امنیت

پاکستان «مسیر ترانزیت تروریست ها» در مرز افغانستان را قطع می کند

نوشته محمد اهل

قوای پاکستان در اوایل ماه اسد جهت ایمن کردن منطقه صعب العبور دره رجگال مصروف نبرد استند. اردوی این کشور در تاریخ 31 اسد اعلام کرد که دره متذکره را ایمن کرده است. [عکس از روابط عمومی اردوی پاکستان]

قوای پاکستان در اوایل ماه اسد جهت ایمن کردن منطقه صعب العبور دره رجگال مصروف نبرد استند. اردوی این کشور در تاریخ 31 اسد اعلام کرد که دره متذکره را ایمن کرده است. [عکس از روابط عمومی اردوی پاکستان]

اسلام آباد -- ناظران می گویند یک عملیات که اخیرا توسط اردوی پاکستان اجرا شد، بخش کلیدی در متوقف کردن تحرکات بین مرزی شبه نظامیان است.

این عملیات بالغ بر 250 کیلومتر مربع از ساحات صعب العبور دره رجگال در امتداد مرز پاکستان با افغانستان را تصفیه کرد. این دره، که در ایجنسی خیبر موقع دارد، به حیث یک مرکز ترانزیت جهت گروپ های مختلف ستیزه جو و هم یک مسیر اصلی جهت حملات از دو سوی مرزها مورد استفاده قرار می گرفت.

تحلیلگران امنیتی می گویند که گروپ های تروریستی «دولت اسلامی» (داعش) و طالبان از دره رجگال و ولایت ننگرهار در مجاورت این ساحه در افغانستان به حیث سکوی شروع حملات علیه پاکستان و افغانستان استفاده می کرده اند.

مقامات پاکستانی گفتند که طی این عملیات که یک و نیم ماه ادامه داشت و در تاریخ 31 اسد خاتمه یافت، 52 شبه نظامی کشته و 32 تن دیگر از آنها مجروح شدند.

ضرورت به کنترول دائم

عقیل یوسف زی، یک ژورنالیست باشنده پیشاور و مجری لسان پشتو در خیبر تی وی، گفت که تصفیه دره رجگال یک موفقیت کلان در کمپاین توقف توسعه داعش محسوب می گردد.

امیر رانا، مدیر انستیتوت مطالعات صلح پاک، که در اسلام آباد موقع دارد، ضمن تأیید این نظر گفت: «این یک موفقیت بزرگ است. داعش به دروازه های ماه رسیده بود. این یک حمله به موقع بود که این دره استراتیژیک را تصفیه کرد.»

رانا به پاکستان فوروارد گفت: «این بسیار مهم است که قوا در آنجا باقی مانده و ساحه را تحت کنترول شان نگاه دارند.»

وی افزود که کنترول دائم این معبر مرزی استراتیژیک در دره رجگال جهت موفقیت طولانی مدت در زمینه امنیت بسیار حیاتی است.

اختر امین، یک محقق دانشگاهی در انستیتوت مطالعات صلح و جنگ در دانشگاه پیشاور، گفت که این دره یکی از نقاط اصلی ترانزیت برای شبه نظامیان در افغانستان بود که با عبور از آن وارد ایجنسی خیبر و خیبر پختونخوا می شدند.

وی افزود که تصفیه دره رجگال و همه نقاط دیگر ترانزیت مرزی از وجود تروریست ها و هم محدود کردن تحرکات آن تروریست ها نکته کلیدی در پیروزی جنگ علیه تروریسم و استقرار مجدد صلح در امتداد مرز می باشد.

آیا شما این مقاله را می پسندید؟

0 دیدگاه

شیوه نامۀ بیان دیدگاه ها * نشان دهندۀ فیلد اجباری است 1500 / 1500