امنیت

حمله نیروهای ائتلاف در شمال افغانستان به طالبان و داعش

سلام تایمز

یک طیاره بی-۵۲ نیروی هوایی ایالات متحده بتاریخ (۲۳ اسد) ۲۰۱۵ بر فراز آرلینگتون، ویرجینیا در پرواز است. نیروهای ائتلاف از این طیاره های بی-۵۲ جت هدف قرار دادن جنگجویان در افغانستان استفاده می کنند. [مارک ویسلون/ گتی ایمجز/ خبرگزاری فرانسه]

یک طیاره بی-۵۲ نیروی هوایی ایالات متحده بتاریخ (۲۳ اسد) ۲۰۱۵ بر فراز آرلینگتون، ویرجینیا در پرواز است. نیروهای ائتلاف از این طیاره های بی-۵۲ جت هدف قرار دادن جنگجویان در افغانستان استفاده می کنند. [مارک ویسلون/ گتی ایمجز/ خبرگزاری فرانسه]

واشنگتن -- قوماندانی مرکزی ایالات متحده سه شنبه (۱۶ دلو)‌ اعلام کرد که نیرو های ائتلاف چندین فقره از اهداف طالبان را در یک حمله هوایی که طی چهار روز گذشته در شمال افغانستان اجرا شده است، هدف قرار داده اند.

این مرکز گفت که هدف از این کمپاین «انهدام منابع تمویل، تاسیسات تعلیمی و شبکه های حمایتی جنگجویان است.»

این مرکز فرماندهی همچنان گفت که نیروهای ایالات متحده «حملات دقیق» را بالای «تاسیسات تعلیمی طالبان در ولایت بدخشان اجرا کرده اند و از پلان ریزی و تمرین اعمال تروریستی در نزدیکی مرز با چین و تاجیکستان ممانعت نمودند.»‌

این حملات همچنان موترهای اردوی ملی افغانستان را که توسط طالبان سرقت شده بود و قرار بود به موتر بم حاوی مواد انفجاری تبدیل شوند را منهدم کردند.

بخش از این حملات بوسیله یک طیاره بی-۵۲ استراتوفورترس نیروی هوایی ایالات متحده که ۲۴ عدد بم هدایت شده را انداخت اجرا گردید.

بی بی سی فارسی به نقل از مقامات محلی گزارش داد که یک طیاره بی-۵۲ همچنان به روز سه شنبه در یک حمله هوایی علیه «دولت اسلامی» (داعش) در ولایت جوزجان اشتراک داشته است.

محمدرضا غفوری، سخنگوی والی این ولایت گفت که این حمله هوایی یک مخفیگاه داعش را در قریه سردره در ولسوالی درزاب هدف قرار داد و ۲۵ تروریست را از پا درآورد.

او گفت که یک شهروند چچن و سه تبعه ازبکستان شامل کشته شده گان بودند. وی افزود که هیچ گونه تلفات ملکی گزارش نشده است.

سنتکام گفت که حملات هوایی روان در ولایت هلمند همچنان «به از بین بردن منابع تمویل و پناهگاه های امن طالبان ادامه خواهد داد.»

«جایی برای پنهان شدن نیست»

جنرال جان نیکلسون، فرمانده نیروهای ایلات متحده در افغانستان گفت: «طالبان جایی برای مخفی شدن ندارد. هیچ مخفیگاه برای هر گروه تروریستی که می خواهد به این کشور آسیب و ویرانی بیاورد، وجود ندارد.»‌

او گفت: «طالبان در میدان جنگ پیروز شده نمی تواند. بنا بر این، آنها به مردم بیگناه ملکی آسیب و آزار می رسانند. تنها کاری که آنها می توانند بکنند، کشتن مردم بیگناه و منهدم کردن آن چه دیگران ساخته اند می باشد.»‌

به گفته سنتکام، عملیات های مشترک توسط ایالات متحده و نیروهای افغان به انهدام بیش از ۳۰ ملیون دالر [۱.۲ ملیارد افغانی] از عایدات طالبان از زمان شروع این کمپاین در ماه عقرب سال ۱۳۹۶ منجر شده است.»‌

جیمز متیس، وزیر دفاع ایالات متحده، روز سه شنبه در یک گزارش خطاب به کمیته نیروهای مسلح مجلس نماینده ایالات متحده گفت که ستراتیژی نو اردوی ایالات متحده در حمایت تعلیمی و مستشاری به نیروهای محلی از حمایت قدرتمند همپیمانان ناتو که در این تلاش کمک می کنند، برخوردار می باشد.

او گفت که تعداد کشورهای ائتلاف حاضر در افغانستان به ۴۱ کشور افزایش یافته است.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، متیس گفت:‌ «آنها به این خاطر آنجا هستند که به این ستراتیژی باور دارند و به این بدان معنا است که پسران افغان همچنان بار جنگیدن را به دوش خواهند داشت، البته حالا با استفاده از مشاوران که حمایت هوایی و حمایت آتشباری ناتو را برای کمک به آنها خواهند آورد.»

امیدها برای صلح

جان سولیوان، معاون وزیر خارجه ایالات متحده روز سه شنبه در بازگشت از یک سفر به کابل به کمیته روابط خارجی سنای ایالات متحده گفت که واشنگتن هنوز درها را به روی تلاش های دیپلوماتیک برای «آوردن طالبان پای میز مذاکره» نبسته است.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، وی گفت که همه رهبران افغانی «مجدداً بر حمایت شان از ستراتیژی ما تاکید کردند» و وعده دادند تا «وضعیتی را ایجاد کنند که طالبان را پای میز مذاکره بیاورد.»

او گفت:‌ «ما امیدوار استیم پاکستانی ها نیز کمک کنند تا طالبان برای ورود به یک پروسه صلح متقاعد شوند

آیا شما این مقاله را می پسندید؟

1 دیدگاه

شیوه نامۀ بیان دیدگاه ها * نشان دهندۀ فیلد اجباری است 1500 / 1500

اگر نیروهای ایالات متحده واقعا می خواهند طالبان را از بین ببرند، باید نیروهای افغان را کمک کنند و تعلیم دهند.

پاسخ