امنیت

باشنده گان ننگرهار از طالبان خواستند که برای پایان دادن جنگ نرمی را اختیار نمایند

گزارش از خالد زیری

بیش از ‍۱۰۰ نفر از باشنده گان ولایت ننگرهار به تاریخ ۳۱ اسد گردهم آمده اند تا طالبان را ترغیب کنند که از صمیم قلب مذاکره کنند. [خالد زیری]

بیش از ‍۱۰۰ نفر از باشنده گان ولایت ننگرهار به تاریخ ۳۱ اسد گردهم آمده اند تا طالبان را ترغیب کنند که از صمیم قلب مذاکره کنند. [خالد زیری]

جلال آباد -- بیش از ۱۰۰ تن افغان به شمول علمای دینی، زنان و بزرگان قومی به تاریخ ۳۱ اسد در جلال آباد تجمع کردند تا از طالبان بخواهند که از صمیم قلب در مذاکرات صلح جاری، مذاکره کنند.

مولوی شیراز خان عظیمی یک عالم دین، به شرکت کنندگان در این گردهمآیی گفت، «خون میلیون ها افغان در طی ۴۰ سال گذشته در این کشور ریخته شده است.»

وی گفت، «اکنون که ایالات متحده می خواهد موضوع جنگ افغانستان را حل کند، طالبان نیز باید تمایل خود را برای پایان دادن به جنگ نشان دهند.»

وی گفت، «چند ماه است که مردم افغانستان آرزوی صلح را دارند و امیدوارم که این اتفاق رخ دهد. اکنون، امیدها بسیار افزایش یافته است.»

عظیمی گفت، «اگر قرار بود که طالبان مانند ایالات متحده یک کمی جدیت را در مسئله صلح نشان دهند و اگر مذاکرات بین الافغانی با ایجاد صلح آغاز شوند، این روزهای خوبی برای افغانستان خواهند بود.»

سید رحمان مومند، یک بزرگ قومی در این گردهمآیی گفت، «برای رسیدن به هدف صلح باید قربانی ها داده شود و اگر کسی از زور استفاده کند، صلح امکان پذیر نیست.»

وی گفت، جامعهٔ افغانستان فضای پیشرفت برای همه دارد.

مومند گفت، «آنها خواهند آمد، و مانند برادران، ما با هم زندگی خواهیم کرد و در مقابل کسانی که نیت های بدی را برای کشور ما در سر دارند، باهم خواهیم ایستاد. ما این کشور را با هم خواهیم ساخت.»

زنان صلح میخواهند

زنان نیز حمایت خویش را از روند صلح در این گردهمآیی ابراز کردند.

گلالی شبنم، یکی از فعالان جامعهٔ مدنی در ننگرهار، در این همایش گفت، «ما می خواهیم صلحی که حکومت و آمریکا با طالبان انجام می دهند، باعث نه شود که بار دیگر زنان در خانه هایشان زندانی شوند. به ما باید حق تحصیل، کار و آزادی بیان داده شود، نه اینکه مانند زندانیان در خانه زندگی کنیم.»

شبنم افزود، «حالا ما می دانیم که زندگی چیست. ما تحصیل کرده ایم و دنیای بیرون را دیده ایم، بنابر این می خواهیم دستاوردهای ۱۸ سال گذشته نادیده گرفته نشوند و آنها باید همچنان ادامه دهند.»

ساجده، یکی دیگر از شرکت کنندگان این همایش، به خبرنگاران گفت، «اگر صلح با طالبان به معنای بازگشت ما به راه های قبلی حکومت طالبان باشد، پس ما آن نوع صلح را نمی خواهیم.»

آیا شما این مقاله را می پسندید؟

0 دیدگاه

شیوه نامۀ بیان دیدگاه ها * نشان دهندۀ فیلد اجباری است 1500 / 1500