امنیت

جنگجویان طالبان و داعش در ننگرهار تسلیم شده و عهد کردند تا از حکومت حمایت کنند

نوشته خالد زیری

شاه محمود میاخیل، والی ننگرهار (نفر سوم از چپ) همراه سایر مقامات محلی به تاریخ ۱۴ ثور از تصمیم جنگجویان برای تسلیم شدن به نیروهای امنیتی استقبال می کنند. [دفتر مطبوعاتی والی ننگرهار/ فیسبوک]

شاه محمود میاخیل، والی ننگرهار (نفر سوم از چپ) همراه سایر مقامات محلی به تاریخ ۱۴ ثور از تصمیم جنگجویان برای تسلیم شدن به نیروهای امنیتی استقبال می کنند. [دفتر مطبوعاتی والی ننگرهار/ فیسبوک]

جلال آباد -- به گفته مسؤولین ۲۲ جنگجوی طالبان و ۱۳عضو «دولت اسلامی» (داعش) در ولایت ننگرهار خودشان را تسلیم مقامات محلی کرده و عهد کرده اند تا از حکومت حمایت کنند.

مقامات رسمی همزمان با نشان دادن این جنگجویان به رسانه ها بروز شنبه (۱۴ ثور) در مجتمع ریاست عمومی امنیت ملی در جلال آباد گفتند گه این جنگجویان که اسلحه خفیفه و ثقیله شان را به مقامات تحویل دادند، ستیزه جویان دیگر را نیز ترغیب به نفی خشونت کردند.

شاه محمود میاخیل، والی ننگرهار، با تشکر از این جنگجویان برای یکجا شدن با پروسه صلح و نفی خشونت گفت که حالا زمان آن است که آنها «کشورشان را دوباره بسازند.»

او در حضور اصحاب رسانه به این جنگجویان گفت: «کشور ما از بیش از ۳۵ سال جنگ رنج برده و ما جز مرگ و معلولیت و جراحت کدام نصیب نبرده ایم. زمان آن رسیده که از جنگیدن دست بکشیم. آنها که برای و یران کردن زنده گی و امنیت عامه تلاش می کنند ... توسط [نیروهای دفاع و امنیت ملی افغانستان] کشته خواهند شد.»

جنگجویان بتاریخ ۱۴ ثور اسلحه شان را به مقامات محلی تحویل می دهند. [دفتر مطبوعاتی والی ننگرهار/ فیسبوک]

جنگجویان بتاریخ ۱۴ ثور اسلحه شان را به مقامات محلی تحویل می دهند. [دفتر مطبوعاتی والی ننگرهار/ فیسبوک]

میاخیل افزود: «کسانی که در سمت ستیزه جویان نبرد می کنند، در راه دین و ایمان شان نمی جنگند. آنها به خاطر فقر، رقابت های قومی، جهالت، و بسیاری دلایل دیگر می جنگند و این به افغان ها آسیب زده و برای دیگران منفعت دارد.»‌

تسلیم شدن گروه های کثیر از جنگجویان

او گفت که جنگجویان تاب مقابله با نیروها در میدان نبرد را ندارند و این مجبورشان می کند تا به اعمال تروریستی مانند بم گذاری های انتحاری متوسل شوند تا بی ثباتی به وجود آورند. او افزود که نیروهای امنیت پلان ریزان این حملات را با حمایت نیروهای دفاع و امنیت ملی افغانستان بازداشت خواهند کرد.

تورن جنرال نظرعلی واحدی، رئیس دفتر ریاست عمومی امنیت ملی در ننگرهار، گفت که تعداد بیشتر از اعضای افغان داعش با افزایش فشار نیروهای امنیتی افغانستان به آنان از جنگیدن دست می کشند.

او به خبرنگاران گفت: «آنها [نیروهای نظامی] بسیاری از اعضای داعش را در زاویه تنگه ولسوالی خوگیانی و برخی از ساحات ولسوالی شیرزاد کشته اند و عملیات هوایی و توپخانه در آنجا ادامه داشته است.»‌

او گفت که داعش با هدایت بیگانگان عمل می کند، «مگر شمار فزاینده از افغان ها که در کنارشان می جنگند، از آنها جدا شده و خودشان را تسلیم می کنند.»

او گفت: «ما با تعداد از سایر گروه های جنگجو نیز در مذاکره بوده ایم و بسیاری از آنان به زودی از جنگیدن دست کشیده و اسلحه شان را تحویل می دهند. ما به جنگجویان تسلیم شده اطمینان می دهیم که مثل شهروندان عادی افغانستان زنده گی کرده می توانند.»

جنرال عبدالراقب مبارز، قومندان امنیه ننگرهار، به خبرنگاران گفت که در مقایسه با چند هفته گذشته امنیت در ولایت ننگرهار بهبود پیدا کرده است.

مبارز گفت: «ما در بسیاری از ولسوالی ها عملیات کرده ایم و طالبان و داعش را سرکوب نموده ایم. این گروه ها همه کوشش شان را می کنند، مگر نیروهای دلیر ما به آنان مجال عرض اندام نمی دهند.»‌

آیا شما این مقاله را می پسندید؟

0 دیدگاه

شیوه نامۀ بیان دیدگاه ها * نشان دهندۀ فیلد اجباری است 1500 / 1500