امنیت

استقبال باشنده های هرات از تمایل طالبان به آتش‌بس

نوشتهء نصیر صالحی

بیش از ۱۰۰۰ باشنده هرات بتاریخ ۱۶ اسد در یک تجمع شهر هرات حضور یافتند تا از چنگجویان طالبان بخواهند تا از جنگ افروزی و کشتار افغان ها دست بکشند. [نصیر صالحی]

هرات -- بیش از هزار باشنده هرات بشمول بزرگان قومی،‌ علمای دینی،‌ فعالان جامعه مدنی،‌ شهروندان عادی از جمله بسیاری از زنان، سه شنبه (۱۶ اسد) در یک تجمع در شهر هرات که از سوی شورای عالی صلح برگزار شده بود، اشتراک کردند تا از اعلامیه اخیر صلح خواهی طالبان استقبال کنند.

غلام سرور بارکزی، رئیس کمیته صلح ولایتی در هرات، به سلام تایمز گفت: «طالبان جلوتر از ما خواهان آتش‌بس شدند و اعلامیه پخش کرده اند که در ایام عید قربان هم آتش‌بس شود. ما هم به همین دلیل این محفل را گرفتیم تا مردم را از این تحولات آگاه بسازیم.»

وی به یک نامه اشاره کرد که گفته می شود اخیرا توسط قاضی القضات طالبان مولوی عبدالحکیم در بعضی از ولسوالی های ولایت هرات و شهر های دیگر افغانستان منتشر شده است. در این نامه ذکر شده که آتش‌بس قبلی در جریان عید فطر مورد استقبال قرار گرفته و می گوید که برعلاوه فعالیت های نظامی شان گروه طالبان ممکن است وارد مذکرات واقعی شوند.

بارکزی گفت که طالبان در هرات خواستار پیوستن به پروسه صلح هستند و به همین دلیل همه گروه های طالبان حوزه غرب افغانستان با شورای عالی صلح در ارتباط هستند. وی افزود که آنها تاکنون بارها به طور مستقیم گفتگو کرده اند.

بیش از ۱۰۰۰ باشنده هرات بشمول علمای دینی بتاریخ ۱۶ اسد در شهر هرات تجمع کرده و از طالبان خواستند در پی صلح باشند و از کشتار و خونریزی زیادتر خودداری کنند. [نصیر صالحی]

بیش از ۱۰۰۰ باشنده هرات بشمول علمای دینی بتاریخ ۱۶ اسد در شهر هرات تجمع کرده و از طالبان خواستند در پی صلح باشند و از کشتار و خونریزی زیادتر خودداری کنند. [نصیر صالحی]

او به سلام تایمز گفت: «طالبان همه روزه نماینده های خود را نزد ما روان می کنند و ماهم نماینده های خود را نزد آنان می فرستیم.»

وی گفت: «ما در چند روز اخیر نماینده های خود را به ولسوالی شیندند ولایت هرات فرستادیم و طالبان به نماینده های ما برای پیوستن به پروسه صلح چراغ سبز نشان دادند.»

یک جنگ نامشروع

این ملاقات همچنین با هدف حمایت از فتواهای مختلف علیه جنگ طالبان اعلام شده توسط علمای مذهبی از افغانستان و سراسر جهان اسلام برگزار شده بود.

هزاران تن از علمای دینی از سرتاسر افغانستان در ماه جوزا در کابل گردهم آمدند و اعلام کردند که انفجارهای انتحاری حرام است. آنها همچنان یک فتوا را نیز بر علیه جنگ در افغانستان صادر کردند. در ماه سرطان نیز بیش از ۱۰۰ عالم مسلمان از ۵۷ کشور در عربستان سعودی گردهم آمدند تا حمایت کامل شان را از صلح دوام دار در افغانستان اعلام کنند.

بیش از ۱۰۰ تن از عالمان دینی در محفل صلح خواهی در ولایت هرات، جنگ جاری در افغانستان را با نظر واحد حرام دانستند.

محمد جواد توکلی، یک عالم دینی در هرات، گفت که آن کسانی که به نام دین اسلام در افغانستان می جنگند،‌ همان کسانی استند که مردم آزاری می کنند، جوانان را می کشند و به هیچ چیزی در این کشور رحم نمی کنند.

او به سلام تایمز گفت: «این جنگ مشروعیت ندارد و دلیلش این است که راه صلح وجود دارد و‌ تمام ملت افغانستان به سوی صلح دست دراز کرده اند.»

سلطان احمد حقجو، ملا امام یک مسجد در ولایت هرات، گفت که جنگ جاری در افغانستان جز ویرانی و برادر کشی دیگر سودی ندارد.

او گفت: «زمانی یک جنگ مشروعیت دارد که اسلام در خطر باشد. اما در حال حاضر کدام تهدیدی [علیه اسلام] وجود ندارد. بناء‌ این جنگ مشروعیت ندارد و هیچ کسی در افغانستان خواهان جنگ نیست.»

حقجو افزود: «ما هم مسلمان استیم. ملت هم یک ملت مسلمان است. ... پس یقیناً جنگ [طالبان]‌ مشروعیت ندارد.»

ساکنان می گویند کشتن ما را متوقف کنید

زینب رحیمی ۲۷ ساله، یک باشنده هرات که در محفل صلح خواهی شرکت کرده بود، گفت که از طالبان می خواهند که از کشتار و خونریزی دست بردارند.

زینب به سلام تایمز گفت: «اگر آنها در واقعیت دوست دارند که در حکومت سهمی داشته باشند، انتحاری، جنگ،‌ کشتن جوانان راهی رسیدن به آن نیست.»

او از طالبان خواست تا از طریق گفتگو خواسته های خود را با حکومت در میان گذاشته و بیشتر از این خون بیگناهان را نریزند.

زینب افزود: «همه با یک صدا می گوییم که ما صلح می خواهیم و خواهان صلح هستیم. ما از آن طرفداری می کنیم و از برنامه هایی که در مورد صلح باشد حمایت می کنیم.»

مهسا احمدی ۲۳ ساله، که محصل فاکولته طب در پوهنتون هرات است، گفت: «من فکر می کنم که طالبان باید خواسته های خود را با دولت مطرح کنند و دولت هم خواسته های خود را در میان بگذارد.»

او به سلام تایمز گفت: «با این وجود [حکومت]‌ به هیچ عنوان نباید سر حقوق ملت شرط بگذارند.»

آیا شما این مقاله را می پسندید؟

0 دیدگاه

شیوه نامۀ بیان دیدگاه ها * نشان دهندۀ فیلد اجباری است 1500 / 1500