امنیت

باشنده های زابل به طالبان می گویند: «حالا وقت خاتمه جنگ است»

نوشته ضیاء ثمر

بیش از ۳۰۰ تن از علمای دینی، فعالان جامعه مدنی، جوانان، زنان، و بزرگان قومی ولایت زابل در یک نشست که بتاریخ ۱۷ اسد در کلات، مرکز این ولایت، برگزار شده بود، اشتراک کردند و حمایت شان را از پلان صلح رئیس جمهور اشرف غنی و نیز از یک فتوا که اخیرا توسط علمای جهان در عربستانی سعودی بر علیه جنگ طالبان صادر شده بود، اعلام کردند. [شورای صلح ولایت زابل]

زابل -- بیش از ۳۰۰ تن از علمای دینی، فعالان جامعه مدنی، جوانان، زنان، و بزرگان قومی ولایت زابل حمایت شان را از پلان صلح رئیس جمهور اشرف غنی و نیز از یک فتوا که اخیرا توسط علمای جهان در عربستانی سعودی بر علیه جنگ طالبان صادر شده بود، اعلام کردند.

اشتراک کننده گان در این تجمع مورخ ۱۷ اسد در کلات، مرکز این ولایت، گفتند که طرف های درگیر در جنگ باید هر چه زودتر یک آتش‌بس بلندمدت را اعلام کرده و به جنگیدن خاتمه دهند.

مولوی فضل احمد میرخیل، یک عالم دینی در شهر کلات، طی سخنانی در این تجمع گفت: «قانون اساسی ما از سایر قانون های اساسی منطقوی اسلامی تر است ... پس چرا شما [طالبان] می جنگید؟»

او گفت: «جهاد و نبرد مسلحانه بر ضد حکومت اسلامی افغانستان مطابق قوانین اسلام هیچ مشروعیت ندارد. ما از طالبان خواهیم تا دیگر جنگ نکنند و اسلحه شان را بر زمین بگذارند و صلح را بپذیرند.»‌

بیش از ۳۰۰ نفر از باشنده های زابل در یک نشست که بتاریخ ۱۷ اسد در کلات، مرکز این ولایت، برگزار شد، اشتراک کردند و از طالبان خواستند تا جنگ را خاتمه داده و صلح را بپذیرد. اشتراک کننده گان همچنان حمایت شان را از پلان صلح رئیس جمهور اشرف غنی اعلام کردند. [شورای صلح ولایت زابل]

بیش از ۳۰۰ نفر از باشنده های زابل در یک نشست که بتاریخ ۱۷ اسد در کلات، مرکز این ولایت، برگزار شد، اشتراک کردند و از طالبان خواستند تا جنگ را خاتمه داده و صلح را بپذیرد. اشتراک کننده گان همچنان حمایت شان را از پلان صلح رئیس جمهور اشرف غنی اعلام کردند. [شورای صلح ولایت زابل]

او افزود: ««قرآن، حدیث، و اجماع علما این جنگ را ناروا می دانند و جنگ نباید انجام شود.»

مولوی سردار محمد میهون،‌ امام مسجد جامع مرکزی کابل، خطاب به طلبان گفت که اکنون زمان خاتمه جنگ بلندمدت در افغانستان است.

میهون خطاب به اشتراک کننده گان در این تجمع گفت: «سال ها است که افغان ها مصروف جنگ با همدیگر بوده اند و حالا زمان آن رسیده که جنگ خاتمه یابد و افغان ها یک زنده گی مسالمت آمیز داشته باشند.»

احترام به علمای دینی

میهون گفت که افغان ها از علمای دینی که در عربستان سعودی و هم در کابل تجمع کردند و از طالبان خواستند تا جنگ را متوقف کرده و در مذاکرات صلح شرکت کنند، حمایت کردند.

اشاره او به یک جلسه علمای سراسر جهان در مکه و جده در روزهای ۱۹ و ۲۰ سرطان و یک تجمع دیگ علمای افغان در کابل بتاریخ ۱۴ جوزا بود.

حاجی عبدالوصی توخی، ۶۵ ساله و رئیس گروه مجاهدین ولایت زابل -- یک گروه از باشنده گان این ولایت که در سال های دهه ۱۳۶۰ با اشغالگران شوروی جنگیده اند -- است، به اشتراک کننده گان در این تجمع گفت: «صلح خواسته همه است و این خواسته زمانی تحقق می یابد که طرف های درگیر اسلحه شان را بر زمین گذاشته و یکدیگر را در آغوش بگیرند.»

توخی گفت: «ما وقتی آشتی کرده می توانیم که هر دو، عساکر و طالبان، خودشان را برادران همدیگر بدانند.»

سردار ولی سرحدی، دبیر شورای صلح ولایت زابل، در این همایش گفت: «نظر به گفته های قرآن کریم و رسول، ریختن خون حتی یک مسلمان ناروا است و هیچ کس نباید یک مسلمان را بکشد.»

سرحدی گفت: «فتوای صادر شده توسط [امام کعبه] مورد قبول اکثریت علمای دینی جهان است.»

یک مادر جگرخون

قریب به ۱۰۰ زن نیز در شمول اشتراک کننده گان بودند.

سلیمه، یک خانم ۶۲ ساله باشنده شهر کلات، به حاضران در این گردهمایی گفت که هر چهار پسرش -- همگی افسران پولیس -- در تلاش برای دفاع از خاک شان کشته شدند.

او گفت: «هر چهار پسرم در یک روز جان باختند و در برابر چشم من بر زمین خوابیده بودند. من بی‌پناه و بی‌یاور در کنارشان نشسته بودم.»

او پرسید که نظر به فوت شوهرش «حالا که من در خانه کسی را ندارم که از من مراقبت کند، چه کار کرده می توانم؟»

سلیمه گفت: «هم آنها که در کوه ها می جنگند و هم این ها که اینجا استند، هر دو پسران مان هستند. ما فقط صلح می خواهیم.»‌

آیا شما این مقاله را می پسندید؟

0 دیدگاه

شیوه نامۀ بیان دیدگاه ها * نشان دهندۀ فیلد اجباری است 1500 / 1500