امنیت

عالمان دینی و فعالان مدنی ننگرهار از طالبان می خواهند تا صلح کنند

نوشته خالد زیری

صدها تن از فعالان جامعه مدنی، علمای دینی، بزرگان قبایل، و جوانان سرتاسر ولایت ننگرهار و ولایت های همجوار طی روزهای ۲۳ و ۲۴ جدی با تجمع در شهر جلال آباد از طالبان خواستند تا وارد یک گفتمان بین الافغان شده و به این جنگ و مناقشه در کشور خاتمه دهد. [خالد زیری]

جلال آباد -- فعالان شورای هماهنگی جوامع مدنی در ولایت ننگرهار از طالبان خواستند تا وارد یک گفتمان بین الافغان شده و به این جنگ و مناقشه در کشور خاتمه دهد.

قریب به ۳۰۰ عضو این شورا در یک تجمع که بتاریخ ۲۳ جدی تحت عنوان «ما خواستار صلح بین الافغان استیم» در جلال آباد برگزار شد، خواسته های شان را مطرح کردند.

عبداللطیف وحیدی، رئیس این شورا در ننگرهار، خطاب به حاضرین در این تجمع گفت: «هدف از این گردهمایی درخواست از طالبان برای برگزاری مذاکرات بین افغان و توقف جنگ است.»

او گفت: «طالبان هر قدر بجنگند، باز هم موفق شده نمی توانند. آنها فقط مردم را می کشند و آواره می کنند و کشور را زیادتر ویران می نمایند.»

فعالان جامعه مدنی بتاریخ ۲۳ جدی در جلال‌آباد ولایت ننگرهار تجمع کردند و از طالبان خواستند تا اسلحه شان را بر زمین گذاشته و با صلح یکجا شوند. [خالد زیری]

فعالان جامعه مدنی بتاریخ ۲۳ جدی در جلال‌آباد ولایت ننگرهار تجمع کردند و از طالبان خواستند تا اسلحه شان را بر زمین گذاشته و با صلح یکجا شوند. [خالد زیری]

علمای دینی، بزرگان قبایل، و جوانان سرتاسر ولایت ننگرهار بتاریخ ۲۴ جدی در جلال آباد گردهم آمدند و از طالبان خواستند تا بدنبال صلح با حکومت افغانستان باشد. [خالد زیری]

علمای دینی، بزرگان قبایل، و جوانان سرتاسر ولایت ننگرهار بتاریخ ۲۴ جدی در جلال آباد گردهم آمدند و از طالبان خواستند تا بدنبال صلح با حکومت افغانستان باشد. [خالد زیری]

مداخله منطقوی

وحیدی مراتب نگرانی اش نسبت به افزایش مداخله منطقوی در افغانستان را ابراز کرد و گفت که آژانس های استخباراتی مختلف نمی خواهند حکومت افغانستان با طالبان به صلح برسد.

وی گفت: «حکومت افغانستان آماده است تا بدون کدام پیش شرط اقدام به صلح کند،‌ مگر طالبان نمی خواهد مذاکرات رو در رو انجام دهد؛ زیرا به نظر می رسد که آنها توسط دیگران تحریک شده اند تا جنگ را طولانی کنند.»‌

وحیدی با بیان این که «در هر خانه یک بیوه است»، تصریح کرد: «مردم ما همان قدر که به خاطر این وضعیت از زنده گی خسته شده اند، از جنگ هم به تنگ آمده اند.»

وی افزود آنها که می خواهند جنگ ادامه پیدا کند، باید جواب این ایتام و بیوه زنان را بدهند.

آشناگل بنده وال، یک فعال جامعه مدنی در ولسوالی نورگل ولایت کنر، توضیح داد:‌«ایران در افغانستان منافع متعددی دارد که بر سر آنها با حکومت افغانستان رقابت می کند و مهمترین این منافع مسئله آب است. بنا بر این دلایل، ایران نمی خواهد صلح به افغانستان بیاید و از طالبان حمایت می کند.»‌

امیدوار به صلح

ملالی مشعل، یک فعال جامعه مدنی در جلال آباد، گفت که دستیابی به صلح در افغنستان مستلزم کوشش مشترک است.

او خطاب به جمعیت حاضر در تجمع گفت: «اشتراک کردن زنان در مذاکرات صلح به همان اندازه اهمیت دارد؛ زیرا زنان مادران، خواهران، و همسران [مردان] استند.»

عبدالرحمان ماون، رئیس جامعه اتحاد ملی جوانان ننگرهار، با تقدیر از کوشش های حکومت در برقراری صلح گفت که امیدوار است که کوشش های روان صلح مورد حمایت ایالات متحده نتایج مثبت داشته باشد.

ماون در این گردهمایی گفت: «کوشش های اشرف غنی رئیس جمهوری افغانستان، نشان می دهد که او در برقراری صلح چه قدر متعهد است و همچنان عطش او برای پیشرفت این پروسه را به نمایش می گذارد.»

چندین تن از کسبه محلی که در این تجمع حاضر بودند، ضمن اعلام حمایت شان از اظهارات صلح غنی، گفتند که اگر صلح به تحقق بپیوندند، وضعیت اقتصادی افغانستان نیز بهبود چشمگیر خواهد یافت.

خان‌زاده افغان، یک تاجر افغان، بعد از این تجمع به خبرنگاران گفت: «کسبه هر روز به خاطر فقدان صلح متحمل چندین ملیون افغانی خسارت می شوند.»

حمایت علمای دینی از صلح

قریب به ۴۰ تن از علمای دینی، بزرگان قبایل، و جوانان در جلال آباد در یک تجمع جداگانه بتاریخ ۲۴ جدی با تکرار فراخوان های صلح از طالبان خواستند تا وارد مذاکرات صلح با حکومت افغانستان شود.

مولوی حبیب‌الله جلال آبادی، یک عضو شورای علمای ننگرهار، گفت: «افغان های بیگناه هر روز در اثر جنگ کشته می شوند.»

جلال آبادی گفت که خشونت برآمده از طالبان با هدایت بیگانگان انجام می شود و «جهاد» خواندن این جنگ ناروا است.

او با اشاره به ضرورت کمک کشورهای منطقه به همدیگر در نبرد با دشمنان مشترک، گفت: «اگر خانه من آتش بگیرد، خانه تو هم خواهد سوخت.»

محمد مطهر، یک عالم دینی دیگر، به ذکر جزئیات چگونگی تاثیرگذاری جنگ روان بر کشور به انحاء مختلف پرداخت.

او گفت: «کودکان و زنان ما در شرایط بد زنده گی می کنند. ادامه این جنگ فقط مصائب ما را بیشتر خواهد کرد.»

آیا شما این مقاله را می پسندید؟

0 دیدگاه

شیوه نامۀ بیان دیدگاه ها * نشان دهندۀ فیلد اجباری است 1500 / 1500