امنیت

استقبال زنان افغان از ایفای نقش بزرگتر در پروسه صلح

نوشته نجیب الله

زنان افغان در تاریخ 24 سنبله در ولایت هرات در یک نشست موسوم به کنفرانس «مادران صلح» شرکت کرده اند. در رژیم طالبان (1996-2001) زنان از حق اشتغال یا تحصیل محروم بودند.

زنان افغان در تاریخ 24 سنبله در ولایت هرات در یک نشست موسوم به کنفرانس «مادران صلح» شرکت کرده اند. در رژیم طالبان (1996-2001) زنان از حق اشتغال یا تحصیل محروم بودند.

کابل -- زنان افغان در حال ایفای نقش شان جهت یافتن راه های صلح آمیز برای پایان بخشیدن جنگ در افغانستان استند.

بسیاری بر این باورند این که آنان در جبهه جنگ دخالت فعال ندارند، می توانند در آوردن صلح نقش مهم داشته باشند. آنها خواهان دادن سهم بیشتر به زنان در شورای عالی صلح افغانستان (اچ پی سی) استند.

شورای صلح افغانستان تنها یک عضو زن دارد -- حبیبه سرابی، معاونیت شورای عالی صلح افغانستان -- و در شورای اجرایی 24 نفره آن هم چهار تن شان خانم اند. تعداد اعضا در شورای صلح افغانستان متفاوت است، اما در اواسط سال 2016 برابر با 50 عضو داشت.

سرابی، که اولین زن در سمت معاونیت شورای صلح می باشد، گفت: «حضور زنان در گذشته کم رنگ بود. اما حالا زنان فعال در هیات رهبری این شورا حضور دارند و فعالیت های شان نیز قابل لمس است.»

در این اواخر شورای عالی صلح افغانستان سلسله نشست های را تحت عنوان «نشست مادران صلح» به هدف بالا بردن نقش زنان در صلح و ایجاد شبکه‌ های صلح بین زنان آغاز کرده است.

تاکنون این نشست ها در کابل، بامیان، و هرات برگزار شده است.

سرابی به سلام تایمز گفت که در صورت موفقیت این برنامه در ولایت های دیگر نیز عملی خواهد شد.

سرابی گفت که بر اساس این پلان در این شبکه 12 خانم فعال از هر ولایت انتخاب خواهند شد تا پیام صلح را از خانواده شروع کرده و سپس آن را به سطح اجتماعات خویش انتقال دهند.

نقش حیاتی

وژمه ساپی، یک نماینده ولایت کنر در ولسی جرگه، گفت: «زنان بهترین نقش را در [برقراری] صلح بازی می کنند؛ زیرا زن یک مادر و یک خواهر هم است. و آنان می توانند برادران و پسران شان که در جنگ دخیل اند را [به صلح] دعوت کنند، از این رو، آنها می توانند در روند صلح نقش موثر داشته باشند.»

ساپی به سلام تایمز گفت که زنان افغان در کشور از احترام بالا برخوردار اند و با دعوت مادرانه از مخالفان دولت می توانند در دستیابی به صلح کمک کنند.

حمیرا ثاقب، یک فعال حقوق زن در کابل، از این ابتکار شورای عالی صلح برای زنان استقبال نمود.

وی اظهار داشت: «زنان که بیشتر از دیگران از جنگ متاثر می شوند، نیاز است تا بیشتر و فعال تر [در شورای عالی صلح] سهم داده شود.»

او گفت: «یکی از بحث های که [شورای عالی صلح] به آن باید انگشت بگذارد مبارزه با تروریزم است. به مادرانی که فرزندان شان در گروه های تروریستی حضور دارند آگاهی داده شود که بین جهاد و اعمال تروریستی فرق وجود دارد.»

شهروندان افغان از مفهوم نقش زنان در این فرآیند استقبال می نمایند.

نورالله 25 ساله، محصل یک پوهنتون خصوصی در کابل، به سلام تایمز گفت که شورای عالی صلح «باید به زنان نقش بیشتر در رهبری و مدیریت گفتگو های صلح داده شود.»

صدف که کارمند یکی از موسسات غیردولتی در کابل است، گفت که صلح آرزوی همه است و مادران می توانند نقش موثری را در تحقق آن ایفا کنند.

آیا شما این مقاله را می پسندید؟

0 دیدگاه

شیوه نامۀ بیان دیدگاه ها * نشان دهندۀ فیلد اجباری است 1500 / 1500