امنیت

شورای عالی صلح جنگجویان را تشویق کرد تا به میز مذاکرات صلح بیایند

نوشتهء نجیب الله

محمد کریم خلیلی، رییس شورای عالی صلح افغانستان، بتاریخ ۱ حوت در یک جلسه در کابل سخنرانی می کند. [شورای عالی صلح افغانستان]

محمد کریم خلیلی، رییس شورای عالی صلح افغانستان، بتاریخ ۱ حوت در یک جلسه در کابل سخنرانی می کند. [شورای عالی صلح افغانستان]

کابل -- اقشار مختلف جامعهء افغانستان صدای شان را بلند کرده اند و خواهان صلح از طریق یک مذاکره و پروسهء سیاسی تحت هدایت افغانستان می باشند.

شورای عالی صلح افغانستان در طول هفت ماه اخیر نشست ها و مذاکرات را با مردم افغان برگزار کردند، تا در مسیر صلح به یک اجماع دست یابند.

محمد کریم خلیلی، رییس شورای عالی صلح در این نشست بتاریخ ۱ حوت گفت که آنها در این نشست ها دریافته اند که همه اقشار جامعه افغانستان خواهان برقراری صلح استند و صلح را یک ضرورت ملی می دانند.

در این نشست بزرگان اقوام، قوماندانان جهادی و نمایندگان شوراهای ولایتی ۳۴ ولایت افغانستان شرکت کرده‌ بودند.

سربازان اردوی ملی افغانستان بتاریخ ۱۴ قوس ۱۳۹۶ در جریان یک تمرین رزمی در کمپ شورابک افغانستان یک هاون انداز هویزر را فیر می کند. [عکس نیرو های دریایی ایالات متحده توسط جگرن لوکاس هاپکینز]

سربازان اردوی ملی افغانستان بتاریخ ۱۴ قوس ۱۳۹۶ در جریان یک تمرین رزمی در کمپ شورابک افغانستان یک هاون انداز هویزر را فیر می کند. [عکس نیرو های دریایی ایالات متحده توسط جگرن لوکاس هاپکینز]

جنگجویان 'در مسیر اشتباه'

خلیلی گفت که این شورا با حلقات سیاسی، مجمع‌های مدنی، علمای دینی، ژورنالیستان و مردم در مرکز و ولایات نشست های را برگزار کردند، تا دیدگاه های شان را در باره بهترین مسیر رو به جلو بشنوند.

خلیلی گفت: «تا کی اطفال ما، زنان ما، مردان ما، پیر ما و جوان ما هر روز به کام مرگ از طریق انتحار و انفجار می رود، تا کی از دو طرف جوانان افغان به زمین می افتد؟»

خلیلی گفت: «جنگ را خارجی ها بر ما تحمیل می کند، اما از هردو طرف جوانان افغان ما به زمین می افتند.» وی افزود که حملات تروریستی مانند حمله بر هوتل انترکانتننتال و چهارراهی صدارت در کابل بخشی از تلاش های خارجی برای از بین بردن تلاش های صلح افغانستان است.»

او گفت: «من به مخالفان مسلح یاد آور می شوم که جنگ راه حل نیست. هرگز از طریق جنگ به اهداف خود نمی رسید. اگر فکر می کنید که از طریق تشدید انتحار و انفجار و جنگ ها به اهداف خود می رسید به بی راهه رفته اید.»

چشم انداز صلح دوامدار

خلیلی گفت: «صلح دوامدار در سایه گفتگوی بین الافغانی و رسیدن به یک توافق افغانی است. ما آمادگی آن را داریم و به دیدگاه طرف مقابل احترام می گذاریم.»

او گفت: «با وجود فضایی که توسط انتحار و انفجار ایجاد می شود، اما از خواست خود منصرف نمی شویم. بیایید بر اساس یک روش معقول و منطقی باهم بنشینیم و کشور را نجات دهیم.»

خلیلی همچنین از نیروهای امنیتی افغانستان به عنوان «منبع غرور برای همهء افغان ها» قدردانی نمود.

او گفت: «ما از آنها سپاسگزار استیم و به آنها افتخار می کنیم.»

حیبیه سرابی، معاون شورای عالی صلح گفت که با تغییراتی که در رهبری شورای عالی صلح به وجود آمده «این شورا بیشتر از گذشته فعال شده است.»

او به سلام تایمز گفت: «اعضای این شورا تلاش های شان را برای تامین صلح بیشتر کرده اند و امیدواریم که این تلاش ها نتیجه داده و به صلح ختم شود.»

وی افزود که شورای عالی صلح «تلاش دارد تا خانم ها نیز در روند صلح نقش بازی کنند.»

وی اظهار داشت: «این روزها خانم های که چه در سطح رهبری شورا و چه در رده های دیگر کار می کنند نیز از تجارب خوب برخوردار اند.»

افغان ها 'از جنگ به ستوه آمده اند'

شهروندان کشور نیز از تلاش های شورای عالی صلح استقبال کرده و امیدوارند که این تلاش ها به نتیجه ای برای صلح دست یابد.

احمد باسط احمدی، یک فارغ التحصیل صنف دوازدهم از شهر کابل به سلام تایمز گفت: «همه ما جوان ها از جنگ و کشتار خسته شده ایم. ما امیدواریم که روزی شاهد آمدن صلح در کشور باشیم.»

او گفت: «شورای عالی صلح جلسات مشورتی را زیاد برگزار کرده است و ما هم خوشبین استیم که این جلسات و مشوره ها در آخر مفید تمام شده و بتوانیم به صلح برسیم.»

یاسمین جویا، یک محصل کمپیوتر ساینس در یکی از پوهنتون های خصوصی در شهر کابل به سلام تایمز گفت: «با هر تلاشی که در راستای صلح انجام می شود ما مردم افغانستان خوش می شویم. زیرا یک ۴۰ سال شد که در وطن ما جنگ است و همه خسته شده ایم.»

او گفت: «شهروندان دنیا به فکر پیشرفت و ترقی اند. اما متاسفانه ما مردم هر روز در جنگ قربانی می دهیم.»

یاسمین گفت: «اکنون وقت آن رسیده که طالبان و دیگر گروه ها از جنگ دست کشیده و راه گفت و گو را پیشه کنند.»

وی گفت: «اگر طالبان قدرت می خواهند بهترین راه آن شامل شدن در سیاست است. به عبارت دیگر باید بیایند در انتخابات شرکت کنند.»

صلح از موضع قدرت

مسوولان امنیتی و تحلیلگران بر این باور اند که تا زمان که جنگجویان اسلحه شان را بر زمین بگذارند و در راه صلح با حکومت یکجا شوند نیروهای افغان و قوای ائتلاف باید فشار در میدان های نبرد علیه آنان را بیشتر کند.

جنرال محمد رادمنش، یک سخنگوی وزارت دفاع افغانستان به سلام تایمز گفت که عملیات نظامی نیروهای دفاعی و امنیتی افغانستان در بیش از ۱۰ ولایت جریان دارد ودر سرکوب نیروهای دشمن موثر بوده است.

وی اظهار داشت: «ما در برابر هر نوع تهدیدات آمادگی داریم و ظرفیت های خود را استفاده می کنیم. ما برای سال آینده امیدواریم و منتظر وضعیت بهتر برای افغانستان می باشیم.»

فاروق بشر، استاد پیشین حقوق و علوم سیاسی پوهنتون کابل گفت که ارتش نباید فشار بر جنگجویان را کم کند.

او به سلام تایمز گفت: «صلح از موضع قدرت به دست می آید. هرگاه دولت و یا مخالفان دولت ضعیف شوند صلح به دست می آید.»

وی گفت که در حال حاضر، دولت افغانستان به عنوان دستیار برتر استنیروهای دفاع و امنیت ملی افغانستان و نیروهای ایالات متحده در حال افزایش فشار بر شبکه های طالبان و آزمایشگاه های مواد مخدر استند که یک منبع بزرگ عایدی برای جنگجویان می باشد.

بشر گفت: «با این موضع گیری امریکا و جدیت حکومت افغانستان می بینیم که حرکت های صلح طلبی در افغانستان و پاکستان رونق گرفته است.»

بشیر بیژن، یک روزنامه نگار اسبق افغان و تحلیلگر مسایل سیاسی در حالی که خواستار ادامه مبارزه است، از جلسات مشورتی شورای عالی صلح افغانستان استقبال کرد.

او به سلام تایمز گفت: «به هیچ دلیل جنگ برای سرکوب گروهای دهشت افگن نباید توقف داده شود، تا این که مخالفان به صلح مجبور شوند.»

آیا شما این مقاله را می پسندید؟

0 دیدگاه

شیوه نامۀ بیان دیدگاه ها * نشان دهندۀ فیلد اجباری است 1500 / 1500