دیپلماسی

افغان ها و پاکستانی ها در یک رویداد در پیشاور بر صلح و وحدت تأکید کردند

نوشته محمد اهل

آوارگان افغان در تاریخ 26 اسد در خارج یک مرکز ثبت نام پاکستانی در پیشاور منتظر رسیدن نوبت شان استند. در محفل جشن که در تاریخ 28 اسد در پیشاور جهت گرامیداشت 98امین سالروز استقلال افغانستان توسط کنسولگری افغانستان ترتیب داده شد، اصطلاح اگر یک ملت رنج بکشد، دیگران نیز در رنج خواهند بود، مطرح گردید. [عبدالمجید/ خبرگزاری فرانسه]

آوارگان افغان در تاریخ 26 اسد در خارج یک مرکز ثبت نام پاکستانی در پیشاور منتظر رسیدن نوبت شان استند. در محفل جشن که در تاریخ 28 اسد در پیشاور جهت گرامیداشت 98امین سالروز استقلال افغانستان توسط کنسولگری افغانستان ترتیب داده شد، اصطلاح اگر یک ملت رنج بکشد، دیگران نیز در رنج خواهند بود، مطرح گردید. [عبدالمجید/ خبرگزاری فرانسه]

پیشاور -- تم اصلی جشن 98امین سالروز استقلال افغانستان در پیشاور که با شرکت شخصیت های برجسته پاکستانی و افغان برگزار گردید، مسئله مشارکت در مبارزه با تروریسم بود.

کنسولگری افغانستان در پیشاور این رویداد را که سیاستمداران، مردم ملکی، و نمایندگان بازرگانی و دیپلوماتیک چندین کشور در پیشاور در آن شرکت داشتند، ترتیب داده بود.

در این مراسم مسئولین پاکستانی و افغانستانی متفق القول بر ضرورت یک مبارزه مشترک علیه تروریسم که منجر به صلح و پیشرفت خواهد شد، تأکید کردند.

در این مراسم این اصطلاح مطرح گردید که اگر یک ملت رنج بکشد، دیگران نیز در رنج خواهند بود.

فراخوان جهت صلح و پیشرفت

عبدالله وحید پویان، سرکنسول افغانستان، در این مراسم باشکوه در شیراز ارینا روز استقلال را به کشورش تبریک گفت و از کوشش پدرانش جهت کسب آزادی شان یاد کرد.

وی گفت: «افغانستان امروز زیادتر از هر چیز به صلح نیاز دارد. در پی آن زیرساخت های اقتصادی و اجتماعی خواهد آمد.»

او اظهار داشت: «پاکستان و افغانستان باید برای همزیستی مسالمت آمیز و شکست دادن دشمنان که بنیاد هر دو کشور را تهدید می کنند، دست به دست هم دهند. اکنون ضرورت ایجاب می کند یک جنگ مشترک را جهت شکست تروریسم در همه انواع و اشکال آن اجرا کنیم.»

پویان گفت: «اگر افغانستان ناامن باشد، پاکستان هم درد و رنج را احساس خواهد کرد.»

میان افتخار حسین، دبیرکل حزب ملی عوامی (اِی اِن پی)، در این مراسم به پاکستان فوروارد گفت: «عناصر مخالف صلح در هر دو کشور باید از بین بروند. هر دو کشور باید در پالیسی های شان تجدیدنظر کنند و اطمینان یابند که قلمرو هر دو افغانستان و پاکستان توسط تروریست ها استفاده نمی شود.»

او گفت: «پاکستان و افغانستان باید این را درک کنند که تروریست ها درصدد قتل مردم بیگناه و به وحشت انداختن پشتون ها استند. مفهوم طالبان خوب و طالبان بد باید نابود شود.»

وی اظهار داشت که ترقی و رفاه اقتصادی در هر دو کشور فقط وقتی حاصل می شود که صلح از طریق ریشه کنی تروریسم مجدداً بازگردانده شود.

اعتمادسازی در دو سوی مرز

حاسم بابر، اهل پیشاور و رهبر حزب قوامی وطن، گفت که اعتمادسازی بین همسایگان برای صلح و رفاه ضروری است.

بابر در این مراسم گفت: «تاریخ گواهی می دهد که مردم شجاع این آب و خاک هیچ وقت شکست نخورده اند. اگر آنها دست به دست هم دهند، تروریسم را شکست داده می توانند.»

او اظهار داشت: «ما باید به خاطر آینده روشن نسل های بعد اختلافات جزئی را کنار بگذاریم.»

عبداللطیف افریدی، رئیس انجمن وکلای پاکستان، به پاکستان فوروارد گفت: «پشتون ها در دو سوی مرز باید این را درک کنند که موجودیت آینده شان به برقراری مجدد صلح بستگی دارد و آنها فقط در صورت اتحاد در جنگ با ترور پیروز شده می توانند.»

رامیز خان، یک باشنده پیشاور، به پاکستان فوروارد گفت: «مشاهده رنگ های واقعی پشتون ها زیر یک سقف عالی است. ما به قدر کافی مناقشه و جنگ داشته ایم. ما به صلح و ترقی ضرورت داریم.»

عبدالسلام افغان، یک تاجر متولد افغانستان و باشنده پیشاور، گفت: «حالا وقت آن رسیده که ما تمام افرادی که چندین دهه به نام دین ما را کشته اند را تحت تعقیب قرار دهیم.»

آیا شما این مقاله را می پسندید؟

1 دیدگاه

شیوه نامۀ بیان دیدگاه ها * نشان دهندۀ فیلد اجباری است 1500 / 1500

عجب تصویر غیرمنطقی را با این راپور نشر داده اید!! این راپور به جشن روز استقلال مربوط است و شما یک عکس از آوارگان که منتظر استند را نشر داده اید. به نظر می رسد راپورتر یک پاکستانی بدبخت و بیچاره است که از افغان ها منتفر می باشد. به نظر می رسد که او یک پنجابی است که همیشه سعی می کند از جنبه های منفی افغان ها گپ بزند.

پاسخ