امنیت

پاکستان و افغانستان پس از درگیری ها در نزدیکی سرحد تنش ها را کاهش داده اند

نوشته محمد اهیل

در ماه میزان سال ۱۳۹۶، عساکر پاکستانی در کنار یک مرز بتازگی حصار شده که وزیرستان شمالی را از افغانستان جدا می کند، گزمه می کنند. [عامر قریشی/ خبرگزاری فرانسه]

در ماه میزان سال ۱۳۹۶، عساکر پاکستانی در کنار یک مرز بتازگی حصار شده که وزیرستان شمالی را از افغانستان جدا می کند، گزمه می کنند. [عامر قریشی/ خبرگزاری فرانسه]

پاره چنار، پاکستان -- رادیو اروپای آزاد/ رادیو آزادی روز دوشنبه (۲۷ حمل) گزارش داد که پاکستان و افغانستان بعد از درگیری های سرحدی که اوایل این هفته روی داد و چند کشته بر جای گذاشت، با آتش بس موافقت کرده اند.

درگیری ها بین پولیس سرحدی افغانستان و اعضای سپاه سرحدی پاکستان یکشنبه در امتداد مرز ولسوالی جاجی میدان در ولایت خوست افغانستان آغاز گردید. این ولسوالی با ایجنسی کرم مناطق قبیله ای فدرال در پاکستان هم مرز است.

پس از حصول آتش بس در همان روز از طریق میانجیگری بزرگان قبایلی، طرف افغان اجساد پنج سرباز کشته شدهء پاکستانی و یک تن که زنده اسیر شده بود را به پاکستان تحویل دادند.

مقامات امنیتی افغانستان به رادیوی آزادی گفتند که دو افسر پولیس افغان نیز در این درگیری ها کشته شدند.

بتاریخ ۲۷ حمل قبیله نشینان پاکستانی به سمت سرحدات این کشور با پاکستان حرکت می کنند تا از نیروهای پاکستانی درگیر با نیروهای امنیتی افغانستان حمایت کنند. مسؤولین بتاریخ ۲۸ حمل گفتند که بعد از انجام مذاکره آتش بس و بازگشت صلح به منطقه مرزی بزرگان قبایلی این مردان را به خانه های شان فرستادند. [محمد اهیل]

بتاریخ ۲۷ حمل قبیله نشینان پاکستانی به سمت سرحدات این کشور با پاکستان حرکت می کنند تا از نیروهای پاکستانی درگیر با نیروهای امنیتی افغانستان حمایت کنند. مسؤولین بتاریخ ۲۸ حمل گفتند که بعد از انجام مذاکره آتش بس و بازگشت صلح به منطقه مرزی بزرگان قبایلی این مردان را به خانه های شان فرستادند. [محمد اهیل]

بازگرداندن صلح و روابط برادرانه

هر دو پاکستان و افغانستان مدعی استند که نیروهای کشور مقابل درگیری را آغاز کرده بود.

اما بزرگان قبیله ای و مقامات رسمی دو طرف مرز در آرام کردن تنش ها و بازگرداندن صلح مشارکت کردند.

بصیر خان وزیر، مامور سیاسی ایجنسی کرم سه شنبه به پاکستان فوروارد گفت: «ما کوشش می کنیم اوضاع را آرام نگه داشته، تنش های ناشی از درگیری در ساحه لکه تیگه در امتداد مرز پاکستان و افغانستان را خاتمه بخشیم.»

او گفت که قبیله نشینان پاکستانی که طی این درگیری ها به سمت مرز حرکت کرده بودند، به خانه های شان بازگردانده شدند و شوراهای قبیله ای با مقامات افغان در حال برگزاری است تا به این ترتیب از تنش های بیشتر در آینده جلوگیری شود.

ساجد حسین توری، نماینده کرم ایجنسی در پارلمان پاکستان به پاکستان فوروارد گفت: «بزرگان قبایلی و قبیله نشینان ساکن در مرز [در افغانستان] نیز با مقامات در تماس استند و با آنها همکاری می کنند تا اوضاع را تحت کنترل نگه دارند.»

او گفت که قبیله نشینان کوشش های شان را برای آرام کردن تنش ها و حفظ آرامش در مرزها ادامه می دهند که این به نفع هر دو پاکستان و افغانستان است.

او گفت: «دو ملت برادر باید به یکدیگر احترام بگذارند؛ زیرا مدیریت مرز لازمه همزیستی مسالمت آمیز است و این مسؤولیت بر دوش افراد در دو سوی مرز می باشد.»

حاجی نور محمد، یکی از بزرگان قبایل بنگاش- توری و دبیرکل انجمن حسینه که یک گروه شیعه بزرگان نماینده باشنده گان ایجنسی کرم است، گفت: «باشنده گان هر دو سمت سرحد پشتون و مسلمان استنند و اولویت آنها توقف خونریزی بیشتر است.»

او به پاکستان فوروارد گفت: «ما با بزرگان قبایلی در سمت دیگر مرز در تماس استیم و خوشبین استیم که یک آشتی زود برقرار خواهد شد و تنش آرام خواهد گردید.»

او گفت که بزرگان قبیله ای جوانانی را که در نتیجه گلوله باری ها خشمگین شده و به سمت مرز حرکت کرده بودند را آرام کرده اند.

وی گفت: «صلح در دو سمت مرزها به نفع هر دو کشور است.»

درگیری ها فقط به نفع تروریستان است

صالح محمد صالح، نماینده کنر در ولسی جرگه افغانستان به پاکستان فوروارد گفت: «این درگیری های گاه و بیگاه بین نیروهای افغان و پاکستانی در امتداد سرحدات به سود تروریستان است.»

او گفت: «شهروندان هر دو کشور قربانیان تروریزم استند و برای هر دو حکومت بهتر آن است تا جهت حل مشکلات و مبارزه با تروریزم با یکدیگر همکاری کنند.»

او گفت: «بی اعتمادی بین افغانستان و پاکستان [عامل فقدان] دستاوردهای خوب در نبرد با تروریزم و آوردن ثبات به منطقه است. بنابرین، برای غلبه بر این مشکلات، مذاکرات ضروری استند.»

صالح گفت: «اکنون وقت آن است که دو کشور اعتمادسازی کنند.»

جنرال طاهر یرغل، یک تحلیلگر نظامی در کابل با این ارزیابی موافق است.

او به پاکستان فوروارد گفت: «در حالی که دو کشور با ناامنی و تروریزم روبرو استند، این درگیری ها فقط به دو طرف آسیب می رساند.»

یرغل گفت: «صلح در افغانستان قطعا به نفع پاکستان است. بنابرین، هر دو کشور باید به اتفاق با تروریزم بجنگند و آن را شکست دهند و این به نفع هر دو [افغانستان و پاکستان] خواهد بود.»

[سلیمان از کابل در تهیه این گزارش همکاری نموده است.]

آیا شما این مقاله را می پسندید؟

1 دیدگاه

شیوه نامۀ بیان دیدگاه ها * نشان دهندۀ فیلد اجباری است 1500 / 1500

سلام بر شما. حقیقت این است که درگیری سرحدی بین پاکستان و افغانستان به کشته شدن پنج نفر و دستگیری یک نفر دیگر منجر شد. به پولیس سرحدی کدام تلفات وارد نشد و فقط دو نفر از مردم ملکی شهید شدند. یکی از آنها حاجی مت خان و نام دیگری سپرلی بود.

پاسخ