امنیت

طالبان بخاطر فرار از نیرو های امنیتی شاهراه فاریاب - جوزجان را تخریب کردند

نوشته هدایت الله

بتاریخ ۲۷ میزان ۱۳۹۴، یک افسر پولیس در یک ایستگاه ایست و بازرسی در میمنه ولایت فاریاب گزمه می کند. [وکیل کوهسار/ خبرگزاری فرانسه]

بتاریخ ۲۷ میزان ۱۳۹۴، یک افسر پولیس در یک ایستگاه ایست و بازرسی در میمنه ولایت فاریاب گزمه می کند. [وکیل کوهسار/ خبرگزاری فرانسه]

کندز -- طالبان در اقدامی بزدلانه بخاطر فرار از نیرو های امنیتی افغان به تخریب زیرساخت های محلی،‌ بشمول شاهراه میان ولایت های فاریاب و جوزجان متوسل شده است.

هاشم بای آستانه، فرمانده پولیس ولسوالی شیرین تگاب ولایت فاریاب، گفت که جنگجویان طالبان با استفاده از اسکواتور در ساحهء اسلام قلعه این ولسوالی، بخش بزرگی از شاهراه میمنه-جوزجان را تخریب کرده اند تا رفت و آمد نیروهای امنیتی افغانستان به میمنه را مختل کنند.

او بتاریخ ۱۰ اکتوبر به سلام تایمز گفت: «طالبان فکر می کنند که با تخریب این سرک، نیروهای امنیتی دنبال آنها رفته نمی توانند. اما آنها [باید بدانند که] ما راه های دیگری هم داریم که آنها را تعقیب و دستگیر کنیم.»

وی گفت: «تخریب این سرک یک عمل ناجوانمردانه و نشان دهنده ضعف آنها است.»‌

طالبان تلاش کردند بتاریخ ۱ اکتبر سعی کردند با تخریب بخش های از شاهراه فاریاب - جوزجان و ایجاد موانع با سنگ و جغل - مشابه موانع این سرک که در این عکس بدون تاریخ نشر شده در رسانه های اجتماعی مشاهده می شود - شاهراه متذکره را بسته کنند. [فایل]

طالبان تلاش کردند بتاریخ ۱ اکتبر سعی کردند با تخریب بخش های از شاهراه فاریاب - جوزجان و ایجاد موانع با سنگ و جغل - مشابه موانع این سرک که در این عکس بدون تاریخ نشر شده در رسانه های اجتماعی مشاهده می شود - شاهراه متذکره را بسته کنند. [فایل]

آستانه توضیح داد که پیش ازین، بتاریخ ۹ میزان طالبان در این منطقه با انداختن سنگ و جغل روی سرک تلاش بر مسدود ساختن این شاهراه کردند.

ارباب، ۴۳ ساله و باشنده ولسوالی شیرین تگاب که نخواست نام اصلی اش گرفته شود، گفت که تخریب این شاهراه توسط گروه طالبان یک عمل نابخشودنی است.

او به سلام تایمز گفت: «طالبان راه وسرک مردم را براساس دستورهای که از بیگانه گان دریافت می کنند، تخریب می کنند و در حق مردم و کشورشان این جفاکاری ها را مرتکب می شوند.»

او گفت: «چنین اعمال ناشایسته نفرت و انزجار مردم افغانستان را [نسبت طالبان] بیشتر می سازد.»‌

مشکلات ترانسپورتی و تاخیر

شماری از باشندگان و راننده‌ گان وسایط مسافربری مسیر جوزجان – فاریاب می گویند که اکنون آنها از راه «خامه» و از کنار سرک تخریب شده رفت و آمد می کنند.

محمد بیک طوردی ۳۸ ساله، یک تن از دهاقین ولسوالی شیرین تگاب، به سلام تایمز گفت: «من خودم یک [فامیل]‌ مریض داشتم که می بایست وی را از شیرین تگاب به مرکز ولایت میمنه انتقال می دادم. اما سرک خراب بود و ما راه طولانی را با مشکل عبور کردیم.»

وی گفت: «قبلا که سرک جور بود زود تر و راحت تر به میمنه می رسیدیم. اما حالا بسیار به مشکل برمی خوریم.»‌

تخریب این سرک نه تنها برای انتقال مریضان، بلکه برای انتقال حاصلات زراعتی دهاقین را به موقع به بازار نیز با دشواری های روبرو کرده است.

عبدالکریم یورش، سخنگوی قوماندانی امنیه ولایت فاریاب، گفت که طالبان با اطاعت از دستورالعمل هایی که از رهبران خارجی دریافت می کنند، می خواهند تاسیسات عام المنفعه کشور را از بین ببرند و مشکلاتی را برای مردم ایجاد کنند.

او به سلام تایمز گفت: «طالبان یک بار دیگر از طریق تخریب شاهراه ... خواستند چهره سیاه و منفورشان را برملا ساخته و به بادار های شان یک دستاورد را نشان دهند.»

وی گفت که هدف طالبان از تخریب این شاهراه، «ناامن ساختن منطقه و جلوگیری از عبور و مرور کاروان های دولتی است. آنها می خواهند تا راه را به روی رفت آمد وسایط دولتی مسدود کنند و موترهای ملکی را از بیراهه یعنی از ساحه خود شان عبور دهند.»

یورش گفت که با این وجود، حکومت محلی مصمم به ترمیم مجدد این شاهراه می باشد.

«جنایت علیه بشریت»

چنین خرابکاری هایی برای طالبان چیز تازه ای نیست. آنها در ماه سنبله سال ۱۳۹۵ یک مسیر ترانسپورتی دیگر در این منطقه را تخریب کردند.

عزت الله حمیدی ۲۸ ساله، یک تن از باشنده گان ولسوالی چهاردره کندز، به سلام تایمز گفت: «طالبان شش اره برقی، جنراتور و بُرُنده‌های خاص را به هدف از بین ‌بردن این سرک آورده ‌بودند.آنها نهایتا حدود چهار کیلومتر این سرک را از بین برده‌ اند.»

وی گفت: «چندین ماشین قوی و جنراتورها مصروف تخریب این سرک بودند. آنها حتی از مردم محل هم به‌ شکل اجباری کار می‌ گرفتند و [در حالی که] بالای سرشان همه ‌روزه ایستاد میشدند، و سرک را تخریب می کردند.»

به گفته اسدالله امرخیل، والی پیشین کندز، طیاره های اردوی ملی به تاریخ ۲۷ سنبله ۱۳۹۵ در جریان تخریب سرک ولسوالی چهاردره بالای طالبان حمله هوایی را انجام داد که در نتیجه آن چندین طالب کشته و زخمی شدند.

عبدالغفور هوتک، یک تن از فعالان جامعه مدنی ولایت کندز، هدف گرفتن زیرساخت های عامه را «جنایت ضد بشری» خواند.

وی گفت: «زمانیکه ما خبر شدیم که طالبان سرک را در ساحه عمرخیل تخریب می کند، با مولوی عبدالسلام، والی نام نهاد آنوقت طالبان، تماس گرفتیم و برایش عذر کردیم که این سرک را که به عموم تعلق دارد، تخریب نکند.»

او گفت که این تلاش «به دلیل آن که طالبان به خواست ما پاسخ مثبت ندادند» بی نتیجه ماند.

آیا شما این مقاله را می پسندید؟

0 دیدگاه

شیوه نامۀ بیان دیدگاه ها * نشان دهندۀ فیلد اجباری است 1500 / 1500