تروریسم

گزارش: توسعه داعش در افغانستان در حال تضعیف است

نوشتهء جاوید محمود

جنگجویان مظنون گروهء داعش و طالبان به تاریخ ۱۱ میزان در جلال آباد به رسان ها نشان داده شدند. پولیس افغانستان گفت که ۱۰ مظنون جنگجوی داعشی، به شمول دو غیر افغان، و چهار جنگجوی طالب، در جریان یک عملیات در ولایت ننگرهار دستگیر شده اند. [نورالله شیرزاد/خبرگزاری فرانسه]

جنگجویان مظنون گروهء داعش و طالبان به تاریخ ۱۱ میزان در جلال آباد به رسان ها نشان داده شدند. پولیس افغانستان گفت که ۱۰ مظنون جنگجوی داعشی، به شمول دو غیر افغان، و چهار جنگجوی طالب، در جریان یک عملیات در ولایت ننگرهار دستگیر شده اند. [نورالله شیرزاد/خبرگزاری فرانسه]

اسلام آباد -- یک گزارش که اخیرا نشر یافته می گوید که توسعهء «دولت اسلامی» (داعش) در افغانستان به خاطر عملیات های ضد تروریستی موثر و همچنان فقدان حمایت مردم عامه در حال تضعیف است.

در یک گزارش که به تاریخ ۲۵ عقرب توسط انستیتوت مطالعات ستراتیژیک اسلام آباد نشر شد نیز آمده است که حضور داعش در افغانستان به معنای آن نیست که جنگجویان از خاورمیانه به این کشور محصور در خشکی مهاجرت کرده اند.

در این گزارش آمده است: «به نظر می رسد بنیان داعش در افغانستان توسط افراد جدا شده از تحریک طالبان پاکستان (تی تی پی) و سایر گروپ های منشعب طالبان [با هدف] معرفی مجدد شان به یک شیوه مؤفقانه تشکیل شده باشد.»

بر علاوه این گزارش افزوده است داعش با تمویل و «حمایت خارجی» حیات دارد. «توسعهء آن [داعش] در سوریه و عراق برای گروه های که با رژیم های فرقه ای مشکل دارند، مهیج است، مگر وضعیت در افغانستان کاملا متفاوت می باشد.»

درگیری با سایر شبه نظامیان

با آن که داعش در افغانستان از «هزاران جنگجو و حامی» برخوردار است اما واقعیت موجود حکایت از چیز دیگر می کند.

در گزارش آمده است: «برای تحکیم جای پای اش در افغانستان داعش باید با هر دو طالبان و القاعده مبارزه کند

توسعه یافتن در یک کشور که در آن طالبان سال ها زنده گی کرده و جنگیده اند و و اغلب این کار را «با حمایت سیستم قبیله ای و روابط قومی [مشترک] با افغانستان» انجام داده اند «یک چالش بزرگ» می باشد.

این گزارش می گوید که داعش «به حیث یک موجودیت خارجی دیگر دیده می شود که کوشش دارد به فضای افغانستان تعدی کند.»

بنا بر گزارش متذکره، با آن که حمایت از «داعش و توسعهء آن در افغانستان بسیار ضعیف می باشد ... این مسئله هنوز هم مستلزم توجه جامعهء جهانی است. یگانه راه مهار توسعهء داعش در افغانستان نظارت بر اهداف نیروهای خارجی حاضر در افغانستان است.»

یک بنیاد ضعیف در پاکستان

برید جنرال متقاعد محمود شاه، وزیر سابق امنیت مناطق قبیله ای فدرال (فتا) که اکنون باشنده پیشاور است، به پاکستان فوروارد گفت: «داعش در افغانستان با نابودی مواجه است و در هیچ نقطه از پاکستان موجودیت فیزیکی ندارد.»

او گفت: «داعش تعداد کثیر از جنگجویان تعلیم دیده و ماهر اش را در درگیری های خونین با طالبان، خصوصاً در ولایت زابل از دست داده و این سازمان تروریستی به زودی نابود خواهد شد.»

وی گفت که در نتیجهء عملیات های نظامی و عملیات های مبتنی بر معلومات استخباراتی که طی چند سال گذشته ستیزه جویی را در هم کوبیده است اکنون داعش در پاکستان هیچ مقر نظامی ندارد.

دگَروال متقاعد علی رضا میر، تحلیلگر امنیتی باشنده پیشاور که سابقا در شاخهء ضدتروریسم استخبارات اردوی پاکستان وظیفه داشت، گفت: «حصارکشی مرزی پاکستان را در مقابله با نفوذ جنگجویان از افغانستان [زیادتر] کمک خواهد کرد و چانس حمایه محلی از داعش را حذف خواهد نمود.»

او به پاکستان فوروارد گفت که عملیات اردوی پاکستان ستیزه جویی را ریشه کن کرده و از ایجاد جای پا در کشور توسط داعش ممانعت کرده است. وی افزود: «با ایجاد تحمل دینی و هماهنگی، پاکستان افراطی گری و ستیزه جویی را یکبار برای همیشه نابود کرده می تواند.»

تقلیل در تعداد حامیان

عبدالله خان، مدیر اجرایی انستیتوت اتاق فکر مطالعات جنگ و امنیت پاکستان در اسلام آباد گفت: «داعش در بلوچستان حامیانی دارد و در آن جا ستیزه جویی را ترویج می کند.»

وی به پاکستان فوروارد گفت که اما داعش «برای خود در پاکستان جای پای پیدا کرده نمی تواند که دلیل آن اقدامات شدید امنیتی و عملیات های روان مبتنی بر معلومات استخباراتی علیه ستیزه جویان است.»

او گفت که درگیری های خونین اخیر بین داعش و طالبان در افغانستان ثابت می کند که طالبان به حیث دشمن باقی می مانند.

خان گفت: «باید برای ممانعت از ترویج ستیزه جویی در هر دو کشور توسط داعش، طالبان، و دیگران، کوشش های متحد صورت پذیرد.»

آیا شما این مقاله را می پسندید؟

2 دیدگاه

شیوه نامۀ بیان دیدگاه ها * نشان دهندۀ فیلد اجباری است 1500 / 1500

سلام عزیزان! معلومات شما بسیار مقبول است، مگر آن چه شما از دهان دیگران می شنوید و نشر می دهید، معنی اش این نیست که آن حقیقت دارد. حقیقت آن چیزی است که شما با چشمان خودتان مشاهده کرده باشید و اگر شما آن چه دیده اید را بگویید، مردم با شما موافق خواهند بود. (در حقیقت این ها دروغ استند). اسلام آباد -- یک گزارش که اخیرا منتشر شده، می گوید توسعهء داعش در افغانستان در اثر اجرای عملیات های مؤثر ضدتروریستی و حمایه ضعیف مردم تضعیف شده است. گزارش این را می گوید، درگیری با سایر شبه نظامیان بنیادها را در پاکستان نیز تضعیف خواهد کرد تقلیل حمایه مدیر عبدالله خان گفت: «داعش در بلوچستان تا حدود از حمایه برخوردار است و در آنجا می توانند ستیزه جویی را توسعه دهند.» خان گفت: «کوشش های مشترک جهت جلوگیری از توسعهء ستیزه جویی در کشور توسط طالبان، داعش، و سایرین ضروری می باشد.» این معنی ندارد که نظرات دیگران را با ما به اشتراک می گذارید؟ سعی کنید نظر خودتان را با ما اشتراک کنید. ما خوب می دانیم مردم بیگناه در افغانستان و پاکستان کشته می شوند. شما و عاملان این جنایت ها دربارهء این قتل ها مورد بازخواست قرار خواهید گرفت.

پاسخ

در واقع هیچ داعش در افغانستان وجود ندارد. حقیقتاً این یک بخش از پروژهء قبلی پاکستان، یعنی طالبان، است و آنها به یک تعداد از رهبران گروپ ها گفته اند خودشان را به حیث داعشیان معرفی کنند. همچنان استخبارات پاکستان یک تعداد از جوانان بیکار اوراکزی و سایر ایجنسی ها [قبیله ای] را مجبور کرده به آنها ملحق شوند و آنها را تحت نام داعش سازماندهی کرده است. دشمن حقیقی و دائمی افغانستان و پشتون های پختونخوا اردو و استخبارات پاکستان است، و خلاص.

پاسخ