تروریسم

وعده غنی برای گرفتن «تقاص» حملات مرگبار و دستگیری ۱۱ نفر

خبرگزاری فرانسه

رئیس جمهور اشرف غنی در تاریخ ۱۳ دلو در کابل بعد از نماز جمعه در حال سخنرانی است. [فیسبوک/ ارگ ریاست جمهوری افغانستان]

رئیس جمهور اشرف غنی در تاریخ ۱۳ دلو در کابل بعد از نماز جمعه در حال سخنرانی است. [فیسبوک/ ارگ ریاست جمهوری افغانستان]

کابل -- رئیس جمهور اشرف غنی (جمعه ۱۳ دلو) گفت یازده مظنون در ارتباط با یک رشته حملات مرگبار در افغانستان دستگیر شدند. او عهد کرد که تقاص این خونریزی را بگیرد.

دولت بعد از وقوع سه حملهء کلان طی دو هفته گذشته تحت فشار فزاینده عمومی برای بهبود وضع امنیتی در کابل قرار دارد.

جنایات طالبان و داعش

از تاریخ ۳۰ جدی فقط در کابل شبه نظامیان به هوتل اینترکانتیننتال حمله برده اند، در یک سرک مزدحم در نزدیکی شفاخانه جمهوریت یک آمبولانس پر از مواد منفجره را انفجار دادند و همچنان به یک مقر نظامی حمله برده اند که به این ترتیب بیش از ۱۳۰ نفر را در سه اقدام تروریستی کشته اند.

به یک دفتر کودکان را حفظ کنید در جلال آباد نیز حمله شده است. به گفته مقامات پنج نفر جان خود را از دست داده اند.

بعد از انفجار یک موتر بم در نزدیکی ساختمان سابق وزارت داخله بتاریخ ۷ دلو، کارکنان صحی افغانستان مصروف تداوی یک زن زخمی استند. در این انفجار که طالبان مسؤولیت آن را بر دوش گرفت بیش از ۱۰۰ نفر کشته شدند. [وکیل کوهسار/خبرگزاری فرانسه]

بعد از انفجار یک موتر بم در نزدیکی ساختمان سابق وزارت داخله بتاریخ ۷ دلو، کارکنان صحی افغانستان مصروف تداوی یک زن زخمی استند. در این انفجار که طالبان مسؤولیت آن را بر دوش گرفت بیش از ۱۰۰ نفر کشته شدند. [وکیل کوهسار/خبرگزاری فرانسه]

طالبان مسؤولیت هوتل اینترکانتیننتال و هم انفجار آمبولانس به تاریخ (۷ دلو) را بر دوش گرفته است. «دولت اسلامی» (داعش) هم مسؤولیت حمله ۴ دلو بر دفتر کودکان را حفظ کنید و همچنان حمله ۹ دلو بر مجتمع نظامی را بر عهده گرفته است.

هرگز فراموش نخواهد شد

غنی در یک خطابه تلوزیونی به ملت بعد از نماز جمعه گفت: «مردم فراموش نخواهند کرد. حتی اگر صد سال هم طول بکشد، افغان ها انتقام خواهند گرفت.» او هیچ جزئیات بیشتر درباره ۱۱ فرد دستگیر شده ارائه نکرد.

غنی که از داخل ارگ به شدت محافظت شده ریاست جمهوری حرف می زد، گفت مقامات امنیتی یکشنبه (۱۵ دلو) یک پلان امنیتی جدید را برای کابل ارائه خواهند کرد.

وی افزود که افغان ها صلح را «مطالبه» می کنند و خواهان «اقدامات عملی» استند.

سخنان او یک روز بعد از آن بیان شد که مقامات افغان گفتند آنها مدارک «غیرقابل انکار» را به پاکستان دادند که به ادعای آنها نشان می دهد حملات اخیر در خاک پاکستان پلان ریزی شده بودند.

سفارت پاکستان در کابل گفت که این معلومات «در دست بررسی جهت تایید اصالت آنها قرار دارند.»

افغانستان مدت ها است که پاکستان را متهم به ارائه بهشت امن به رهبران طالبان و سایر گروه های جنگجو کرده است.

پاکستان این اتهامات را رد کرده و تاکید دارد که پناهگاه های امن واقع در ساحات قبیله ای در امتداد مرز با افغانستان را منهدم کرده است.

آیا شما این مقاله را می پسندید؟

2 دیدگاه

شیوه نامۀ بیان دیدگاه ها * نشان دهندۀ فیلد اجباری است 1500 / 1500

زنده باد رئیس جمهور غنی عزیزم

پاسخ

غنی در مدت سه سالی که در راس یک کشور قراردارد راست نگفته است او همیشه با خاک زدن درچشم مردم مردم را فریب میدهد .اوبار ها به انتقام اشاره کرده ولی هیچگاه به وعده اش جامه عمل نپوشانده است .این درحالیست که اکثریت مردم این کشور بعد از هر انفجار خواهان این هستند که به تعداد تلفات ملکی باید از زندانیان طالب در زندان های این کشوربدار آویخته شوند ولی غنی با این نظر مردم به دلیل هم تبار بودن این زندانیان با خودش اباء ورزیده است واین کاراتهام همدست بودن ارگ را با جنایت کاران بیشتر تقویت بخشیده است ومردم افغانستان با هیچ یک از وعده های غنی اعماد نمی کنند واورا در قتل وکشتار مردم بی دفاع این کشور شریک میدانند . به باور تعدادی از مردم اعدام طالبانی که دوسیه هایشان تکمیل شده است میتواند در کم کردن جرایم در کشور اثر گذار باشد اما دولت به دلایل نا معلومی ازین کار سر باز زده است . نه تنها کسانیکه به اعدام محکوم اند اعدام نشده اند بلکه در مواردی در میدان های نبرد نیز شک وشبهه هایی در مورد دست داشتن افراد وابسته به قوم پشتون در تسلیم دهی مهمات ووسایط به طالبان متهم شده اند وهمچنان تعدادی بعد از دست گیری توسط نیروهای دولتی دوباره به شکل مرموزی رها شده ودوباره به جبهه مخالف دولت پیوسته اند.

پاسخ