دیپلماسی

کابل می گوید: ارتباط ایران با طالبان «مداخله صریح» در امور داخلی افغانستان است

سلام تایمز

جواد ظریف، وزیر خارجه ایران، در اجلاس «چشم انداز منطقوی و جهانی ایران در سال ۲۰۱۹» بتاریخ ۱۸ جدی در دهلی نو، هند، شرکت کرده است. [سجاد حسین/ خبرگزاری فرانسه]

جواد ظریف، وزیر خارجه ایران، در اجلاس «چشم انداز منطقوی و جهانی ایران در سال ۲۰۱۹» بتاریخ ۱۸ جدی در دهلی نو، هند، شرکت کرده است. [سجاد حسین/ خبرگزاری فرانسه]

کابل -- وزارت خارجه افغانستان پنجشنبه (۲۰ جدی) اظهارات اخیر جواد ظریف، وزیر خارجه ایران، درباره نقش طالبان در آینده افغانستان را محکوم کرد.

ظریف در یک مصاحبه با شبکه تلوزیونی ان‌دی‌تی‌وی بتاریخ ۱۹ جدی گفت: «به نظر من محال است بتوان برای افغانستان آینده ای را بدون نقش طالبان متصور شد.» وی افزود که طالبان «نباید در افغانستان برجسته داشته باشند.»

ایران همچنان گفتگوهای رسمی با طالبان را برای اولین بار در ماه گذشته شروع کرد.

ادریس زمان، معاون وزیر خارجه افغانستان، پنجشنبه در یک توئیت به لسان دری نوشت: «وزارت امور خارجه افغانستان تصریح می کند که هر رابطه خارج از چهارچوب تعاملی بین حکومت ها با طالبان، روابط بین دو کشور را تضعیف خواهد کرد.»

تصویر گرفته شده از یک ویدئوی نشر شده طالبان بتاریخ ۱۶ سرطان جنگجویان طالبان را در جریان تعلیم نظامی در یک مکان اعلام نشده نشان می دهد. ایران فعالانه در حال تعلیم اعضای طالبان در خاک خود است. [فایل]

تصویر گرفته شده از یک ویدئوی نشر شده طالبان بتاریخ ۱۶ سرطان جنگجویان طالبان را در جریان تعلیم نظامی در یک مکان اعلام نشده نشان می دهد. ایران فعالانه در حال تعلیم اعضای طالبان در خاک خود است. [فایل]

وی در یک توئیت دیگر نوشت: «هر نسخه ای که برای تغییر ساختار جمهوری اسلامی افغانستان نوشته شود، بشمول توصیه شمول گروه های مسلح [مثل طالبان] در حکومت در تضاد با همه قواعد دیپلماسی و مداخله صریح در امور داخلی کشور خواهد بود.»

یک سخنگوی منافق برای طالبان

مقامات افغان در واکنش گفتند که ایران با توصیه برقراری یک گفتمان افغان با جنگجویان، در حالی که حکومت خود آن کشور سخت به همه نمونه های قدرت چنگ انداخته، نفاق و درویی است.

شاه حسین مرتضوی، معاون سخنگوی رئیس جمهوری اشرف غنی، در یک نوشته در فیسبوک که بعدا حذف شد، گفت: «اکنون مقامات وزارت خارجه ایران بحیث سخنگویان طالبان عمل می کنند.»

به گزارش بخش فارسی بی‌بی‌سی، در صفحه فیسبوک مرتضوی آمده است: «اگر یک کشور همسایه به گفتمان برای یافتن راه حل اعتقاد دارد، چرا همین روش را برای حل مشکلات سیاسی داخلی خود در پیش نمی گیرد؟»

او مقامات ایران را تشویق کرد تا به جای طالبان به اپوزیسیون سیاسی خودشان توجه کنند.

مرتضوی با اشاره به ملا محمد عمر، رهبر و بنیانگذار طالبان که در سال ۱۳۹۲ درگذشت، گفت: «حکومت ایران می ترسد آزادی ها در افغانستان الگویی برای ایران شود و به همین خاطر است که این کشور از مفکوره های ملاعمر در افغانستان حمایه می کند.»

وحید عمر، سفیر افغانستان در ایتالیا، از مقامات ایران خواست تا قبل از درخواست از افغانستان برای تقسیم قدرت با طالبان از اجرای در کشور خودشان اطمینان حاصل کنند.

عمر در یک توئیت به لسان انگلیسی نوشت: «دوستان ایرانی ما، ما طالبان را شاید [به درون حکومت] بیاوریم یا نیاوریم. اما از نصیحت تان متشکریم. ما نیز جهت بیان متقابل این خیرخواهی در عالم همسایگی، از شما می خواهیم قدرت تان را با مجاهدین خلق و شورای ملی مقاومت ایران اشتراک کنید، [کروبی] و [موسوی] را آزاد کنید، و با [عربستان] سعودی صلح کنید؛ زیرا ما بر این باوریم که این برای شما خوب است.»

شورای ملی مقاومت ایران یک سازمان سیاسی ایرانی مستقر در فرانسه و مخالف با حکومت تهران است.

مهدی کروبی، یک سیاستمدار اصلاح طلب ایرانی، که حزب اعتماد ملی را بنیان گذاشت، به همراه میرحسین موسوی، که یک اصلاح طلب دیگر است، از سال ۱۳۹۰ تاکنون در حبس خانگی بسر می برند.

ماه گذشته، مقامات ایرانی تایید کردند که با طالبان افغان ملاقات کرده اند. این ملاقات تنها چند روز بعد از مذاکرات صلح بین یک هیات از شبه نظامیان و زلمی خلیل‌زاد، فرستاده مخصوص ایالات متحده، در امارات متحده عربی روی داد.

چندین آژانس خبری ایران گزارش دادند که علی شمخانی، دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران، بتاریخ ۵ جدی و در زمان سفر خود به کابل خبر این ملاقات را اعلام کرد.

به گزارش خبرگزاری تسنیم ایران، شمخانی گفت: «ارتباطات و مذاکرات انجام شده با طالبان به اطلاع حکومت افغانستان رسیده است و این پروسه ادامه خواهد یافت.»‌

عباس اصلانی، یک گزارشگر خبرگزاری تسنیم، که از جمله رسانه های نزدیک به سپاه پاسداران جمهوری اسلامی ایران تلقی می شود، در یک توئیت نوشت که این اولین بار است که یک مقام ایرانی مذاکرات بین ایران و طالبان را تایید کرده است.

افزایش مداخله ها

ایران، که یک مرز مشترک ۹۲۱ کیلومتری با افغانستان دارد، مداخله اش در امور افغانستان را در ماه های اخیر افزایش داده است.

بتاریخ ۱۸ قوس، نیروهای امنیتی افغانستان یک انبار اسلحه را در یک عملیات در خارج غزنی کشف کردند که شامل سلاح های ساخت ایران بود. این جدیدترین سند حمایت ایران از طالبان در افغانستان است.

بتاریخ ۸ قوس، مقامات ایالات متحده شواهد و مدارکی مبنی بر ارائه مهمات توسط ایران به گروه های جنگجو در افغانستان، بشمول طالبان، را افشا نمودند.

اما نگرانی بزرگ تر عضوگیری نیرو توسط تهران برای طالبان است.

محمد عارف نوری، سخنگوی والی ولایت غزنی،‌ در ماه قوس به سلام تایمز گفت: «بعضی جوانان افغان که برای کار کردن به ایران رفته اند و بعد توسط نیروهای انتظامی ایران در داخل ایران دستگیر و تهدید به اخراج شدند، در عوض به گروه های طالبان مستقر در ایران تحویل داده می شوند تا آنها بتوانند این جوانان را به استخدام خود دربیاورند.»

او گفت: «این مردان جوان سپس در شهر زاهدان و دیگر ساحات هم مرز با افغانستان تحت تعلیمات نظامی ارائه شده توسط عوامل ایران قرار می گیرند . بعد از این تعلیمات این جوانان برای جنگیدن به افغانستان عودت می کنند.»

آیا شما این مقاله را می پسندید؟

1 دیدگاه

شیوه نامۀ بیان دیدگاه ها * نشان دهندۀ فیلد اجباری است 1500 / 1500

بله، من این پست را به خاطر داشتن اطلاعات کارآمد می پسندم.

پاسخ