دیپلماسی

بازدید عباسی از کابل نشان دهنده گام تازه در روابط پاکستان و افغانستان است

نوشتهء سلیمان در کابل و اشفق یوسفزی در پیشاور

شاهد خاقان عباسی، نخست وزیر پاکستان و اشرف غنی، رئیس جمهور افغانستان بتاریخ ۱۶ حمل در ارگ ریاست جمهوری در کابل ملاقات کردند. [ارگ ریاست جمهوری]

شاهد خاقان عباسی، نخست وزیر پاکستان و اشرف غنی، رئیس جمهور افغانستان بتاریخ ۱۶ حمل در ارگ ریاست جمهوری در کابل ملاقات کردند. [ارگ ریاست جمهوری]

کابل -- از سفر اخیر شاهد خاقان عباسی، نخست وزیر پاکستان به افغانستان بحیث یک گام رو به جلو جهت بهبود روابط این کشورها و تقویت مشارکت آنها تقدیر شده است.

عباسی در ارگ ریاست جمهوری افغانستان در کابل با اشرف غنی دیدار و گفتگو نمود.

شاه حسین مرتضوی، سخنگوی رئیس جمهور افغانستان، در یک خبرنامه گفت که دو طرف پیرامون همکاری های منطقوی، مبارزه با گروه های تروریستی، همکاری درباره تامین صلح و ثبات و بازگشت با عزت مهاجرین افغان از پاکستان گفتگو کردند.

وی با اشاره به پلان صلح با طالبان که در روز ۹ حوت توسط غنی اعلام شد، گفت: «[عباسی] و هیئت همراه اش از طرح پیشنهادی صلح حکومت افغانستان استقبال کردند و گفتند که در این بخش حکومت افغانستان را حمایت می کنند.»

مقامت پاکستانی و افغان بتاریخ ۱۶ حمل در کابل پیرامون مسایل مختلف به شمول مبارزه با تروریسم و حمایت از پروسهء صلح افغان گفتگو کردند. [ارگ ریاست جمهوری]

مقامت پاکستانی و افغان بتاریخ ۱۶ حمل در کابل پیرامون مسایل مختلف به شمول مبارزه با تروریسم و حمایت از پروسهء صلح افغان گفتگو کردند. [ارگ ریاست جمهوری]

عبدالله عبدالله، رئیس اجرایی حکومت افغانستان (راست) و شاهد خاقان عباسی، نخست وزیر پاکستان بتاریخ ۱۶ حمل در کابل برای مذاکره در مورد مبارزه با تروریزم، مسایل تجاری و عودت پناهنده گان افغان از پاکستان و برخی مسایل مهم دیگر با یکدیگر ملاقات کردند. [فیسبوک/ عبدالله عبدالله]

عبدالله عبدالله، رئیس اجرایی حکومت افغانستان (راست) و شاهد خاقان عباسی، نخست وزیر پاکستان بتاریخ ۱۶ حمل در کابل برای مذاکره در مورد مبارزه با تروریزم، مسایل تجاری و عودت پناهنده گان افغان از پاکستان و برخی مسایل مهم دیگر با یکدیگر ملاقات کردند. [فیسبوک/ عبدالله عبدالله]

مرتضوی گفت: «جغرافیای افغانستان از لحاظ موقعیت برای پاکستان بسیار با اهمیت می باشد و پاکستان این امر بسیار مهم را درک کرده است. برای نمونه، افغانستان برای وارد کردن انرژی از کشورهای آسیای میانه پاکستان را کمک می کند. همچنان، پاکستان از طریق افغانستان کالاهای تجاری اش را به کشورهای آسیای میانه به آسانی صادر کرده می تواند.»

او با اشاره به خط لوله انتقال گاز طبیعی ترکمنستان-افغانستان-پاکستان-هندگفت: «نمونه خوب دیگر همکاری دو کشور پروژهء تاپی می باشد.»

آخرین بار که عباسی در افغانستان حضور داشت، ایران به یک گروه از جنگجویان طالبان دستور داد تا بر مراسم افتتاحیه احداث خط لوله تاپی در ولایت هرات حمله کنند. اما این جنگجویان قبل از آن که پلان شان را علیه این پروژهء منطقوی بخش انرژی اجرا کنند، خودشان را به مقامات محلی تسلیم کردند.

مبارزه مشترک با افراطی گری و تروریسم

نصیر احمد ترکی، تحلیلگر سیاسی، به سلام تایمز گفت: «سفر صدر اعظم پاکستان به کابل در شرایط صورت گرفت که جهان از مردم و دولت افغانستان به صورت بی سابقه حمایت می کند

او گفت که مخصوصاً پاکستان «حقانیت دولت افغانستان و خطر تروریزم را درک کرده است.»

او گفت: «بنابراین، نخستین و مهمترین مسئله این است که این سفر باعث بهبود روابط افغانستان و پاکستان خواهد شد. این دیدار همچنان هماهنگی و همکاری هر دو کشور را در امر مبارزه با افراطیت و تروریزم تقویت خواهد نمود.»

ترکی گفت: «در یک سال گذشته گفتگو ها و دیپلوماسی به نفع افغانستان بوده است. مثال های مهم از این گفتگو و دیپلوماسی، نشست روند کابل و نشست صلح تاشکند می باشد که تمام کشور های اشتراک کننده ... حمایت شان از طرح صلح حکومت افغانستان را اعلام کردند.»

هیلی ارشاد، نماینده اقلیت کوچی ها در ولسی جرگه افغانستان، به سلام تایمز گفت: «پاکستان در مبارزه با گروه های تروریستی و آوردن صلح و ثبات در منطقه، مخصوصاً در افغانستان، نقش اساسی داشته می تواند، البته مشروط بر این که مقامات [پاکستان] با صداقت وارد گفتگو با افغانستان شود.»

او به سلام تایمز گفت: «اگر گفتگو ها با حسن نیت صورت بگیرد ما در کوتاه مدت شاهد کاهش خشونت ها و در دراز مدت شاهد شکست گروه های تروریستی در افغانستان خواهیم بود.»

ارشاد گفت: «داشتن روابط نیک و همکاری مشترک افغانستان و پاکستان زمینه مبارزه موثر با گروه های تروریستی را مساعد می کند و سبب صلح و مصالحه در هر دو کشور می شود.»

اعتمادسازی میان همسایه ها

سیاستمداران و تحلیلگران پاکستانی نیز امیدوار استند که بازدید عباسی علامت گرم شدن روابط با افغانستان باشد.

میان افتخار حسین، رهبر حزب ملی عوامی به سلام تایمز گفت: «این بازدید برای کاهش بی اعتمادی آشکار بین کابل و اسلام آباد بسیار مهم است؛ زیرا همکاری مشترک بین این دو برای تروریست ها مرگبار خواهد بود.»

او گفت: «ریشه کنی تروریسم از منطقه بدون مشارکت نزدیک بین پاکستان و افغانستان غیر ممکن است. هر دو کشور بیشترین آسیب را از اقدامات تروریستی متحمل شده اند و یگانه راه حل ملموس ایجاد روابط وحدت بین آنها است.»

خادم حسین، یک تحلیلگر امنیتی باشنده پیشاور، پیش بینی کرد که سفر عباسی روابط آسیب دیده میان پاکستان و افغانستان را ترمیم خواهد کرد.

او به سلام تایمز گفت: «جنگجویان بهره گیرنده گان اصلی روابط پر تنش بین دو کشور بوده اند و هر دو باید روابط شان را برای شکست تروریزم تحکیم کنند.»‌

او گفت: «[رهبران پاکستان و افغانستان] باید یک مکانیزم را برای اتخاذ اقدام تمام عیار بر علیه کسانی که صلح را در دو سوی مرزها مختل می کنند بکار بگیرند.»‌

افغانستان و پاکستان با هم نیرومندتر استند

رسول شاه، یک استاد علوم سیاسی در پوهنتون عبدالولی خان در مردان، گفت که سفر عباسی می تواند نقطه عطفی در کاهش بی اعتمادی و بهبود روابط با افغانستان باشد.

او به سلام تایمز گفت:‌ «تقویت روابط با افغانستان یگانه راه پیروزی در جنگ علیه تروریزم و هموار کردن راه برای صلح دوام دار در منطقه است.»

او گفت: «ما باید مشارکت با افغانستان را در جهت تحکیم همکاری های سیاسی، اقتصادی، امنیتی و ضد تروریستی انجام دهیم تا تروریزم را از بین ببریم.»‌

برید جنرال (متقاعد) محمود شاه، تحلیلگر امنیتی باشنده پیشاور و وزیر سابق امنیت در مناطق قبیله ای فدرال، گفت که پیشرفت در مذاکرات بین افغانستان و پاکستان گروه های تروریستی را تضعیف خواهد کرد.

او به سلام تایمز گفت: «تحرکات مرزی تروریست ها یک تهدید بزرگ برای کوشش های صلح محسوب می شود. این کوشش ها به یک رویکرد هماهنگ در هر دو طرف این سرحدات طولانی ضرورت دارند.»

آیا شما این مقاله را می پسندید؟

1 دیدگاه

شیوه نامۀ بیان دیدگاه ها * نشان دهندۀ فیلد اجباری است 1500 / 1500

این افراد قابل اعتماد نیستند. نباید برای آنها وقت تلف کرد.

پاسخ