امنیت

شبه نظامیان در افغانستان دچار تلفات سنگین و روحیه پایین شده اند

نوشته نجیب الله

عساکر اردوی ملی افغانستان (اِی ان اِی) در تاریخ 4 حمل طی یک عملیات نظامی در ولایت بادعیس به طرف مواضع خود پیشروی می کنند. [هوشنگ هاشمی/ خبرگزاری فرانسه]

عساکر اردوی ملی افغانستان (اِی ان اِی) در تاریخ 4 حمل طی یک عملیات نظامی در ولایت بادعیس به طرف مواضع خود پیشروی می کنند. [هوشنگ هاشمی/ خبرگزاری فرانسه]

کابل -- به گفته مقامات امنیتی افغان با انجام عملیات مبارزه با تروریسم همه روزه دفاع ملی افغانستان و قوای امنیتی (اِی اِن دی اس اف) شبه نظامیان دو گزینه دارند: مرگ حتمی و یا فرار.

آنها می گویند که در هر صورت روحیه ستیزه جویان از بین رفته و شکست خود را در افق می بینند.

جنرال دولت وزیری، سخنگوی وزارت دفاع افغانستان، گفت که قوای امنیتی ریتم عملیاتی خود را حفظ کرده و هر روز 16 عملیات روزانه را راه اندازی نموده اند که دستاوردهای خوبی نیز در پی داشته است.

او در تاریخ 10 حمل به سلام تایمز گفت: «تنها در یک هفته اخیر در این عملیات ها 9 مرکز عملیاتی طالبان منهدم شده و دیپوهای مهمات، سلاح، و مواد منفجره شان به دست قوای امنیتی افغانستان افتاده است.»

وزیری گفت: «تروریستان در این کشور متحمل تلفات سنگینی شده اند و شماری زیادی از قوماندانان و رهبران آنان کشته شده اند.»

او گفت: «در یک هفته اخیر 320 تن از ستیزه جویان، به شمول سه قوماندان آنان کشته شدند.» وی قوماندانان مقتول را به نام های قوماندان عبدالبصیر که در ارزگان کشته شد، و ملا توریالی و ملااحمد که هر دوی آنان در هلمند کشته شدند، معرفی کرد.

طالبان و داعش از تلفات سنگین رنج می برند

بنا بر اعلان وزارت داخله افغانستان، قوای دفاع و امنیت ملی افغانستان و قوای امنیتی این کشور در روزهای اخیر عملیات های ضدتروریستی را بلند داده و باعث کشته شدن و زخمی شدن ستیزه جویان طالبان و «دولت اسلامی عراق و شام» (داعش) در ولایت های مختلف افغانستان گردید.

وزارت دفاع اعلام کرد که طی عملیات مشترکی که در روزهای دوشنبه و سه شنبه (14 و 15 حمل) اجرا شد این قوا 82 ستیزه جو، به شمول دو قوماندان محلی طالبان و 21 عضو داعش، را به هلاکت رساندند.

این وزارتخانه اعلام کرد که قوای دفاع و امنیت ملی افغانستان در 24 ساعت اخیر 68 ستیزه جو، به شمول یک قوماندان محلی طالبان و 15 عضو داعش، را کشته اند.

این عملیات به صورت روزانه انجام می شوند و تلفات سنگینی را به همراه دارند.

وزارت داخله با انتشار بیانیه ای اعلام کرد که قوای امنیتی افغانستان عملیات هایی را در 8 و 9 حمل در ولایت های لغمان، اروزگان، فراه، ننگرهار، غزنی، قندهار، و قندوز اجرا کردند و 72 شبه نظامی را به هلاکت رساندند.

در یک بیانیه دیگر وزارت داخله آمده است که طی روزهای 6 و 7 حمل قوای هوایی افغانستان مخفیگاه های تروریست ها را در ولسوالی کوت ولایت ننگرهار هدف قرار داد و 33 عضو داعش را به هلاکت رساند.

همچنین در بیانیه دیگری عنوان گردیده که در شام 5 حمل 27 عضو داعش طی حملات هوایی افغانستان در سه قریه ولسوالی کوت به هلاکت رسیدند.

رسانه های محلی به نقل از این وزارتخانه گزارش دادند که یک روز قبل از آن قوای دفاع و امنیت ملی افغانستان طی چندین عملیات 47 تروریست را به هلاکت رساندند.

از جانب دیگر دگرمن شیرین‌آقا فقیری، سخنگوی اردوی ملی افغانستان در شرق این کشور، به سلام تایمز گفت که در عملیات که به تاریخ 4 حمل در ننگرهار صورت گرفت 22 تن از افراد داعش به شمول دو قوماندان این گروپ به نام های ذبیح‌الله مشهور به شینو و دُرگل کشته شدند.

جنرال تاج محمد جاهد، وزیر داخله افغانستان، به تاریخ 7 حمل در مجلس نمایندگان این کشور گفت که تلفات ستیزه جویان در سال 2016 نسبت به سال 2015 برابر با 15 فیصد بلند رفته است.

شکست ستیزه جویان، روحیه پایین

عبدالغفار گردیزی، یک افسر متقاعد افغان، به سلام تایمز گفت: «تلفات سنگینی را که ستیزه جویان متحمل می شوند، بر روحیه آنها تاثیرات منفی دارد.»

او گفت: «به همین دلیل در حال حاضر ستیزه جویان کمتر توانایی جنگ رو در رو با قوای امنیتی افغان را دارد و در بعضی ساحات کشور آنان اصلا این توانایی را ندارند.»

علاوه بر تحمل شکست و تلفات، طالبان و سایر گروپ های شورشی حمایت مردم افغانستان را از دست داده اند.

عتیق الله امرخیل، یک جنرال متقاعد افغانستان، گفت: «نسبت به ده سال پیش آگاهی و شناخت مردم نسبت به ستیزه جویان بلند رفته است.»

او گفت: «حالا نسبت به گذشته ستیزه جویان طالب حمایه مردمی ندارد، زیرا عملکردهای این گروپ مورد قبول مردم نیست.» وی افزود که تنها در مناطق تحت تسلط ستیزه جویان مردم از ناگزیری به آنان کمک می کنند.

محمدحسن، یک تحلیلگر دیگر مقیم کابل، گفت: «نظر به عملکردهای مغایر اصول اسلامی و عنعنات افغانی که ستیزه جویان انجام داده اند دیگر در میان مردم جایگاهی ندارد.»

او گفت که در سال های اخیر علمای افغان جنگ با قوای امنیتی افغان را به صراحت حرام و ناروا خوانده اند که این تصمیم در روشن کردن افکار مردم افغانستان نقش مهمی را بازی کرده است.

فرید احمد نوید، یک دانشجو 25 ساله افغان و باشنده اصلی ولایت تخار، گفت: «بسیاری از فامیل ها که فرزندان شان در صفوف طالبان بودند، با درک واقعیت ها به فرزندان شان اجازه نمی دهند با طالبان همراه شوند.»

محمد اسماعیل قاسمیار، عضو شورای عالی صلح افغانستان، به سلام تایمز گفت: «اکثریت طالبان حالا فهمیده اند که اشتباه کرده اند. حالا وقت پیوستن به پروسه صلح است.»

او گفت که اگر طالبان به پروسه صلح ملحق شوند، می توانند آزادانه و بدون ترس بدون مخفی شدن در کوه ها زندگی کنند.

ناامیدی شبه نظامیان

ستیزه جویان بی روحیه در حال دست کشیدن از جنگ هستند.

به گزارش رسانه های محلی، در تاریخ 8 حمل یک گروپ 18 نفری از طالبان، به شمول یک قوماندان، در ولایت ننگرهار سلاحشان را زمین گذاشتند.

یک گروپ دیگر متشکل از 200 عضو طالبان در تاریخ 2 حمل و بعد از 10 سال نبرد با دولت افغانستان تسلیم شدند.

یکی از این شبه نظامیان بلخ احسان الله بود.

او به سلام تایمز گفت: «من فهمیدم که نبرد ما جهاد نیست و جان افغان ها برای رهبران ما کدام ارزش ندارد. از این خاطر به پروسه صلح ملحق شدم.»

او گفت: «من سعی می کنم که در بازسازی کشورم مشارکت کنم.»

آیا شما این مقاله را می پسندید؟

0 دیدگاه

شیوه نامۀ بیان دیدگاه ها * نشان دهندۀ فیلد اجباری است 1500 / 1500