امنیت

بعد از انفجار بمب ایالات متحده شمارش معکوس برای داعش در افغانستان و پاکستان شروع شده است

نوشته جاوید محمود

در روز (25 حمل)،یک روز بعد از حمله اردوی ایالات متحده به ولسوالی اچین ولایت ننگرهار افغانستان با کلان ترین بمب غیرهسته ای خود، قوای امنیتی افغانستان در یک عملیات روان علیه شبه نظامیان «دولت اسلامی عراق و شام» (داعش) در این ولسوالی مشارکت می کنند. مقامات افغانستان در تاریخ (25 حمل) اعلام کردند که بزرگترین بمب غیرهسته ای اردوی ایالات متحده با منهدم کردن مخفیگاه های کوهستانی شبه نظامیان دولت اسلامی ده ها تن از آنان را به هلاکت رساند. آنها در عین حال وقوع کدام تلفات ملکی را به رغم توانایی تخریبی بسیار بالای این سلاح مردود دانستند. [نورالله شیرزاده/ خبرگزاری فرانسه]

در روز (25 حمل)،یک روز بعد از حمله اردوی ایالات متحده به ولسوالی اچین ولایت ننگرهار افغانستان با کلان ترین بمب غیرهسته ای خود، قوای امنیتی افغانستان در یک عملیات روان علیه شبه نظامیان «دولت اسلامی عراق و شام» (داعش) در این ولسوالی مشارکت می کنند. مقامات افغانستان در تاریخ (25 حمل) اعلام کردند که بزرگترین بمب غیرهسته ای اردوی ایالات متحده با منهدم کردن مخفیگاه های کوهستانی شبه نظامیان دولت اسلامی ده ها تن از آنان را به هلاکت رساند. آنها در عین حال وقوع کدام تلفات ملکی را به رغم توانایی تخریبی بسیار بالای این سلاح مردود دانستند. [نورالله شیرزاده/ خبرگزاری فرانسه]

اسلام آباد -- تحلیلگران امنیتی پاکستان می گویند که بمب عظیم که هفته قبل توسط اردوی ایالات متحده بالای شبه نظامیان «دولت اسلامی عراق و شام» (داعش) در ننگرهار افغانستان انداخته شد، پیغامی رسا و شفاف مبنی بر عدم تحمل در برابر ستیزه جویی محسوب می شد. .

سلاح عظیم انفجار هوایی جی‌بی‌یو-۴۳/بی با قدرت انفجاری معادل 11 تن تی ان تی برای اولین بار در تاریخ (24 حمل) در زمان جنگ مورد استفاده قرار گرفت.

مقامات افغان ضمن رد هر گونه تلفات ملکی گفتند که این بمب یک مجتمع از تونل های شبه نظامیان داعش را در شرق افغانستان هدف قرار داد و حدود 90 شبه نظامی را به هلاکت رساند.

مسئولین دولت و اردوی افغانستان پیش بینی می کنند که این بمباران قابلیت های داعش در افغانستان را کاهش داده و در آستانه حملات بهاری سالانه طالبان به آنها هشدار داده باشد.

استقبال پاکستان از تعهد ایالات متحده علیه داعش

تورن جنرال آصف غفور، مدیر کل روابط عمومی اینترسرویس پاکستان (آی اس پی آر)، حمایه خود را از عملیات نظامی مشترک ایالات متحده - افغانستان ابراز نمود.

وی در جریان یک کنفرانس مطبوعاتی دوشنبه (28 حمل) گفت که این حمله تعهد ایالات متحده علیه داعش که هدف اصلی آن جوانان است را انعکاس می دهد.

اکرم زکی، رئیس سابق کمیته ثابت امور خارجه سنا، به پاکستان فوروارد گفت: «اگر این حمله مخفیگاه های داعش در افغانستان را هدف قرار داده باشد، من از آن استقبال می کنم.»

وی افزود که مخفیگاه های همه گروه های تروریستی که حضور قدرتمندی در افغانستان دارند، باید منهدم شوند.

امتیاز گل، مدیر اجرایی یک اتاق فکر امنیتی مستقر در اسلام آباد، موسوم به مرکز مطالعات تحقیقات و امنیت (سی آر اس اس)، گفت که این حمله علامت مشخصی بود که نشان می داد «جامعه جهانی در افغانستان یا کدام جای دیگر» ستیزه جویی را تحمل نخواهد کرد.

وی به پاکستان فوروارد گفت: «بعد از این رخداد داعش، تحریک طالبان پاکستان (تی تی پی)، و سایر گروپ های تروریستی همپیمان آنها دیگر به سختی می توانند جای پای محکمی در افغانستان داشته باشند یا مأموریت خود مبنی بر خونریزی در افغانستان و پاکستان را اجرا کنند.»

مبارزه با یک دشمن مشترک

گل گفت: «اگر ما به اعلامیه های نشر شده توسط افغانستان، پاکستان، ایالات متحده، و بعضی کشورهای دیگر مراجعه کنیم، به نظر می رسد که داعش دشمن مشترک آنها است.» وی افزود: «حمله ایالات متحده به داعش مسیر را برای تکامل یک استراتیژی مشترک [...] جهت انهدام گروپ های تروریستی فعال در افغانستان و پاکستان مساعد می کند.»

وی گفت: «افغانستان و پاکستان اهداف کلیدی شبه نظامیان داعش مخفی در افغانستان می باشند و اقدام ایالات متحده علیه داعش در حمایه مستقیم از نبرد هر دو کشور همسایه علیه ستیزه جویی بود.»

دگر جنرال جواد اشرف قاضی (متقاعد)، یک تحلیلگر ارشد نظامی، به پاکستان فوروارد گفت: «بمباران مخفیگاه های داعش توسط آمریکا ممکن است کوشش های [این گروپ تروریستی] جهت برخورداری از یک مقر در افغانستان که می توانست به حیث مرکز عملیاتی اقدامات آنها در هر دو کشور - یعنی افغانستان و پاکستان - عمل کند را بی ثمر کرده باشد.»

وی گفت: «شعبه خراسان داعش در مراحل نوزادی به سر می برد.» وی افزود که شبه نظامیان کوشش دارند تا در افغانستان ریشه بدوانند «تا چنانچه از عراق و سوریه بیرون رانده شدند، بتوانند به این مقرشان بیایند.»

او گفت که جهت جلوگیری از این اتفاق و انهدام کامل ستیزه جویی در این منطقه کوشش های مشترک باید جهت هدف قرار دادن همه گروپ های تروریستی فعال در افغانستان و پاکستان به اجرا درآید.

ناکام کردن ستیزه جویی در پاکستان

برید جنرال (متقاعد) محمود شاه، وزیر سابق امنیت مناطق قبیله ای فدرال (فتا) به پاکستان فوروارد گفت: «داعش در سال 2015 به افغانستان نفوذ کرد و پلان خود را برای خونریزی شروع نمود.»

او گفت که در همان سال بعضی گروپ های شبه نظامی ممنوعه در پاکستان با این گروپ تروریستی اعلام بیعت کردند.

او به پاکستان فوروارد گفت: «جهت ناکام گذاشتن ستیزه جویی باید یک عملیات ضد ستیزه جویی توسط قوای امنیتی افغان و سایر همپیمانان کلیدی آن در جنگ علیه ترور در افغانستان شروع شود.»

او گفت: «استراتیژی همپیمانان در جنگ علیه تروریسم در افغانستان باید بسیار شفاف و جهت ناکامی افراطی گری و شبه نظامی گری باشد.»

شاه گفت که داعش و جامیان آن در پاکستان حمله های عمده ای را در از سال 2016 در این کشور اجرا کردند.

در تاریخ 24 ثور 2015 عناصر عضو داعش و تحریک طالبان پاکستان با حمله به یک بس در نزدیکی صفورا گوث در کراچی 45 عضو فرقه اسماعیلیه را به قتل رساندند. این اولین حمله عمده تروریستی بود که مسئولیت آن را دو گروپ در افغانستان بر عهده گرفتند.

در راپور سالانه امنیتی مرکز مطالعات تحقیقات و امنیت (سی آر اس اس) که در تاریخ 3 حمل 2017 نشر گردید، آمده است که داعش در سال 2016 مسئولیت به قتل رساندن 203 پاکستانی را طی حملات تروریستی مختلف بر عهده گرفت.

در این راپور همچنان گفته شده که تحریک طالبان پاکستان، جماعت الاحرار که شعبه ای از تحریک طالبان پاکستان است، لشکر جنگوی الاعلمی، و لشکر اسلامی نیز حمله هایی را با همدستی داعش اجرا کرده اند.

آیا شما این مقاله را می پسندید؟

0 دیدگاه

شیوه نامۀ بیان دیدگاه ها * نشان دهندۀ فیلد اجباری است 1500 / 1500