تروریسم

داعش در آستانه شکست زنان را به جنگ فراخوانده است

نوشتهء ولید ابوالخیر در قاهره

زنان عضو لوای الخنسا «دولت اسلامی» با اسلحه شان در تصویر دیده می شوند. [عکس تقدیمی از محمد العبدالله]

زنان عضو لوای الخنسا «دولت اسلامی» با اسلحه شان در تصویر دیده می شوند. [عکس تقدیمی از محمد العبدالله]

ناظرین می گویند «دولت اسلامی» (داعش) با دعوت از زنان جهت پیوستن به نبرد در ساحات تحت کنترول این گروه در عراق و سوریه، که مدام از مساحت آن کاسته می شود، ناامیدی فزاینده اش را آشکار ساخته است.

روزنامه انگلیسی ایندیپندنت به تاریخ 14 میزان گزارش داد یک کمپاین در وب سایت ها و حساب های کاربری داعش در رسانه های اجتماعی از زنان خواسته است اسلحه برداشته و در راه این گروه «جان شان را فدا کنند.»

تورن جنرال یحیی محمد علی، یک کارشناس گروه های تروریستی و افسر متقاعد اردوی مصر، به دیارنا گفت که تقاضا از زنان «مدرک محکمی ارائه می دهد مبنی بر این که این گروه در پی شکست های پی هم از فقدان نفرات خود رنج می برد

وی گفت که به دنبال شکست ها در سوریه و عراق صدها جنگجوی داعشی کشته و تعداد کثیری گریخته اند و به این ترتیب جنگجویان زن آخرین نیروی ذخیره یی است که این گروه می تواند به آن متوسل شود.

علی گفت: «این گروه در آغاز سال 2014 به خاطر تعداد کثیر افرادش گسترش یافت و ماشین میدیای آن کوشش های جذب نیرو را با وعدهء پاداش های مالی، اخلاقی، و جنسی شدت داد.»

او گفت که به دنبال تشدید کوشش های بین المللی جهت از بین بردن داعش و پس از آن که این گروه شکست های سنگینی را متحمل گردید، داعش به استخدام اطفال روی آورد و آنها را به میدان نبرد فرستاد و یا هم از آنها جهت مأموریت های انتحاری استفاده کرد.

او گفت: «حالا تمرکز اصلی آنها بر زنان قرار گرفته که از زمان تأسیس این گروپ به آن ملحق شده اند، اما نقش شان تا اکنون به تولید مثل، حمایا های لوژستیکی، و نظارت بر سایر زنان در این خلافت محدود مانده بود.»

استخدام کنندگان زنان را هدف قرار می دهند

مازن زکی، مدیر اداره میدیای نو در مرکز مطالعات و تحقیقات میدانی ابن ولید مصر گفت که برخی از حملات انتحاری که داعش مسئولیت شان را بر عهده گرفته توسط زنان اجرا شده اند.

او به دیارنا گفت که در حالی که این گروه در پروپاگندای استخدامی اش از این موضوع بهره برداری کرده، فراخوان عمومی جهت پیوستن زنان به صفوف داعش جهت شرکت در جنگ امری جدید است.

وی گفت که در تحلیل انجام شده در ماه سنبله بخش نظارت بر جنگ آی اچ اس مارکیت اشاره کرد که مصروف تشویق زنان به مشارکت فعال در نبردهایش بوده است. این «یک حرکت ایدئولوژیک عمده» محسوب می شود که تلاش این گروپ جهت تقویت صفوف اش را برملا می سازد.

لودوویکو کارلینو، تحلیلگر ارشد منطقه خاورمیانه و شمال آفریقای آی اچ اس مارکیت، گفت: «با این که داعش در گذشته از زنان بمب گذار انتحاری استفاده کرده است، اما این کار را با تمرکزی که در موصل مشاهده شده، انجام نداده بود. بر اساس تخمین های کنونی رقم بمب گذاری های انتحاری تحت هدایت زنان [در موصل] بالغ بر 40 مورد بوده است.»

وی گفت: «هنوز مشخص نیست این بلند رفتن موارد انفجارهای انتحاری زنان صرفا نتیجه مقاومت آخرین هسته های داعش است و یا این که زنان توسط این گروپ متقاعد به اجرای این حملات شده اند یا این که این بیانگر شروع یک روند وسیع تر از جنگجویان زن است که مایل به مشارکت در نبردهای این گروه می باشند.»

آیا شما این مقاله را می پسندید؟

0 دیدگاه

شیوه نامۀ بیان دیدگاه ها * نشان دهندۀ فیلد اجباری است 1500 / 1500