تروریسم

بعد از بم گذاری مرگبار خوست افغان ها به ثبت نام جهت رای دادن ادامه میدهند

خبرگزاری فرانسه

یک مقام وزارت صحت عامه گفت که انفجار در یک مرکز ثبت نام رای دهنده گان در محوطه یک مسجد در ولایت خوست بروز یکشنبه (۱۶ ثور) ۱۷ کشته و ۳۶ زخمی برجای گذاشت. [خبرنگار/ تلوزیون خبرگزاری فرانسه/ خبرگزاری فرانسه]

خوست -- یک مقام وزارت صحت عامه گفت که انفجار در یک مرکز ثبت نام رای دهنده گان در محوطه یک مسجد در ولایت خوست بروز یکشنبه (۱۶ ثور) ۱۷ کشته و ۳۶ زخمی برجای گذاشت. یک خانم که کارمند پروسهء انتخابات بود نیز در میان کشته شده گان است.

این بم که در یک خیمه که به منظور ثبت نام رای دهنده گان جابجا شده بود منفجر شد، تازه ترین حمله بر مراحل آماده سازی جهت انتخابات ولسی جرگه می باشد؛ انتخاباتی که مدت ها است به تاخیر افتاده است.

عبدالحنان زدران، قوماندان امنیه ولایت خوست به خبرگزاری فرانسه گفت که در زمان وقوع این انفجار «جمعیتی بیرون آمده از مسجد برای ثبت نام جمع شده بودند.»‌

گل محمد منگل، معاون مدیر صحت عامهء‌ این ولایت هشدار داد که با توجه به وخامت حال چندین تن از مجروحین این رقم ممکن است افزایش یابد.

در پی انفجار یک مرکز ثبت نام رای دهنده گان در ولایت خوست بتاریخ ۱۶ ثور افغان ها یک مرد مجروح را به شفاخانه منتقل می کنند. [فرید ظاهر/ خبرگزاری فرانسه]

در پی انفجار یک مرکز ثبت نام رای دهنده گان در ولایت خوست بتاریخ ۱۶ ثور افغان ها یک مرد مجروح را به شفاخانه منتقل می کنند. [فرید ظاهر/ خبرگزاری فرانسه]

هیچکس بلافاصله مسؤولیت این حمله را به دوش نگرفته، اما طالبان منکر دست داشتن در آن شده اند.

این جدیدترین مورد حمله بر مراحل آماده سازی انتخابات است. این حمله یک هفته پس از آن صورت می گیرد که در دو بم گذاری انتحاری در کابل که مسؤولیت اش را «دولت اسلامی» (داعش) بر دوش گرفت، ۲۵ نفر به شمول نه ژورنالیست کشته و ۴۹ نفر دیگر زخمی شدند.

بتاریخ ۲ ثور یک بم گذار انتحاری داعش خودش را میان یک جمعیت بزرگ در کابل که جهت دریافت تذکره ها شان صف بسته بودند، منفجر کرد و ۶۰ نفر را کشت و بیش از ۱۰۰ نفر را زخمی کرد. گفتنی است که این تذکره ها بخش از پروسه ثبت نام رای دهنده گان محسوب می شود.

ادامهء ثبت نام رای دهنده گان

کمیسیون مستقل انتخابات که نظارت بر مراحل آماده سازی جهت انتخابات را بر عهده دارد، امیدوار است تا ۱۴ ملیون بزرگسال را در بیش از ۷۰۰۰ مرکز اخد رای ثبت نام کند.

معلومات جمع آوری شده توسط کمیسیون مستقل انتخابات نشان داده است که تا روز شنبه (۱۵ ثور)،‌ یعنی سه هفته بعد از شروع پروسه دو ماههء ثبت نام، فقط در حدود ۱.۲ ملیون بزرگسال نام نویسی کرده بودند.

مسؤولین در بعضی از ولایت ها با استفاده از طیاره اعلامیه های را جهت بلند بردن آگاهی عامه نسبت به انتخابات پایین ریختند. این انتخابات برای تاریخ ۲۸ میزان پلان ریزی شده و بحیث یک امتحان برای انتخابات سال آیندهء ریاست جمهوری محسوب می کردد.

همچنان یک کمپاین رادیو و تلویزیونی در حال برگزاری است و به کارمندان دولتی یک روز رخصتی داده شده تا ثبت نام کنند.

کمیسیون مستقل انتخابات بسیاری از مراکز ثبت نام رای دهنده گان را در داخل مکتب ها و مساجد برپا کرده است و این موجب شده است که نسبت به در خطر افتادن امنیت محصلین و نمازگزاران نگرانی های ایجاد شود.

یک مشکل دیگر ثبت نام رای دهنده گان یک برچسب است که بر روی این تذکره ها زده شده و نشان می دهد که فرد صاحب تذکره برای رای دادن ثبت نام کرده است.

نگرانی هایی از این بابت وجود دارد که این برچسب ها ممکن است رای دهنده گان را در ولسوالی ناآرام در معرض خطر هدف قرار گرفتن بوسیله طالبان یا جنگجویان داعش قرار دهد.

آیا شما این مقاله را می پسندید؟

0 دیدگاه

شیوه نامۀ بیان دیدگاه ها * نشان دهندۀ فیلد اجباری است 1500 / 1500