امنیت

همسران و فرزندان جنگجویان داعش در ننگرهار به پاکستان بازگشتند

گزارش از خالد زیری

حکومت افغان ده ها همسر و فرزند جنگجویان داعش را که تسلیم مقامات ولایت ننگرهار افغانستان شده بودند، به اقارب شان که در پاکستان زندگی می کنند، تسلیم کردند. [خالد زیری]

جلال آباد -- مقامات افغان تلاش های خود را برای کمک به همسران و فرزندان جنگجویان داعش که تسلیم مقامات ولایت ننگرهار شده اند برای یکجا شدن مجدد با اقارب در پاکستان آغاز کرده اند.

عملیات های گسترده که توسط نیروهای دفاعی و امنیتی ملی افغان در اواخر سال جاری در ولسوالی اچین ولایت ننگرهار انجام شدند، با تسلیم شدن صدها نفر از اعضای داعش انجامید و این گروه را مجبور کرد تا شکست خود در این منطقه بپذیرند.

رئیس جمهور اشرف غنی به تاریخ ۲۸ عقرب برای ارزیابی وضعیت امنیتی در منطقه به جلال آباد سفر کرد.

شاه محمود میاخیل، والی ننگرهار در آن زمان گفت، بیشتر جنگجویان تسلیم شده، زن و کودک خارجی بودند و به کابل اعزام می شوند، جایی که دولت روند بازگشت آنها را آغاز می کند.

در تصویر، همسران و فرزندان جنگجویان تسلیم شده داعش دیده می شوند که، به تاریخ ۱۹ جدی در جلال آباد، ننگرهار به خانواده های خود باز می گردند. [خالد زیری]

در تصویر، همسران و فرزندان جنگجویان تسلیم شده داعش دیده می شوند که، به تاریخ ۱۹ جدی در جلال آباد، ننگرهار به خانواده های خود باز می گردند. [خالد زیری]

در تصویر، همسران و فرزندان جنگجویان تسلیم شده داعش دیده می شوند که، به تاریخ ۱۹ جدی در جلال آباد، ننگرهار به خانواده های خود باز می گردند. [خالد زیری]

در تصویر، همسران و فرزندان جنگجویان تسلیم شده داعش دیده می شوند که، به تاریخ ۱۹ جدی در جلال آباد، ننگرهار به خانواده های خود باز می گردند. [خالد زیری]

وی گفت، «بیشتر جنگجویان تسلیم شده پاکستانی هستند، اما آنها شامل ... شورشیان از ایران، ازبکستان، ترکمنستان، چیچن [بخشی از روسیه] و سایر کشورها هستند.»

میاخیل افزود، «زنان و کودکان به هر کجا که باشند از طرف حکومت مرکزی تسلیم می شوند، اما مردانی که درگیر جنگ بودند، اول تحقیق می شود و سپس حکومت مرکزی تصمیم می گیرد که با آنها چه کار کند.»

تلاش ها آغاز می شوند

به تاریخ ۱۸ جدی، بزرگان ننگرهار و رهبران قبایل پشتون که در سمت پاکستانی خط دیورند زندگی می کنند در جلال آباد جمع شدند تا در مورد سرنوشت زنان و کودکان پاکستانی صحبت کنند.

شرکت کنندگان جرگه تصمیم گرفتند که در مرحله اول، به تعدادی از زنان و کودکان از خیبر پشتونخوای پاکستان که تسلیم شدند کمک کنند تا به خانواده های خود بازگردند.

روز بعدی، مقامات محلی افغان به ۵۵ زن و ۷۶ کودک کمک کردند تا با خانواده های شان که برای پذیرایی از آنها به جلال آباد آمده بودند، دوباره یکجا شدند.

این زنان و کودکان باشنده گان ولسوالی های قبایلی تیرا، اورکزی و خیبر پاکستان بودند و گفتند که آنها از بازگشت به خانه های خود خوشحال هستند.

ملک صبور، یک عضو این جرگه و باشنده خیبر پشتونخوا به تاریخ ۱۹ جدی به خبرنگاران گفت، «ما به اینجا آمده ایم تا همسران و فرزندان اعضای داعش را که تسلیم دولت شده اند، به شیوه اسلامی به خانواده های خود تحویل بدهیم.»

وی گفت، «آنها [داعش] گروه هایی هستند که برای پشتون ها از هر دو طرف [خط دیورند] مشکل ایجاد کردند. آنها بالای همه ما ظلم کرده اند. آنها از اسم اسلام استفاده می کنند، اما کارهایی که انجام می دهند مخالف اسلام است.»

میاخیل به جرگه گفت، مقامات پس از شناسایی اقارب شان، همسران و فرزندان جنگجویان داعش را به خانواده های آنها تحویل خواهند کرد.

وی گفت، «ما این كودكان و زنان را به اقارب آنها تسلیم خواهیم کرد و آنها باید قول دهند كه دیگر از گروه های جنگجوی پشتیبانی نخواهند كرد و آنها باید زندگی عادی را در آنجا از سر بگیرند.»

ملک عثمان، یک بزرگ قومی شینوار گفت، جرگه خلاصه کرد كه زنان و كودكانی كه به خانواده های خود باز می گردند، دیگر با گروه های جنگجوی همدردی نمی كنند.

عثمان گفت، «بر اساس اصول اسلامی، ما این زنان و فرزندان را به اقارب نزدیک آنها که می توانند آنها را بشناسند تسلیم می کنیم، در غیر این صورت، [اگر نتوانیم بستگان نزدیک شان را پیدا کنیم] ما آنها را به کسی تسلیم نخواهیم کرد».

روزهای دشوار

احمد ۱۵ ساله، یک باشنده منطقه قبیله ای اورکزی در پاکستان گفت، «پدر من در جنگ با حکومت [افغان] کشته شد.»

وی گفت، «مادرم، سه خواهر، دو برادر، یک خاله و من در اچین گیر شدیم. چون که درگیری ها و بمباران ها در آنجا آغاز شدند، ما دیگر نمی توانستیم در آنجا زندگی کنیم، بنابراین فرار کردیم.»

وی افزود، «اکنون اقارب ما آمده اند و ما با آنها خواهیم رفت. ما خوشحالیم که به قریه خود برگردیم. وقتی که به اینجا آمدم، من بسیار خورد بودم. من می خواهم که دوباره به اقارب خود بپیوندم.»

احمد گفت، «ما روزهای سختی را در آنجا متحمل شدیم، اما خوشحالم که از آنجا خارج شدیم. من خوشحالم که در حال بازگشت به زادگاه خود در اورکزی هستیم.»

عایشه، بیوه یک جنگجوی داعش گفت، «شوهر من درگذشت و برادرم فهمید که من اینجا هستم. وی آمده است تا از من پذیرایی کند. او بیرون منتظر است. من وسایلم را بسته بندی کرده ام و به خانه خواهم رفت. من بسیار خوشحالم.»

مولوی حبیب الله جلال آبادی، یک عالم دین هنگامیکه زنان و کودکان با خانواده های شان یکجا شدند گفت، «ما از اینکه مسلمان هستیم، سپاسگزاریم.»

وی پرسید، «دین در اینجا مورد تائید است؛ سربازان ما نماز می خوانند و روزه می گیرند، بنابراین چگونه کسی می تواند ما را کافر بنامد و 'جهاد' را علیه ما مشروعیت بخشد؟»

وی خطاب به زنان گفت، «شما دینداری و همدلی ما را دیده اید. شما باید به مناطق خود بگوئید که ما چه نوع مسلمان هستیم. ما نباید نام مسلمان ها و افغان ها را داغدار بسازیم.»

آیا شما این مقاله را می پسندید؟

1 دیدگاه

شیوه نامۀ بیان دیدگاه ها * نشان دهندۀ فیلد اجباری است 1500 / 1500

مرگ به پاکستان بخاطر آموزش دادن تروریست ها و فرستادن آنها به افغانستان تا مردم و سربازان بیگناه را به قتل برسانند.

پاسخ