اقتصاد

در پی دیدار میرزایف از ایالات متحده پروژه خط آهن افغانستان به واقعیت نزدیک تر شده است

نوشتهء ماکسیم ینیسیف

ایستگاه خط آهن مزارشریف در سال ۲۰۱۳ نشان داده شده است. [بانک انکشاف آسیایی]

ایستگاه خط آهن مزارشریف در سال ۲۰۱۳ نشان داده شده است. [بانک انکشاف آسیایی]

تاشکند -- بازدید رسمی اخیر شوکت میرزایف، رئیس جمهور ازبکستان از ایالات متحده امیدواری ها برای مشارکت احتمالی در پروژه های ریل و زیربنایی در کشور همسایه افغانستان، را بوجود آورده است.

میرزایف و دانلد ترمپ، رئیس حمهور ایالات متحده طی روزهای ۲۵ تا ۲۷ ثور در واشنگتن با یکدیگر دیدار کردند و دوران جدیدی از مشارکت ستراتیژیک را با قراردادهای بسیار کلان، همکاری در امنیت ملی، و مبادلات فرهنگی آغاز کردند.

بر اساس یک خبرنامه رسمی قصر سفید درباره این ملاقات، ترمپ پیشنهاد حمایت سیاسی و مشاوره پلان گذاری برای خط آهن و پروژه های زیرساختی ازبکستان در افغانستان را ارائه داد.

ازبکستان در صدد امتداد دادن خط آهن حیرتان به مزارشریف بوده است که بوسیله ازبکستان و بیشتر با پول بانک انکشاف آسیایی احداث شد و از سال ۲۰۱۱ مشغول به کار بوده است.

یک کارگر خط آهن در مزارشریف در سال ۲۰۱۳ بر روی یک واگن باری علامت می گذارد. [بانک انکشاف آسیایی]

یک کارگر خط آهن در مزارشریف در سال ۲۰۱۳ بر روی یک واگن باری علامت می گذارد. [بانک انکشاف آسیایی]

اشرف غنی، رئیس جمهوری افغانستان و شوکت میرزایف، همتای ازبکستانی او بتاریخ ۶ حمل در حاشیه یک کنفرانس در تاشکند دیدار کرده اند. [دفتر مطبوعاتی ریاست جمهوری ازبکستان]

اشرف غنی، رئیس جمهوری افغانستان و شوکت میرزایف، همتای ازبکستانی او بتاریخ ۶ حمل در حاشیه یک کنفرانس در تاشکند دیدار کرده اند. [دفتر مطبوعاتی ریاست جمهوری ازبکستان]

این پروژه تمامی ولایت های شمالی افغانستان را به شبکه خط آهن جهانی متصل خواهد کرد و افغانستان آن را بحیث کلید انکشاف اقتصاد افغانستان می داند.

آمادگی ازبکستان برای کمک

اکلیل حکیمی، وزیر مالیه افغانستان، بتاریخ ۶ جوزا حمل تویت کرد که به این منظور ازبکستان مبلغ ۵۰۰ ملیون دالر جهت اعمار خط آهن افغانستان کمک خواهد کرد.

این تمویل بعد از آن صورت گرفت که میرزایف و اشرف غنی، رئیس جمهور افغانستان در حاشیه کنفرانس «پروسهء صلح، مشارکت امنیتی، و ارتباط منطقوی» که از ۶ و ۷ حمل در تاشکند برگزار شده بود، با یکدیگر دیدار کردند.

طلوع نیوز بتاریخ ۹ حمل به نقل از اداره راه آهن افغانستان گزارش کرده بود که با این وجود، جهت احداث این خط آهن به هرات مبلغ ۱.۸ ملیارد دالر ضرورت می باشد.

به گفتهء این اداره، خط آهن متذکره سالانه ۴۰ ملیون دالر برای افغانستان عایدی می آورد و هم ۳۰ هزار وظیفه ایجاد می کند.

اویبک ممدعلیف، سخنگوی خط آهن ازبکستان، به کاروانسرای گفت: «راه آهن ازبکستان قادر خواهد بود تا این مسیر خط آهن را به سرعت و مقتصدانه احداث کند، به شرط این که امنیت در ساحه عملیات احداث برقرار باشد.»

او گفت: «ازبکستان بیش از هر کشور دیگر در منطقه خط آهن احداث می کند.»

ممدعلیف گفت: «طی چند سال گذشته این [کشور] پروژه های بلندپروازانهء احداث یک تونل راه آهن ر گذرگاه کمچیک -- که طولانی ترین تونل در آسیای مرکزی است -- و متصل کردن مراکز عمده گردشگری با ترن های سریع‌السیر تالگو را موفقانه اجرا کرده است.

یک پروژهء ستراتیژیک از پیوستن ایالات متحده استقبال می کند

صادق صفایف، معاون اول ریاست سنا، در یک مصاحبه با روزنامه نارودنوی اسلوو (سخن مردم) نشریه پارلمانی ازبکستان بتاریخ ۱ جوزا گفت که این پروژه در صورت تطبیق یکی از مهمترین نتایج بازدید میرزایف از ایالات متحده خواهد بود.

او گفت که میرازیف «موضوع دریافت وجوه از سازمان های مالی بین المللی -- که ایالات متحده در آنها نقش اساسی را ایفا می کند -- را جهت احداث خط آهن در افغانستان مطرح کرد.»

صفایف گفت: «این پروژه اهمیت ستراتیژیک دارد و این فقط مختص افغانستان نیست. تطبیق این پروژه می تواند ستراتیژی و اقتصاد منطقوی کل آسیای مرکزی را تغییر دهد.»

وی افزود: «بر علاوه این می تواند به یکی از عوامل تصمیم گیرنده در معرفی پروسه های پایدار منجر به صلح و ثبات در افغانستان تبدیل شود.»‌

امید اسدالله‌یف، کارشناس علوم سیاسی باشنده تاشکند به کاروانسرای گفت: «این امر مخصوصاً از این جهت اهمیت دارد که ایالات متحده کشوری است که میرازیاف برای کمک گرفتن جهت تطبیق پروژه [احداث ادامه خط آهن به هرات] به آن رجوع کرده است.»‌

اسدالله‌ یف گفت: «اظهارات میرزایف و صفایف روشن می سازند که ازبکستان ایالات متحده را بحیث شریک اصلی خود در ایجاد صلح در افغانستان مشاهده می کنند.»‌

آیا شما این مقاله را می پسندید؟

1 دیدگاه

شیوه نامۀ بیان دیدگاه ها * نشان دهندۀ فیلد اجباری است 1500 / 1500

این موضوع خوبی است و شما آن را به لسان پشتوی مقبول نوشته اید.

پاسخ