اقتصاد

بازگشایی معبر سرحدی میان افغانستان و پاکستان موجب تقویت تجارت میشود

نوشتهء عدیل سعید

بتاریخ ۱۸ حوت یک لاری پُر از اجناس مختلف از معبر مرزی غلام خان در وزیرستان شمالی عبور می کند و به افغانستان می رود. [عصمت شاه]

بتاریخ ۱۸ حوت یک لاری پُر از اجناس مختلف از معبر مرزی غلام خان در وزیرستان شمالی عبور می کند و به افغانستان می رود. [عصمت شاه]

پیشاور -- جامعه تجاری پاکستان با استقبال از بازگشایی یک معبر مرزی اصلی بین افغانستان و پاکستان، آن را منحیث یک مشخصه امیدبخش از احیاء اقتصادی منطقه توصیف کردند.

مقامات پاکستانی بتاریخ ۱۸ حوت معبر مرزی غلام خان را بازگشایی کرده و راه را برای تجارت بیشتر با افغانستان و کشورهای آسیای میانه از طریق ایجنسی وزیرستان شمالی هموار کردند.

مسؤولین در ماه جوزا ۲۰۱۴ و بعد از آن که اردوی پاکستان عملیات ضرب عضب را برای تصفیهء وزیرستان شمالی از تروریستان، این معبر مرزی را مسدود کرد.

کامران افریدی، ایجنت سیاسی وزیرستان شمالی به رادیو مشعل گفت: «بعد از برقراری مجدد صلح در ساحه جنگزده وزیرستان شمالی، مقامات پاکستانی تجارت را ... از مسیر غلام خان با افغانستان و کشورهای آسیای میانه از سر گرفته اند.»

مسؤولین، تاجران و باشنده های محلی بتاریخ ۱۸حوت قبل از حرکت کاروان لاری ها به افغانستان در چوکات بازگشایی معبر مرزی غلام خان در وزیرستان شمالی، مصروف دعا استند. [عصمت شاه]

مسؤولین، تاجران و باشنده های محلی بتاریخ ۱۸حوت قبل از حرکت کاروان لاری ها به افغانستان در چوکات بازگشایی معبر مرزی غلام خان در وزیرستان شمالی، مصروف دعا استند. [عصمت شاه]

به گفتهء افریدی این معبر بصورت آزمایشی بازگشایی شده است و حالا روزانه فقط در حدود ۱۵ لاری از مرز عبور کرده می توانند، که این رقم با گذشت زمان افزایش خواهد یافت.

محمد سعید خان جدون، مأمور جمع آوری مالیه گمرکی پیشاور به پاکستان فوروارد گفت: «[بتاریخ ۱۸ حوت] یک کاروان متشکل از چهار لاری حامل اجناس مختلف به شمول میوه جات، تره بار، سمنت و غیره از مرز عبور کرد [و وارد افغانستان شد].»

به گفتهء جدون مقامات گمرک پاکستان آماده گی های ضروری برای بازرسی کالا های ورودی از طریق غلام خان را اتخاذ کرده اند، مگر نگرانی های امنیتی عبور محموله های کلان را مانع شده است.

کاهش قیمت ها

سران تجاری در پاکستان منتظر فُرصت های استند که افتتاح مجدد این معبر مرزی به همراه خواهد داشت.

ذاهدالله شینواری، رئیس اتاق تجارت و صنایع سرحد و معاون سابق اتاق مشترک بازرگانی و تجارت پاکستان و افغانستان به پاکستان فوروارد گفت که بازگشایی غلام خان «تصمیم بسیار مناسب است و بر تجارت بین پاکستان و افغانستان تاثیر مثبت خواهد داشت.»

وی گفت: «بازگشایی مجدد غلام خان به بلند رفتن تجارت با افغانستان کمک خواهد کرد؛ زیرا هزینه های حمل و نقل را کاهش خواهد داد.»

او گفت که در سال های مالی ۲۰۱۶-۲۰۱۷ تجارت بین پاکستان و افغانستان تا ۱.۶ ملیارد دالر تقلیل یافت، در حالی که این رقم طی سال مالی ۲۰۱۴-۲۰۱۵ برابر ۲.۷ ملیارد دالر بود.

شینواری از حکومت افغانستان خواست تا متقابلا تسهیلات لازم جهت عبور کالا ها را ارائه دهند.

عبدالله خان، یک تاجر باشنده وزیرستان شمالی گفت که تاجران وزیرستان شمالی طی سه و نیم سال گذشته در اثر مسدود بودن غلام خان خسارت های بسیار کلان را متحمل شده اند.

خان قبلا بدلیل بسته بودن معبر غلام خان، از طریق معابر مرزی چمن و خارلاچی، به بترتیب در ولایت بلوچستان و کرمه ایجنسی قرار دارند، مالته به ازبکستان صادر کرده بود.

به گفتهء خان، صدور مالته به ازبکستان از وزیرستان شمالی از طریق مسیرهای متذکره در بدل هر ۲۰ کیلو ۶۰ دالر تمام می شود، در حالی که هزینه ارسال این مقدار ملاته از طریق معبر غلام خان فقط ۳۵ دالر است.

تقویت فعالیت های تجاری

عمر وزیر، یک ژورنالیست باشنده این ایجنسی قبیله ای گفت:‌ «بازگشایی غلام خان دوران جدید فعالیت تجاری در وزیرستان شمالی را به همراه خواهد داشت.»

او به پاکستان فوروارد گفت که حکومت پاکستان با حمایت آژانس انکشاف بین المللی ایالات متحده بر علاوه بازگشایی این معبر یک مسیر ۸۲ کیلومتری بانو - میرانشاه - غلام خان را نیز احداث کرده است.

وی گفت که هدف این پروژه به هزینه ۵.۳ ملیارد افغانی تسهیل حمل و نقل کالا به افغانستان و آسیای میانه است.

او گفت:‌ «این جاده که هم اکنون افتتاح شده، هزاران شغل را برای کارگران روزمزد و فعالین سکتورهای حمل و نقل و سیاحت ایجاد خواهد کرد.»‌

آیا شما این مقاله را می پسندید؟

1 دیدگاه

شیوه نامۀ بیان دیدگاه ها * نشان دهندۀ فیلد اجباری است 1500 / 1500

پاکستان باید بداند که افغانستان هرگز نباید از صادرات آنها با خبر شود. حالا ما افغان ها می توانیم آن چه می خواهیم انجام دهیم. تجارت و معاملات متقابل به نفع هر دو کشور است. ما امید داریم حکومت پاکستان از اقتصاد برای اهداف سیاسی اش استفاده نکند؛ چون افغان ها همین حالا هم از بازی های سیاسی پاکستان عذاب می کشند. ما به تجارمان می گوییم از پاکستان آنچه که ما ضرورت داریم را وارد کنند و آنها باید آن را از درجه اول وارد کنند. با احترام

پاسخ