امنیت

جنگجویان طالب در جوزجان با پروسهء صلح یکجا شدند

نوشتهء سلیمان

یک گروه نُه نفره جنگجویان طالب نسبت به مبارزه با حکومت افغانستان ابراز پشیمانی کردند. آنها بتاریخ ۱۱ جدی در ولایت جوزجان با پروسهء صلح یکجا شدند. [سلیمان]

کابل -- یک گروه نُه نفری جنگجویان طالبان بتاریخ ۱۱جدی در ولایت جوزجان بخاطر جنگیدن با حکومت افغانستان ابراز پشیمانی نموده و با پروسهء صلح یکجا شد.

لطف الله عزیزی،‌ والی جوزجان به سلام تایمز گفت: «ملتان، مشهور به تعرضی یک سر گروپ طالبان با هشت جنگجو اش -- که در قریه مجید قدوق دشت لیلی و در بخش های از ولسوالی قوش تپه سال ها علیه مردم و حکومت می جنگیدند -- با درک حقانیت حکومت جمهوری اسلامی افغانستان، جنگ و خشونت را ترک نموده با پروسه صلح پیوست.»

وی گفت: «این گروهء طالبان با تمام تجهیزات و اسلحه شان به شمول هفت میل کلاشینکوف، یک میل پیکه، یک میل راکت انداز، سه عراده موتر سایکل، یک مقدار مهمات و یک عراده موتر هاموی با پروسه صلح یکجا شدند.»

عزیزی گفت: «در رابطه با آن دسته از اعضای طالبان که با پروسهء صلح یکجا شده اند،‌ حکومت امنیت آنها را تامین می کند، برایشان امتیازات مالی داده می شود و همچنان زمینه های کار را برای آنها مساعد می کند.»

والی ولایت جوزجان بتاریخ ۱۱ جدی از نُه جنگجوی سابق طالبان که وعده داده اند فعالیت های مُخرب شان را کنار گذاشته و از نیروهای افغان در نبرد شان علیه طالبان و داعش حمایت کنند، استقبال کرد. [سلیمان]

والی ولایت جوزجان بتاریخ ۱۱ جدی از نُه جنگجوی سابق طالبان که وعده داده اند فعالیت های مُخرب شان را کنار گذاشته و از نیروهای افغان در نبرد شان علیه طالبان و داعش حمایت کنند، استقبال کرد. [سلیمان]

لطف الله عزیزی، والی جوزجان (چپ) بتاریخ ۱۱ جدی در شبرقان، مرکز این ولایت سلاح یکی از نُه عضو سابق طالبان را که با پروسهء صلح یکجا شده است، تحویل می گیرد. [سلیمان]

لطف الله عزیزی، والی جوزجان (چپ) بتاریخ ۱۱ جدی در شبرقان، مرکز این ولایت سلاح یکی از نُه عضو سابق طالبان را که با پروسهء صلح یکجا شده است، تحویل می گیرد. [سلیمان]

پشیمانی و وعهده ها

این اعضای سابق طالبان نسبت به گذشته شان ابراز پشیمانی کردند و وعده دادند با همه دشمنان افغانستان،‌ به شمول «دولت اسلامی» (داعش) مبارزه میکنند.

ذوالفقار، یکی از جنگجویان سابق طالبان که با پروسهء صلح یکجا شده است به سلام تایمز گفت: «من از پیوستن به طالبان و فعالیت های که علیه هموطنان ام انجام داده ام پشیمان استم. من دیگر نمی خواهم بیشتر از این کشورم ویران شود. بعد از این فقط علیه آنها که در برابر حکومت افغانستان می جنگند مبارزه می کنم.»

وی گفت: «من با چشمان خود شاهد بودم که داعشی های فرانسوی، الجزایری و ازبیکستانی برای کشتار افغان ها و ویرانی افغانستان در جوزجان در حال جنگیدن استند. من وعده می کنم که یکجا همراه با نیروهای امنیتی بجنگم تا مانع خرابی وطن ام شوم.»

مُلتان، رهبر این گروه گفت:‌ «دو سال در جبهه طالبان علیه حکومت می جنگیدم.»

او به سلام تایمز گفت: «اما حقیقت را درک کردم و فهمیدم که طالبان و اهداف آن باطل است و فعالیت های ما سبب ضرر رسیدن به مردم می شد. بنابرین، حالا خواستم که با حکومت اسلامی افغانستان یکجا شوم و به مردم خود خدمت کنم.»

وی گفت: «از سایر افراد طالبان می خواهم که سلاح های شانرا به زمین بگذارند، میدان های جنگ را ترک کنند و برای ثبات کشور شان کار کنند.»

'جنگ راه حل نیست'

خان محمد، باشنده ولایت جوزجان گفت: «تروریستانی که در جوزجان می جنگند باید بدانند که قربانیان جنگ شان تنها باشنده های جوزجان استند.»

وی به سلام تایمز گفت:‌ «در نتیجه فعالیت های شان [تروریستان]‌ ده ها مکتب بسته شده اند، هزاران کودک کشور ما از تحصیل محروم شده اند و هزاران باشنده جوزجان آواره و بی سرپناه شده اند.»

مولوی محمد اکرم، رئیس کمیته صلح جوزجان گفت: «همیشه [غیرنظامیان] قربانیان اصلی جنگ هایی که توسط شورشیان مسلح انجام می شود بوده اند.»

او به سلام تایمز گفت:‌ «جنگ راه حل نیست، ما به آنها که در ولایت جوزجان علیه حکومت و مردم می جنگند می گویم که دروازه های صلح برای تان باز است بیائید و به پروسهء صلح یکجا شوید

اکرم گفت: «از آغاز کار کمیته صلح در جوزجان [اوایل سال ۱۳۹۴] نُه صد تن از مخالفان مسلح حکومت به پروسهء صلح پیوسته اند.»‌

آیا شما این مقاله را می پسندید؟

2 دیدگاه

شیوه نامۀ بیان دیدگاه ها * نشان دهندۀ فیلد اجباری است 1500 / 1500

سلام علیکم طالب خوب کاری کردن که صلح کردن کشورمان پایداربماندپیشرفت کندوان هایی که بیرون ازکشورهستن برگردن به کشورمان پیشرفت کنیم زنده بادافغانستان

پاسخ

سلام طالبان ضیعف هستند اما یک تعداد از قوماندانان که فعلآ امتیاز ازحکومت گرفته نمیتوانند به صفوف طالبان میباشند بخاطر جزیه گرفتن اما ازنظرمن حکومت بسیار درحرکت های خویش کند حرکت میکند

پاسخ