امنیت

شعبه خراسان داعش طی یکسال سومین رهبر خود را از دست داد

سلام تایمز

قوای امنیتی افغانستان در تاریخ 25 سرطان در تعقیب شبه نظامیان «دولت اسلامی» (داعش) در قریه تورا بورا ولایت ننگرهار مصروف گشتزنی استند. قوای ایالات متحده در تاریخ 20 سرطان در ولایت کنر رهبر شاخه خراسان داعش را به هلاکت رساند. [نورالله شیرزاده/ خبرگزاری فرانسه]

قوای امنیتی افغانستان در تاریخ 25 سرطان در تعقیب شبه نظامیان «دولت اسلامی» (داعش) در قریه تورا بورا ولایت ننگرهار مصروف گشتزنی استند. قوای ایالات متحده در تاریخ 20 سرطان در ولایت کنر رهبر شاخه خراسان داعش را به هلاکت رساند. [نورالله شیرزاده/ خبرگزاری فرانسه]

کنر -- قوای ائتلاف هفته قبل رهبر شعبه افغانستان «دولت اسلامی» (داعش) را کشتند و به این ترتیب این گروپ برای بار سوم در یک سال رهبر خود را از دست داد.

اردوی ایالات متحده در یک بیانیه به تاریخ 23 سرطان اعلام کرد که ابوسید همراه با تعدادی از شبه نظامیان دیگر طی یک حمله هوایی در تاریخ 20 سرطان در ولایت کنر کشته شد.

دواخان مناپال، معین سخنگوی اشرف غنی، رئیس جمهوری، گفت: «حمله هوایی قوای ائتلاف که سومین رهبر داعش در افغانستان را به هلاکت رساند، عزم دولت و همپیمانان استراتیژیک بین المللی آن جهت نابود کردن داعش در افغانستان را نشان می دهد.»

مناپال به سلام تایمز گفت: «به هلاکت رساندن رهبران داعش حفیظ سعید، عبدالحسیب، و ابوسید توسط قوای امنیتی افغان و ائتلاف دعش را ضعیف تر کرده است و ما مصمم استیم تا داعش را در سرتاسر افغانستان نابود کنیم.»

جنرال محمد رادمنش، یک سخنگوی وزارت دفاع، گفت: «قوای امنیتی افغانستان با همکاری قوای عملیات حمایه راسخ عناصر داعش را در ولایت ننگرهار که مقرشان بود، هدف قرار دادند و شکست سنگینی را بر آنها تحمیل کردند.»

او به سلام تایمز گفت: «ابوسید و شماری از جنگجویانش که از ننگرهار به ولایت کنر گریخته بودند، طی حملات هوایی عملیات حمایه راسخ با هماهنگی قوای افغان کشته شدند.»

رادمنش گفت که این عملیات ثابت می کند که داعش در افغانستان کدام پناهگاه امن ندارد.

بنا بر اعلام خبرگزاری فرانسه، جنرال جان نیکلسون، فرمانده قوای ایالات متحده در افغانستان، گفت: «ما تا نابودی آنها ادامه خواهیم داد. در افغانستان کدام جای امن برای داعش-خ [شبعه خراسان داعش که در افغانستان و پاکستان فعالیت می کند] وجود ندارد.»

بلند رفتن تلفات

از زمانی که داعش در ماه جدی سال 2015 خبر تشکیل شعبه خراسانش را اعلام کرد، این گروپ متحمل تلفات و خسارات سنگین توسط قوای دفاع و امنیت ملی افغانستان (اِی اِن دی اس اف) اردوی ائتلاف شده است.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، مقامات پنتاگون می گویند که این گروپ حالا کمتر از 1,000 در افغانستان دارد.

بنا بر دولت افغانستان، در ماه حمل اردوی ایالات متحده کلان ترین بمب غیرهسته ای اش را در ولایت دوردست ننگرهار بالای تونل های داعش انداخت و کم از کم 90 عضو آن را به هلاکت رساند.

چند روز بعد عبدالحسیب، رهبر سابق شعبه خراسان داعش، در یک حمله هدفمند توسط قوای مخصوص باز هم در ولایت ننگرهار کشته شد.

حافظ سعید، که قبل از حسیب رهبر شعبه خراسان داعش بود، در ماه سرطان سال 2016 در ولایت ننگرهار کشته شد.

تلفات داعش در ماه های اخیر همچنان بلند رفته که جدیدترین مورد آن در تورا بورا بود

بنا بر وزارت دفاع قوای افغان طی عملیات هایی در روزهای 27 و 28 جوزا داعش را از تورا بورا، واقع در ولایت ننگرهار، بیرون راندند. این شکست پلان های داعش را جهت احداث مقر شعبه خراسان خود در آنجا خنثی کرد.

فرهاد صدیقی، نماینده کابل در پارلمان، به سلام تایمز گفت: «داعش امسال به دلایل مختلف در افغانستان به شدت خسارت دیده است [که مهمترین دلیل آن این است که] داعش و ایدئولوژی اش با کولتور افغانستان همخوانی ندارد.»

آیا شما این مقاله را می پسندید؟

1 دیدگاه

شیوه نامۀ بیان دیدگاه ها * نشان دهندۀ فیلد اجباری است 1500 / 1500

اميد است كه قواي امنيتي ما هر روز پيشرفت هاي چشمگيري داشته باشند

پاسخ