استند.»

او گفت که با مشاهده این موفقیت «افغان ها نسبت به قدرت و کفایت شخصی شان در حفظ سرزمین شان زیادتر خوشبین استند.»

حسین، که 60 ساله و باشنده کابل است، گفت: «من نمی توانستم باور کنم که قوای امنیتی ما تا این حد قوی استند ... [و] آنها با مردم خوب رفتار می کنند.»

درگیری داخلی بین طالبان

وزیری گفت: «نقطه مخالف موفقیت [قوای امنیت و دفاع ملی افغانستان]، [طالبان] استند که دارند به احزاب و گروپ های مختلف تقسیم می شوند. آنها قوای مقابله با اردو را ندارند، بر سر این که چگونه تسلیم قوای دولتی شوند با یکدیگر درگیر استند.»

او گفت: «در ماه جوزا ستیزه جویان در ولایت هرات به جنگ ادامه دادند با این که ما هر روز خبر کشته شدن ده ها نفر از افراد طالبان توسط قوای امنیتی افغانستان در ولایت های هلمند و هرات را می شنیدیم.»

وزیری گفت: «رهبران شان به دو دسته منشعب شده اند؛ هر یک از آنها می خواهد رهبر ستیزه جویان باشد و بعد از آن که قوای افغان رهبران ارشدشان را کشتند، آنها بر سر رهبری با یکدیگر می جنگند.»

او گفت: «قوای امنیتی افغانستان قادر بوده اند تا کوشش های ستیزه جویان جهت توسعه ساحات عملیاتی شان را طی ماه های اخیر خنثی کنند و هر بار حملات شان را با شکست مواجه نمایند.»

آیا شما این مقاله را می پسندید؟

2 دیدگاه

شیوه نامۀ بیان دیدگاه ها * نشان دهندۀ فیلد اجباری است 1500 / 1500

هه هه هه برای تحلیل دولت وزیری!

پاسخ

در بخش استخبارات افغانستان در سطح ولایات زیر صفر است بهتر است بالای استخبارات زیادتر کار شود کشوری در جهان موفق است که استخبارات قوی داشته باشد

پاسخ