جنایت و عدالت

استقبال مردم افغانستان از مبارزه حکومت با جنگ سالاران و زورمندان

نوشته سلیمان

پولیس کابل عکس ۱۳ تن از محافظین از تمیم شنساب را منتشر کرده است. این افراد بتاریخ ۱۳ قوس بعد از یک درگیری که کم از کم ۲۰ ساعت طول کشید، دستگیر شدند. [پولیس کابل/ فیسبوک]

پولیس کابل عکس ۱۳ تن از محافظین از تمیم شنساب را منتشر کرده است. این افراد بتاریخ ۱۳ قوس بعد از یک درگیری که کم از کم ۲۰ ساعت طول کشید، دستگیر شدند. [پولیس کابل/ فیسبوک]

کابل -- مبارزه دوام دار افغانستان با جنگ سالاران و زورگویان محلی با استقبال وکلا، نماینده گان، فعالان جامعه مدنی، و مردم عادی افغانستان رو به رو شده است.

به گفته ناظرین، زورگویان و قومندانان جنگجویان مسلح عامل افزایش ناامنی و بی ثباتی در کشور استند و دستگیری و حبس آنها اطمینان می بخشد که عدالت و حاکمیت قانون اجرا خواهد شد.

متعهد نسبت به برقراری عدالت

نجیب دانش، سخنگوی وزارت داخله، بتاریخ ۱۷ قوس به سلام تایمز گفت: «حکومت تصمیم گرفته است که گروه ها و افراد مسلح غیر مسوول را که علیه شان شکایت های مردمی و اتهام وجود دارد بازداشت و به پنجه قانون بسپارد.»‌

وی گفت: «ما بازداشت این افراد و گروه ها را از فاریاب، فراه، زابل، اروزگان و شمال افغانستان آغاز نمودیم و روند بازداشت چنین افراد و گروه ها جریان دارد.»

پولیس کابل گفته است که آنها بعد از مقاومت تمیم شنساب در کابل بتاریخ ۱۳ قوس مقادیری اسلحه مختلف النوع و مهمات را کشف و ضبط کردند. [پولیس کابل/ فیسبوک]

پولیس کابل گفته است که آنها بعد از مقاومت تمیم شنساب در کابل بتاریخ ۱۳ قوس مقادیری اسلحه مختلف النوع و مهمات را کشف و ضبط کردند. [پولیس کابل/ فیسبوک]

دانش گفت: «کسانی که توسط نیروهای امنیتی بازداشت می شوند، علیه شان شکایت های مردمی و اتهام جرمی وجود دارد. اول ما آنها را بازداشت و به نهاد های عدلی و قضائی می سپاریم تا محاکم افغانستان به شکایات و اتهام های آنان رسیده گی نماید.»

او گفت که این گروه های مسلح با فشاد و باج گیری عایدی دارند و مردم را با اسلحه شان می ترسانند. وی افزود:‌ «حکومت مصمم است که برای استقرار ثبات و نظم آنها را بازداشت نماید.»

دانش گفت: «طبیق و حاکمیت قانون، تامین عدالت، جلوگیری از بی ثباتی و نا امنی و تامین امنیت جانی و مالی مردم یکی از کلانترین اهداف بازداشت چنین افراد و گروه ها می باشد.»‌

شاه حسین مرتضوی، معاون سخنگوی ریاست جمهوری، گفت: «تنها نهاد های امنیتی ما صلاحیت استفاده از قوه را دارد.»‌

او بتاریخ ۱۸ قوس به سلام تایمز گفت: «تلاش ما این است که فرهنگ مشروع استعمال قوه را در کشور نهادینه نمائیم و حکومت اجازه نمی دهد که گروه ها و افراد مسلح غیر مسوول در برابر مردم از قوه و سلاح استفاده نماید.»

مالکیت اسلحه در افغانستان غیرقانونی است، مگر اینکه با مجوز حکومت باشد.

او گفت: «نیروهای امنیتی شماری از افراد مسلح غیر قانونی را بر اساس شکایت های مردم از ولایت های اروزگان ولسوالی پرچمن ولایت فراه، و به تازه گی هم یک قوماندان مسلح غیر مسوول را از ولایت تخار بازداشت کرده است.»‌

مرتضوی گفت: «حکومت افغانستان متعهد به مبارزه با تمام گروپ های مسلح غیر قانونی می باشد.»

فداکاری برای حاکمیت قانون

یکی از نمونه های تعهد حکومت برای پاکسازی تسلیحات گروه های غیرقانونی درگیری اخیر پولیس کابل و تمیم شنساب، رئیس نام نهاد یک کمپانی امنیتی، می باشد.

بنا به گزارش های رسانه های محلی، این درگیری بتاریخ ۱۲ قوس شروع شد و کم از کم ۲۰ ساعت ادامه داشت. به گزارش رادیو اروپای آزاد/ رادیو آزادی در این درگیری یک افسر پولیس افغانستان و یک محافظ امنیتی کشته و همچنان شش افسر پولیس و یک خبرنگار زخمی شدند.

به گفته پولیس کابل، این درگیری مسلحانه با تسلیم شدن شنساب و ۱۸ تن از محافظین شخصی او به نیروهای پولیس بتاریخ ۱۳ قوس پایان یافت.

به گزارش طلوع نیوز، نیروهای پولیس ۱۷ نوع اسلحه، بشمول یک میل راکت انداز آرپی‌جی، کلاشنیکف، و بیش از ۱۵۰۰۰ مرمی و اونیفرم های مختلف نظامی را از این منزل کشف کردند.

محمد سلیم الماس، رئیس اداره تحقیقات جنایی پولیس کابل، گفت: «کدام کمپانی امنیتی تحت نام تمیم شنساب در وزارت داخله ثبت نشده است.»

بصیر مجاهد، سخنگوی پولیس کابل، گفت: «شما وقتی همه شواهد و مدارک را مشاهده می کنید، می بینید که اینجا یک مشکل وجود دارد. وقتی شما آن خانه بزرگ را با تعداد کثیر مردان مسلح قانونشکن مشاهده می کنید، یک تحقیقات باید جزئیات آن چه روی می دهد را مشخص کند.»

در حالی که تفحص ها ادامه دارند، شنساب تحت بازداشت ریاست عمومی امنیت ملی است.

استقبال از بازداشت جنگ سالاران

باشنده های کابل از مبارزه دوام‌دار حکومت با جنگ سالاران و زورمندان که مردم را به وحشت انداخته و هرج و مرج ایجاد می کنند، استقبال کردند.»‌

عبدالولی ۳۶ ساله باشنده شهر کابل و راننده تاکسی، گفت: «تعداد از همین افراد مسلح غیر مسوول در اکثر دزدی های مسلحانه در کابل، دیگر ولایت ها و در شاهراه ها دست دارند و افراد این گروه ها همیشه باعث آزار و اذیت مردم می شوند.»‌

او به سلام تایمز گفت: «خوشحال استم که نیروهای امنیتی این ها را دستگیر می کنند، زندانی کردن این راهزنان یک کار نیک می باشد.»

هارون ۲۱ ساله، یکی از باشنده های کابل که در بازار دهن باغ زنانه برگر فروشی می کند، به سلام تایمز گفت: «از بین بردن گروه های خودسر و زورمندان مسلح خواست تمام افغان ها می باشد، از دولت می خواهیم این ها را مربوط به هر قوم و زبان که هستند دستگیر و محاکمه کند.»

قانونگذاران افغانستان نیز از سرکوب حمایت می کنند.

محمد آصف صدیقی، معاون مجلس سنای افغانستان، به سلام تایمز گفت: «این گروه ها جنایات زیادی را از قبیل اختطاف، باجگیری، قتل، دزدی، راهزنی، قاچاق مواد مخدر، بچه بازی غصب زمین، تجاوز جنسی، استخراج غیر قانونی معادن و ده ها مورد غیر قانونی دیگر را مرتکب شده اند.»‌

او گفت: «ما با نهاد های امنیتی در مورد گروه های مسلح صحبت کرده ایم.»‌

او گفت: «ما از بازداشت و محاکمه نمودن این گروه های جنایت کار استقبال و پشتیبانی می کنیم و از دولت می خواهیم که برای تامین ثبات و امنیت و حاکمیت قانون در سراسر کشور تمام این گروه ها را هر چه عاجل گرفتار و روانه زندان نماید.»

صدیقی گفت: «جنگ سالاران، افراد و گروه های مسلح غیر مسؤول، عامل افزایش نا امنی و بی ثباتی کشور ما هستند، موجودیت هزاران میل سلاح نزد این جنگ سالاران و گروه های غیر قانونی، سبب هرج و مرج در بعضی ولایت های افغانستان شده است.»‌

گل احمد مددزی، معاون مدیر اتحادیه وکلای افغانستان،‌ به سلام تایمز گفت: «موجودیت اشخاص و گروپ های مسلح غیر قانونی، حاکمیت قانون و پرستیژ حکومت را زیر سوال برده است.»‌

او گفت: «،این ها خود شان را مافوق قانون و مانند یک حکومت می دانند. آنها هیچگونه پایبندی به قانون و حقوق بشر ندارند.»‌

مددزی گفت: «بنابرین، بازداشت و به محاکمه کشانیده چنین اشخاص و گروپ ها یک اقدام کاملا قانونی و حق حکومت می باشد و در عین حال کشور را به سوی قانونمندی و عدالت سوق می دهد.»

جنگجویان و تروریست ها

در اوایل سال جاری، بر اساس تصمیمات شوراهای نظامی ولایتی در ولایت های فاریاب، اروزگان، و فراه نیروهای افغان سه جنگ سالار و رهبر یاغی شبه نظامیان را دستگیر کردند.

بتاریخ ۱۱ سرطان، مقامات پس از آن که نظام‌الدین قیصری در جریان در یک جلسه امنیتی ولایتی توهین و تهدید به کشتار مقامات کرد، ،‌ او را در ولایت فراه دستگیر کردند. بتاریخ ۱۴ سرطان، مقامات محمد داوود مبارز در فراه و رحیم‌الله را در ولایت اروزگان دستگیر کردند.

به همین ترتیب، بتاریخ ۱۴ سرطان، نیروهای مخصوص افغانستان نادر شاه کوفی، جنگ سالار بدخشان، را دستگیر کردند.

در ماه قوس، پرسنل نیروهای اطلاعاتی، علی پور، قومندان شبه نظامیان هزاره را که متهم به اخاذی، آزار و استخدام افراد مسلح غیر قانونی در ولایت میدان وردک بود، دستگیر کردند.

ریاست عمومی امنیت ملی علی پور را بعد از مظاهره ها برای درخواست آزادی او با دریافت وثیقه رها کرد، مگر قبل از آزادی مشروط علی پور در یک پیغام ویدئویی گفته بود حاضر است همه اسلحه اش را تسلیم حکومت کند.

به گفته وزارت داخله، از او تفحص خواهد شد.

نوید خان ابادی، معروف به نویدک، بتاریخ ۱۰ قوس و بعد از ۳۰ ساعت مقاومت در تخار دستگیر شد.

صدیق انصاری، از فعالین جامعه مدنی افغانستان، به سلام تایمز گفت: «گروه های مسلح غیر مسوول و جنگ سالاران زورمند، حتی از داعش و طالب هم خطرناکتر و ظالم تر اند.»

وی گفت: «دستگیر نمودن آن ها جامعه را به سوی ارامش و ثبات می برد. من به حیث یک فعال جامعه مدنی، زندانی کردن قیصاری، علی پور، رحیم الله، نویدک و امثال این ها را اقدامی قابل ستایش برای حاکمیت قانون و مدنیت میدانم.»

او گفت: «خواست من از مردم این است زمانی که حکومت این جنایتکاران را دستگیر می کند نباید دست به اعتراضات بزنند. من از سیاسیون هم می خواهم که از چنین افراد و گروه ها حمایت نکنند.»

آیا شما این مقاله را می پسندید؟

1 دیدگاه

شیوه نامۀ بیان دیدگاه ها * نشان دهندۀ فیلد اجباری است 1500 / 1500

به نظر من این افراد (زورگویان و جنگ سالاران) به محکمه ضرورت ندارند. آنها مخصوصا افرادی ه مقاومت کرده اند باید بمحض بازداشت، معدوم شوند، زیرا قتل مردم ملکی بدست شان از قبل اثبات شده است.

پاسخ