امنیت

مظاهره کننده گان در هرات طالبان را به خاطر سرسپرده گی به رژیم های روسیه و ایران محکوم کردند

نوشته عمر

صدها تن از بزرگان قومی، مسؤولین محلی، فعالان جامعه مدنی، و جوانان بتاریخ ۲۳ ثور در شهر هرات ولایت هرات تجمع کردند تا ادامه حمایت مسکو و تهران از کمپاین خشونت طالبان علیه مردم و حکومت افغانستان را محکوم کنند. [عمر]

هرات -- صدها تن از بزرگان قومی، مسؤولین محلی، فعالان جامعه مدنی، و جوانان دوشنبه (۲۳ ثور) در شهر هرات ولایت هرات تجمع کردند تا ادامه حمایت مسکو و تهران از کمپاین خشونت طالبان علیه مردم و حکومت افغانستان را محکوم کنند.

قبل از این تجمع که با حضور ۲۰۰ افغان در تالار غازی امان الله خان در شهر هرات برگزار گردید، در تاریخ ۱۶ ثور نیز یک تجمع دیگر با حضور بیش از ۶۰۰ نفر از باشنده های هرات برگزار شده بود.

اشتراک کننده گان در هر دو گردهمایی طالبان را «غلامان» رژیم های خارجی مانند مسکو و تهران خواندند.

غلام فاروق راسب، فعال جامعه مدنی در شهر هرات، به سلام تایمز گفت: «برخی از کشورهای همسایه و منطقه مانند روسیه و ایران از طالبان حمایت می کنند و می خواهند در پروسه صلح دخالت کنند. ما اجازه نمی دهیم که این کشورها با سرنوشت مردم افغانستان بازی کنند. کشورهای همسایه باید به حمایت از طالبان خاتمه دهند.»

بیش از ۶۰۰ تن از باشنده های زنان، بشمول زنان، علمای دینی، و فعالان جامعه مدنی بتاریخ ۱۶ ثور در شهر هرات جمع کردند تا حمایت مسکو و تهران از جنگجویان طالبان را محکوم کنند. [عمر]

بیش از ۶۰۰ تن از باشنده های زنان، بشمول زنان، علمای دینی، و فعالان جامعه مدنی بتاریخ ۱۶ ثور در شهر هرات جمع کردند تا حمایت مسکو و تهران از جنگجویان طالبان را محکوم کنند. [عمر]

مقامات محلی و علمای دینی هرات در شمول اشتراک کننده گان در تجمع ۲۳ ثور در شهر هرات ولایت هرات بودند. [عمر]

مقامات محلی و علمای دینی هرات در شمول اشتراک کننده گان در تجمع ۲۳ ثور در شهر هرات ولایت هرات بودند. [عمر]

او افزود: «طالبان باید بدانند که مردم افغانستان» غلامی آنان از کشورهای همسایه «به خصوص ... ایران و روسیه را نمی پذیرند و آنها هرچه زودتر از این [غلامی] دست بردارند.»

الهام بصام، محصل فاکولته اقتصاد پوهنتون هرات، طالبان را به خاطر غلامی قدرت های خارجی محکوم کرد.

بصام به سلام تایمز گفت: «طالبان از سوی کشورهای همسایه تمویل می شوند ... و از طرف آن کشورها امر می گیرند.» وی افزود: «خواست ما از کشورهای همسایه همچو روسیه و ایران که طالبان را تمویل می کنند این است که مردم افغانستان را به حال خودشان بگذارند و اجازه بدهند آنها با آرامش زنده گی کنند.»

طاهره سعیدی، باشنده شهر هرات، گفت که هنگامی که طالبان حمایت کشورهای خارجی را از دست بدهند، این گروه ستیزه جو هیچ گزینه ای بجز قبول صلح نخواهد داشت.

سعیدی به سلام تایمز گفت: «یک موضوع آشکار است که کشورهای همسایه حمایت کننده و تشویق کننده طالبان استند.» ‌وی افزود: «اگر حمایت و تشویق» کشورهای همسایه نباشند «طالبان هیچ کاری کرده نمی توانند و مجبور می شوند که صلح کنند.»

او اضافه کرد: «طالبان اگر خود را مسلمان می نامند، باید اجازه بدهند که مردم افغانستان زنده گی آرامی داشته باشند.»‌

جواد عمید، فعال جامعه مدنی در شهر هرات، تاکید کرد که هیچ کس تردیدی ندارد که چه کسی از طالبان حمایت می کند.

او به سلام تایمز گفت: «در اینکه کشورهای منطقوی در جنگ افغانستان دست دارند و طالبان را حمایت می کنند هیچ شکی وجود ندارد. بارها سلاح های روسی و ایرانی از نزد طالبان به دست نیروهای امنیتی افتاده اند.»

او گفت: «تا وقتی این کشورها به طالبان به طور مستقیم سلاح می دهند، پس در جنگ افغانستان دست دارند.»

بی احترامی به خواسته های افغان ها

اشتراک کننده گان در این گردهمایی طالبان را به خاطر خودداری آن از اشتراک در لویه جرگه مشورتی صلح در ماه گذشته محکوم کرده و گفتند که این امر نشان دهنده تمایل جنگجویان بر ادامه کمپاین خشونت شان بالای مردم افغانستان است.

نوید احمد وفا، عضو لویه جرگه مشورتی صلح از ولایت هرات، به سلام تایمز گفت: «خواست ما در لویه جرگه مشورتی صلح از طالبان و حکومت افغانستان آتش بس و پایان جنگ بود.»

وفا اشاره کرد: «اما طالبان خواست مردم را نپذیرفتند. ما در لویه جرگه مشورتی خواهان حفظ نظام کنونی، حقوق زنان، جامعه و رسانه ها شده ایم. ما همچنین گفتیم که همه ما می خواهیم در گفتگوهای صلح شرکت داشته باشیم.»

وفا گفت: «مردم افغانستان در لویه جرگه مشورتی صلح ندای صلح خود را به جهانیان رساندند.»‌

وی افزود که عدم پذیرش توسط طالبان «نشان می دهد که آنان از کشورهای دیگر دستور می گیرند و به اسلام و افغانستان هیچ پایبندی ندارند.»

عبدالکریم حقیار، کارشناس مسائل سیاسی در شهر هرات، گفت که غیبت طالبان در لویه جرگه فقط تصور شهروندان را از این که شورشیان صلح را رد می کنند، تحکیم می سازد.

او به سلام تایمز گفت: «مردم افغانستان در لویه جرگه مشورتی صلح خواسته های خود را مطرح کردند که صلح باید از سوی حکومت، طالبان و جامعه جهانی پذیرفته شوند. اکنون واضح است که طالبان خواسته های این جرگه مشورتی صلح را رد کردند.»

حقیار گفت: «این کار طالبان باعث ایجاد ذهنیت منفی در میان افغان ها شده است. بیش از ۳۰۰۰ تن از باشنده ها از ۳۴ ولایت در لویه جرگه مشورتی شرکت کرده اند و باید به خواسته های آنان توجه شود.»

کامران علیزایی، رییس شورای ولایتی هرات، گفت که ادامه خشونت طالبان نشانه بی توجهی آن به خواسته مردم افغانستان برای صلح است.

او به سلام تایمز گفت: «مردم افغانستان تشنه صلح استند و از جنگ به تنگ آمده اند اما طالبان می خواهند که با فشار آوردن بر مردم بی گناه [با کشتن و مجروح کردن آنها] در گفتگوهای صلح امتیاز بیشتری بگیرند.»

عبدالکریم عظیمی ۲۹ ساله، باشنده شهر هرات، این گروه ستیزه جو را به خاطر «اقدامات تروریستی اش» محکوم کرد.

او گفت: «تمام کارهای طالبان تضعیف کننده صلح است و آنها نمی خواهند که افغانستان به صلح برسد. ما همه از جنگ خسته شده ایم و طالبان باید به خواسته های مردم جواب مثبت بدهند.»

او پرسید: «من به عنوان یک جوان افغان واقعا از کارهای تروریستی طالبان خسته شده ام. ما تا چه وقت باید شاهد کشتار مردم بی گناه و جوانان خود باشیم؟»

درخواست برای شکست دادن طالبان

رد خواسته های صلح از سوی طالبان خشم عمومی افغان ها را برانگیخته است. مردم از نیروهای امنیتی می خواهند که بر طالبان فشار بیاورند تا به میز مذاکره با حکومت حاضر شوند.

مقامات خشمگین هرات از نیروهای افغان خواسته اند تا هر کاری که لازم است را انجام دهند تا کشور را از افراط گرایان خلاص کنند.

وکیل احمد کرخی، مسئول کمیته امنیتی شورای ولایتی هرات، به سلام تایمز گفت: «بارها مردم افغانستان صدا صلح خواهی بلند کردند، اما طالبان این خواسته های مردم را هیچ وقت قبول نکرده اند.»

او گفت: «دولت نباید بیشتر از این در مقابل طالبان از صبر و تحمل کار بگیرد. نیروهای امنیتی باید طالبان و مابقی تروریستان را نابود کنند.»

کرخی افزود: «با وارد شدن فشار نظامی بر طالبان این گروه مجبور می شود که به صلح تن بدهد. نیروهای دولتی باید از وضعیت دفاعی بیرون شوند و بر طالبان حمله های تهاجمی را آغاز کنند. نیروهای امنیتی باید تکتیک جنگی را تغییر داده و عملیات شبانه برضد طالبان انجام بدهند.»

کرخی گفت: «طالبان توان جنگ رو در رو با نیروهای امنیتی را ندارند و باید از بین برده شوند.»

عبدالاحد ولی زاده، سخنگوی این قومندانی، گفت که پولیس هرات آماده انجام چنین اقداماتی است.

او به سلام تایمز گفت: «نیروهای امنیتی در ولایت هرات مصمم استند در هر جایی که طالبان ... امنیت مردم را به هم بزنند آنها را سرکوب کنند. در جاهایی که طالبان فعالیت داشتند و باعث نگرانی مردم ما شدند پولیس به آنجا رسیدند و به طالبان جواب دندان شکن دادند.»

وی افزود: «نیروهای امنیتی آماده گی کامل دارند در هر جایی که طالبان حضور پیدا بکنند و دست به حمله های تروریستی بزنند به سراغ شان بروند و آنان را از بین ببرند.»

آیا شما این مقاله را می پسندید؟

0 دیدگاه

شیوه نامۀ بیان دیدگاه ها * نشان دهندۀ فیلد اجباری است 1500 / 1500