امنیت

از اثر فشار نظامی در ننگرهار ۱۸ جنگجوی داعش تسلیم شدند

گزارش از خالد زیری

۱۸ جنگجوی داعش در ولسوالی اچین ولایت ننگرهار، پس از آن تسلیم شدند که نیروهای ملی دفاعی و امنیتی افغان فشار نظامی بر جنگجویان را در این منطقه افزایش دادند. [خالد زیری]

جلال آباد -- هژده جنگجوی داعش در ولسوالی اچین ولایت ننگرهار، پس از آن تسلیم شدند که نیروهای ملی دفاعی و امنیتی افغان فشار نظامی بر جنگجویان را در این منطقه افزایش دادند.

در حالی که این گروه اکثراً از افغان ها تشکیل شده بود، سه شهروند اردنی و یک شهروند پاکستانی از جمله شورشیان داعش بودند که تسلیم حکومت شدند. همه آنها به تاریخ ۲ عقرب در ساختمان ریاست امنیت ملی در جلال آباد به رسانه ها نشان داده شدند.

مقامات محلی گفتند، ۱۹ زن و ۳۵ کودک این مرد ها را همراهی می کردند.

شاه محمود میاخیل والی ننگرهار در مراسم تسلیمی گفت، این شورشیان در ولسوالی های هسکه مینه، اچین، بتی کوت و غنی خیل جایکه آنها همراه خانواده هایشان زنده گی میکردند فعالیت داشتند.

۱۸ جنگجوی داعش که به نیروهای افغان تسلیم شدند به تاریخ ۲ عقرب در پیشروی رسانه ها در ساختمان ریاست امنیت ملی در جلال آباد، ولایت ننگرهار ایستاد هستند. [خالد زیری]

۱۸ جنگجوی داعش که به نیروهای افغان تسلیم شدند به تاریخ ۲ عقرب در پیشروی رسانه ها در ساختمان ریاست امنیت ملی در جلال آباد، ولایت ننگرهار ایستاد هستند. [خالد زیری]

وی گفت، «زمانیکه ما در ولسوالی های گوناگون ننگرهار چون سرخ رود و خوگیانی و ساحات باندر و جودره ولسوالی اچین عملیات راه اندازی کردیم، اعضای گروه داعش انتخاب دیگر ندیدند جز اینکه بین مرگ و تسلیمی انتخاب کنند.»

«از این رو، برخی آنها از جنگ دست کشیدند و اگر بقایای این گروه عین کار را نکنند، انها کشته خواهند شد.»

مایوس شده از داعش

احمد زید یکی از شهروندان اردن با خبرنگاران به زبان انگلیسی صحبت کرد.

زید گفت که او نخست همراه خانم خود به ترکیه سفر کرد. سپس آنها از طریق ایران به افغانستان امدند و در ساحه مومند دره ولسوالی اچین ساکن شدند.

وی گفت،‌ «من دو ماه قبل به اچین آمدم. من اینجا بخاطر جهاد آمده بودم اما بعدآ دیدم که اینجا مسلمانان دیگر مسلمانان را می کشند. به همین خاطر من انتخاب کردم که جنگ نکنم و اینجا امدیم تا از جنگ دست بکشم.»

وی افزود، «من و خانمم به مدت دو روز، پس از آنکه از ساحه فرار کردیم، پیاده آمدیم. اکثر اراضی کوهستانی بود. ما گرسنگی و تشنگی را تحمل کردیم. بالاخره ما یک نفر را یافتیم و او در بدل پول برای ما راه را نشان داد و ما توانستیم که به اینجا برسیم.»

عبدالمالک از ولسوالی مروره ولایت کنر در بین جنگجویان تسلیم شده داعش بود. وی گفت،‌ او دو سال را یکجا با برادرش در جنگ سپری کرد.

وی گفت، «ما در یک مدرسه جایکه استادان برای ما گفتند که پیوستن به داعش جهاد است، درس خواندیم اما زمانیکه ما به آنجا رفتیم، ما چیزی که توقع داشتیم ندیدیم.»

وی علاوه کرد، «ما از دیر زمان کوشش می کردیم که فرار کنیم، اما ما فرصت این کار را نیافتیم. یکی از دوستان ما با پدرش تماس گرفت و برایش گفت که ما باید فرار کنیم و ما فرار نموده و با این مردم [پدر و اقارب دوستش] پیوستیم.»

او گفت، «آنها ما را به اینجا آوردند و ما را به حکومت تسلیم کردند. ما خوشحال هستیم که به اینجا آمده ایم و آن گروه را ترک گفته ایم.»

عبدالوهاب یک جنگجوی دیگر تسلیم شده داعش به خبرنگاران گفت که او افراد استخدام شده را دید که از سراسر جهان بخاطر پیوستن به شورشگری آمده بودند.

وی گفت،‌ «جنگجویان از روسیه، ایران، ازبیکستان، تاجیکستان، پاکستان و حتی برخی از برتانیه بودند. همچنان جنگجویان از بنگله دیش و تعداد زیاد شان از کشورهای آسیایی بودند. قوماندانان این گروه اکثرآ خارجیان هستند.»

وی افزود، «هر زمانیکه ما دستور را دریافت می کردیم، ما مجبور بودیم سلاح خود را بگیریم و بخاطر جنگ آماده شویم. این یک زنده گی دشوار بود.»

وهاب گفت، «داخل ماندن در بین آن گروه و فرار کردن از آنجا خیلی دشوار بود. اما رحم خداوند بود که ما توانستیم که از آنجا فرار نماییم. در حدود ۸۰ در صد کسانیکه در آنجا باقی مانده اند بیزار شده اند، اما نمی دانند که چگونه فرار نمایند.»

آیا شما این مقاله را می پسندید؟

0 دیدگاه

شیوه نامۀ بیان دیدگاه ها * نشان دهندۀ فیلد اجباری است 1500 / 1500