دیپلماسی

افغان ها می گویند اشتراک نکردن طالبان در لویه جرگهء مشورتی نشانه هدف آنها مبنی بر خشونت است

نوشته سلیمان

در حدود ۲۵۰۰ تن از موسیفیدان و بزرگان قومی بتاریخ ۱ عقرب ۱۳۹۲ در اولین روز لویه جرگه مشورتی قبلی در کابل حضور دارند. [مسعود حسینی/ خبرگزاری فرانسه]

در حدود ۲۵۰۰ تن از موسیفیدان و بزرگان قومی بتاریخ ۱ عقرب ۱۳۹۲ در اولین روز لویه جرگه مشورتی قبلی در کابل حضور دارند. [مسعود حسینی/ خبرگزاری فرانسه]

کابل -- تحلیلگران و شهروندان افغانستان می گویند که اشتراک نکردن طالبان در جرگه مشورتی پیش رو درابره صلح نشان دهنده تمایل جنگجویان به ادامه کمپاین خشونت شان بر ضد مردم افغانستان است.

طالبان بتاریخ ۲۱ حمل با نشر خبرنامه ای گفت که درین جرگه که قرار است بتاریخ ۹ ثور با اشتراک بیش از ۲۵۰۰ نماینده از سراسر افغانستان در کابل برگزار شود، اشتراک نخواهند کرد.

سید علی کاظمی، سخنگوی کمیسیون برگزاری لویه جرگه مشورتی، به سلام تایمز گفت: «هدف از برگزاری جرگه مشورتی صلح این است تا نماینده های مردم افغانستان از سراسر کشور گرد هم جمع شوند و برای دولت افغانستان راه های رسیدن به صلح، چگونگی مذاکره با طالبان و رسیدن افغانستان به یک صلح عادلانه و پایدار را نشان بدهند.»

او گفت: «در این جرگه، مشوره، نظریات و پیشنهادها بخش های مختلف جامعه مانند نهاد های جامعه مدنی، علمای دینی، زنان، جوانان، احزاب و جریان های سیاسی و بزرگان قومی گرفته می شود.»

نماینده مخصوص رئیس حمهور اشرف غنی در امور منطقوی برای اجماع درباره صلح و محمد عمر داودزی، رئیس کمیسیون تشکیل لویه جرگه مشورتی (در مقابل کمره) بتاریخ ۱ ثور با تعداد از علمای دینی در کابل ملاقات کرده است. [محمد عمر داودزی/ فیسبوک]

نماینده مخصوص رئیس حمهور اشرف غنی در امور منطقوی برای اجماع درباره صلح و محمد عمر داودزی، رئیس کمیسیون تشکیل لویه جرگه مشورتی (در مقابل کمره) بتاریخ ۱ ثور با تعداد از علمای دینی در کابل ملاقات کرده است. [محمد عمر داودزی/ فیسبوک]

وی گفت که سپس حکومت «مذاکرات صلح بر اساس این [توصیه ها] را انجام خواهد داد. حکومت با ایجاد شورای عالی مصالحه توانسته است که اجماع ملی را درباره مذاکره با طالبان و چگونگی رسیدن به صلح در سطح ملی بوجود بیاورد.»

او افزود: «ما امیدوار استیم که طالبان با نزدیک شدن جرگه [و با اشتراک درین جرگه] موقف شان را در مورد جرگه مشورتی صلح تغییر بدهد.»

کاظمی تاکید کرد: «ما با نهاد های امنیتی و حکومت صحبت کرده ایم و آنها برای ما وعده داده است که امنیت اعضای اشتراک کننده طالبان در جرگه مشورتی صلح را تضمین می کنند.»

وی افزود: «نماینده های مردم از سراسر کشور و حتا از ساحات تحت تسلط طالبان آمادگی گرفته اند تا در جرگه اشتراک نمایند.»

تقبیح افغان ها از تصمیم طالبان

تحلیلگران سیاسی و باشنده های کابل عدم اشتراک طالبان در لویه جرگه مشورتی را تقبیح نموده و موضع گیری جنگجویان در مورد جرگه را جنگ افروزی و دشمنی این گروه با مردم افغانستان و تمایل آنها به جنگ و نه صلح طلبی می دانند.

امین الله شارق، تحلیلگر امور سیاسی مقیم کابل، به سلام تایمز گفت: «جرگه در قانون اساسی و فرهنگ افغان ها ریشه و جایگاه تاریخی دارد. در جرگه ها همیشه مردم و یا نماینده های مردم برای تحقق بخشیدن اهداف ملی گردهم جمع می شوند و لویه جرگه مشورتی صلح که در آن از سراسر کشور مردم اشتراک خواهند کرد برای دورنمای مذاکرات صلح افغانستان بسیار حیاتی می باشد.»

شارق گفت: «به باور من لویه جرگه مشورتی زمینه را بر تضمین صلح و خاتمه جنگ ۴۰ ساله مساعد خواهد کرد

او گفت: «از این که طالبان گفته اند در این جرگه اشتراک نمی کنند، یک بار دیگر برای ملت افغانستان ثابت گردید که طالبان هیچگونه اراده ای برای قطع خونریزی و پایان نزاع در کشور ما ندارند.»

او افزود: «این گونه موضع گیری شدید طالبان در مورد جرگه مشورتی صلح، به معنای جنگ افروزی و توهین به اراده اکثریت افغان ها می باشد. من این [بی اعتنایی] را تقبیح میکنم و چنین ابراز نظر [طالبان] برای هیچ فرد افغان قابل قبول نیست.»

شارق گفت: «طالبان نباید علیه جرگه مشورتی صلح که یک روند ملی است و هدف آن هم برقراری صلح و ثبات می باشد، تبلیغات منفی کند.»

محمد نوید رسولی ۲۴ ساله، باشنده کابل و محصل علوم سیاسی در پوهنتون کابل، گفت که این زمان مناسب برای طالبان برای یکجا شدن با پروسه صلح است.

او به سلام تایمز گفت: «نظر من اینست که جنگ چندین ساله هم مردم و هم جنگجویان طالبان را خسته کرده است، اگر طالبان درین جرگه اشتراک نمایند به نفع شان است.»

او گفت: «آنها می توانند که خواست ها و نظریات شان را با مردم در میان بگذارند تا یک راه حل منطقی برای ختم جنگ پیدا شود. طالبان هنوز هم فُرصت دارند که نظرشان را تغییر بدهند و درین جرگه اشتراک کنند.»

رسولی گفت: «با وجود این که مردم ملکی از طالبان بیزار اند، اما با آن هم برای آمدن صلح و ختم جنگ حاضر اند تمام جنایت های آنها را نادیده گرفته و با آنها مذاکره کنند. اگر این بار طالبان به ادامه جنگ تاکید کنند، افغان ها برای همیشه این گروه را نخواهند بخشید.»

از دست دادن یک «فرصت تاریخی»

جاوید فیصل، فعال سیاسی مقیم کابل، گفت که طالبان یک «فُرصت تاریخی» را برای آوردن صلح به کشور از دست می دهند.

او به سلام تایمز گفت: «طالبان ۱۸ سال جنگیدند هیچ دستاوردی به غیر از کشتار افغان ها، ویرانی افغانستان و از بین رفتن رهبران و جنگجویان شان نداشتند. آنها از طریق جنگ و خشونت به اهداف شان رسیده نمی توانند.»

فیصل افزود: «امتناع طالبان از اشتراک شان در جرگه مشورتی صلح به این معنی است که به خواست افغان ها برای صلح جواب منفی داده اند.»

او گفت: «به این ترتیب آنها یک فُرصت تاریخی را نیز از دست می دهند و پس از آن آنها یگانه مسوول هرگونه کشتار، ویرانی و خشونت خواهند بود

زین الله ۲۶ ساله، که در کارته چهار شهر کابل دوکان دار است، گفت: «طالبان اراده مردم افغانستان را که خواستار صلح و پایان جنگ استند، نادیده می گیرند.»

او به سلام تایمز گفت: «تمام افغان ها می گویند که صلح می خواهیم و اسلام هم مسلمانان را به صلح و برادری دعوت میکند.»

او گفت: «اما بدبختانه طالبان که خودشان را افغان و مسلمان میدانند، بر خلاف خواست مردم عمل می کنند و می گویند ما جرگه را کار نداریم، صلح نمی کنیم و جنگ می کنیم.»

«این کار طالبان دشمنی شان با جامعه افغانستان، صلح، و اسلام را نشان می دهد.»

آیا شما این مقاله را می پسندید؟

0 دیدگاه

شیوه نامۀ بیان دیدگاه ها * نشان دهندۀ فیلد اجباری است 1500 / 1500