امنیت

اهمیت بسیار زیاد قوای هوایی افغانستان در مبارزه با شبه نظامیان

نجیب الله

یک طیاره اِی-29 سوپر توکانو قوای هوایی افغانستان در تاریخ 26 میزان سال قبل طی یک مأموریت تعلیمی در ولایت لوگر دیده می شود. تکیه قوای نظامی افغانستان بر قوای هوایی مرتبا رو به افزایش است. [وکیل کوهسار/ خبرگزاری فرانسه]

یک طیاره اِی-29 سوپر توکانو قوای هوایی افغانستان در تاریخ 26 میزان سال قبل طی یک مأموریت تعلیمی در ولایت لوگر دیده می شود. تکیه قوای نظامی افغانستان بر قوای هوایی مرتبا رو به افزایش است. [وکیل کوهسار/ خبرگزاری فرانسه]

جلال آباد -- قوای هوایی افغانستان در مبارزه با شبه نظامیان و تروریستانی که در ساحات کوهستانی کشور مخفی شده اند نقش اساسی را ایفا می کند.

مقامات وزارت دفاع می گویند که بلند رفتن قابلیت قوای هوایی افغانستان باعث شده تا ضربات سنگینی بر طالبان و «دولت اسلامی» (داعش) وارد آید. در ماه‌ های اخیر صدها نفر از افراد طالبان و داعشیان، به شمول فرماندهان این گروپ ها، در حملات قوای هوایی افغانستان کشته شده اند.

جنرال محمد رادمنش، سخنگوی وزارت دفاع افغانستان، به سلام تایمز گفت: «روزانه قوای هوایی افغان 90 تا 100 پرواز انجام می دهند و دستاورد های خوبی داشته اند.»

او گفت: «این قابلیت در جهت افزایش است.» وی افزود که آمریکا تعهد کرده است که تا در طول سه تا پنج سال آینده قوای هوایی افغان را «کاملاً تجهیز کند» و طیاره های شکاری و مجهز با قدرت بمباردمان را در اختیار قوای افغان قرار دهد.

یر بنیاد اعلام وزارت دفاع، قوای هوایی افغانستان روزانه تا 100 عملیات را بالای قوای داعش و طالبان اجرا می کنند. بعد از اجرای یک ماموریت تعلیمی قوای هوایی در ولایت لوگر در تاریخ 26 میزان سال قبل دود و گرد و خاک برخاسته است. [وکیل کوهسار/ خبرگزاری فرانسه]

یر بنیاد اعلام وزارت دفاع، قوای هوایی افغانستان روزانه تا 100 عملیات را بالای قوای داعش و طالبان اجرا می کنند. بعد از اجرای یک ماموریت تعلیمی قوای هوایی در ولایت لوگر در تاریخ 26 میزان سال قبل دود و گرد و خاک برخاسته است. [وکیل کوهسار/ خبرگزاری فرانسه]

قوای هوای افغان اکنون بیش از 150 طیاره دارد و اکثراً از طیاره‌ های اِی-29 سوپر تاکانو، سی-130 هرکول، و سی-208 کاروان در عملیاتش استفاده می کند.

جنرال (متقاعد) عتیق الله امرخیل، تحلیلگر نظامی که در اردوی ملی افغانستان نیز خدمت کرده، بر اهمیت طیاره ها و تجهیزات مدرن تأکید نمود.

او به سلام تایمز گفت: «با توجه به وضعیت جغرافیایی افغانستان که خشکه و کوهستانی است، قوای هوایی می تواند نقش بیشتر موثری را بازی کند، به شرطی که قوای هوایی قوی و مدرن داشته باشیم.»

یک سری حملات موفق

رادمنش گفت که قوای هوایی همه روزه عملیات انجام می‌دهند و دستاوردهای خوبی داشته اند.

او گفت: «برای نمونه، آنها در تاریخ 1 سرطان 17 عملیات را در 13 ولایت اجرا کردند و یک دیپوی بزرگ داعش را در ولسوالی پچیراگام ولایت ننگرهار نابود کردند.»

بر بنیاد وزارت دفاع افغانستان، در یک عملیات هوایی قوای افغان در تاریخ 21 جوزا یک کارخانه تولید ماین گروپ طالبان در ولسوالی نادعلی ولایت هلمند منهدم شد.

در همان روز قوای امنیتی افغان در عملیات جداگانه در ولسوالی میوند ولایت قندهار کم از کم چهار نفر از قوماندانان مهم گروپ طالبان را کشته و هفت شبه نظامی دیگر را مجروح کردند.

قوای افغان به تاریخ 22 جوزا رییس کمیسیون نظامی طالبان را در ولسوالی نادعلی کشتند و در تاریخ 25 جوزا قوای هوایی افغان 43 تن از شبه نظامیان طالبان را در ولسوالی مارجه ولایت هلمند به هلاکت رساندند.

بر بنیاد اعلامیه وزارت دفاع منتشره در 29 جوزا، در عملیات قوای امنیتی افغان در ولایت هلمند 157 تن از تروریستان، به شمول چهار قوماندان طالبان کشته و 36 تن دیگر زخمی شدند.

در این بیانیه آمده است که یک دیپوی مهمات و ده عراده وسایط مختلف جنگی و ترانسپورتی طالبان در ضربات هوایی و توپچِی با سایر تجهیزات جنگی شان نابود گردید.

رادمنش گفت: «در حال حاضر هفده عملیات در جریان است و در صورت نیاز قوای هوایی کشور نیز آماده اند تا در این عملیات سهم بگیرند.»

ثناالله، یک باشنده 40 ساله ولایت هلمند، همچنان از عملیات های اخیر قوای امنیتی به خصوص قوای هوایی افغانستان ابراز رضایت کرد.

او به سلام تایمز گفت: «قوای امنیتی ما به توانایی بالایی رسیده اند. طی روزهای گذشته طالبان در هلمند تلفاتی سنگینی را متحمل شدند. به همین دلیل آنها در تاریخ 1 سرطان حمله انتحاری در لشکرگاه را اجرا کردند تا انتقام شکستشان را از مردم ملکی بگیرند.»

آزاد کردن تورا بورا از چنگ داعش

قوای امنیتی افغان در روزهای 27- 28 جوزا یک عملیات سریع و قاطع را برای بازپس گیری تورا بورا از داعش شروع کردند و پلان های این گروپ به منظور ایجاد شعبه مرکزی خراسان این گروپ در ولایت ننگرهار را خنثی نمودند.

رادمنش گفت که در 1 سرطان قوای هوایی افغانستان عملیات تجسسی را در تورا بورا انجام دادند و یک دیپوی مهمات داعش را کشف کردند. وی افزود که عملیات تصفیه منطقه از ماین جریان دارد.

او گفت: «قوای افغان به هیچ صورت اجازه حضور داعش در خاک افغانستان را نمی دهند و این گروپ در هرجا که سربلند کند، قوای افغان آنان را سرکوب می کند.»

در جریان عملیات بازپس گیری تورا بورا، قوای افغان ساحات پچیراگام و چپرهار و قبلتر از آن ولایت های کوت و اچین را از وجود داعش تصفیه کردند.

ستیزه جویان قادر به مقاومت در برابر قوای افغان نیستند

افغان ها نقش قوای هوایی را در بازپس گیری این مکان استراتژیک با ساحات صعب العبور و مرتفع کوهستانی آن، با ارزش و مهم می‌دانند.

ثناالله، یک باشنده ولسوالی چپرهار که بعد از تسلط یافتن داعش بر این ولسوالی به جلال آباد فرار کرد، گفت: «افراد داعش ... به شدت ظالم اند و هرکسی که در سر راه شان برابر شود، می کشند.»

او در حالی که آماده می شد که به چپرهار بازگردد، به سلام تایمز گفت: «ما از ترس فرار کردیم. اما شکر خدا که قوای افغان ما بسیار خوب کار کردند و این گروپ وحشی را مجبور به عقب نشینی کردند.»

او گفت: «قوای افغان با مهارت از طریق زمین و هوا داعش را تحت فشار قرارداده است تا آنها یا کشته شدند و یا هم فرار کردند.» وی افزود که زمان برای کسانی که فرار کرده اند محدود است.

وی گفت: «با توجه تجهیزات و تعلیمات شدید قوای امنیتی افغان، داعش -- که کدام چیز جز بی رحمی و خشونت در آنها نیست -- تاب مقاومت در برابر قوای افغان را ندارند.»

خال محمد، یک باشنده ولایت جوزجان، جایی که یک جنگ دیگر میان طالبان و داعش در تاریخ 1 سرطان رخ داد، نیز همان اعتماد را نسبت به نیروهای امنیتی افغانستان دارند.

او به سلام تایمز گفت: «داعش صفوفش را با فریب خوردگان و یا هم جنایتکاران پر کرده است. آنها در مقابل قوای مسلح افغانستان که تعلیمات نظامی دیده اند و در برابر کشورشان متعهد می باشند، مقاومت کرده نمی توانند.»

آیا شما این مقاله را می پسندید؟

4 دیدگاه

شیوه نامۀ بیان دیدگاه ها * نشان دهندۀ فیلد اجباری است 1500 / 1500

بلی من به تجهیز و اکمال طیارات مدرن جنگی موافق هستم: از گذشته ها درس گرفتیم، که زور وقوت قوای هوائی کشور ما چطور حکومت ها را سقوط میداد به طور مثال حکومت سردار محمد داود خان را طیارات MIC-21 بمباردمان کردند و اولین ریس جمهور افغانستان را شهید کردند. همچنان شهید دوکتور نجیب الله در زمان حکومتش میخواست بداند که چقدر قوای هوائی کشورش قوی و نیرومند است به این خاطر امر کرد که در ظرف 7 دقیقه بالای سرحد پاکستان طیارات مانور اجرا نمایند که خوشبختانه در 7 دقیقه حتی از سرحد گذشته مانور اجرا و به قوای هوائی برگشتند تا که پاکستان خبر شد دوباره به قوای هوائی برگشتند حکومت پاکستان فکر که قصد حمله به پاکستان است احضارات درجه یک اعلام کردند اما یک بچه ترسناک کرده بود داکتر صاحب بلی یک اصطلاح داریم که میگویند «کار به دست کار فرما» اگر توجه خاصی به قوای هوائی صورت بگیرد حاجت به همکاری هیچ کشوری نداریم در حقیقت اگر قوای هوائی کشور ما نیرومندتر شود دشمنان نمیتوانند شجاعتر در هرجا سنگر بگیرند چون سر کوب خواهند شد و دراخیر باید گفت که « یک پیلوت برابر است با هزاران نیروهای پیاده » چون هزاران نیروهای دیگر با مصارف بسیار گزاف : مهمات ، روغنیات ، اعاشه اباطه و تخریب سلاح و وسایط اگر یک نقطه را تسخیر نتوانند صرف یک پیلوت میتواند به اسرع وقت عمل کند.

پاسخ

بسیار خوب. من مخصوصا از اردوی ملی به خاطر فداکاری های شان برای کشور تشکر می کنم. انتظار از آنها زیادتر و زیادتر است.

پاسخ

رادمنش از معده خود عنا گویی میکند

پاسخ

بسیار عالی، بسیار مقبول! ما برای اردوی ملی افغانستان و خصوصا قوای مخصوص موفقیت های زیادتری را آرزو داریم. تشکر. مرگ بر اردوی پاکستان و مرگ بر استخبارات این کشور که مصروف تعلیم تروریست ها استند.

پاسخ