کسب و کار

زنان تجارت پیشه افغان کمک بیشتری را از حکومت دریافت خواهند کرد

گزارش از نجیب الله

زنان صنعتکار افغان فعالیت های تجارتی و تولیداتی خود را با کمک حکومت افغانستان بهبود بخشیده اند. حکومت اکنون قصد دارد که برای تسهیل بیشتر این روند چندین طرح جدیدی را راه اندازی کند. [نجیب الله]

کابل -- حکومت افغانستان قصد دارد که برای حمایت از زنان تجارت پیشه افغان چندین طرح جدیدی را راه اندازی کند و دسترسی آنها به بازار را بهبود بخشد.

به گفته فواد احمدی سخنگوی وزارت تجارت و صنایع، حکومت قصد دارد که در آغاز سال نو مطالعه ای را راه اندازی کند که در مورد انکشاف پارک های صنعتی در ۱۰ ولایت معلومات خواهد داد.

وی گفت، این وزارت قصد دارد که توزیع مکان فروش برای زنان عمده فروش در پارک های صنعتی را تسهیل کند و از این طریق اطمینان حاصل کند که آنها به بازار دسترسی دارند.

وی گفت، دسترسی بهتر به بازار با زنان کمک خواهد کرد تا به فعالیت های تجارتی و تولیداتی خود بهبود بخشند و برای آنها تشویق و پشتیبانی را فراهم خواهد کرد که به نوبت خود در پارک های صنعتی سرمایه گذاری را جذب خواهد کرد.

یک زن دوکاندار در جریان یک نمایشگاه به تاریخ ۱ میزان در کابل تولیدات را به مشتریان نشان می دهد. [نجیب الله]

یک زن دوکاندار در جریان یک نمایشگاه به تاریخ ۱ میزان در کابل تولیدات را به مشتریان نشان می دهد. [نجیب الله]

وی گفت، برنامه های دیگر شامل «ساختن یک رویکرد سیستماتیک و مشارکتی برای ارتقای فعالیت های اقتصادی زنان صنعتکار، ایجاد فرصت های کاری و تجارتی، و شناسایی مشکلات و راه حل های مربوطه» می شود.

علاقمندی زنان در تجارت

زنان افغان به طور خاص در طول سه سال گذشته به گشایش شرکت های کوچک و متوسط علاقه مندی فزاینده خود را نشان داده اند.

منیژه وافق رئیس اجرائیه اتاق تجارت و صنایع زنان افغانستان (ای دبلیو سی سی آی) گفت، «بر اساس معلوماتی که از ماه ثور تا ماه عقرب سال ۱۳۹۹ جمع آوری شده است، تعداد رسمی زنان تجارت پیشه به ۲۴۷۱ نفر رسیده است.»

وی گفت، «با وجود مشکلات امنیتی، بی ثباتی سیاسی و شیوع ویروس کرونا، که مشکلاتی را ایجاد کرده اند، اکثریت این زنان تجارت پیشه در جریان یک تا سه سال گذشته فعالیت خود را آغاز کرده اند.»

وی گفت، «زنان تجارت پیشه می توانند به شمول تکنالوژی معلوماتی، رسانه ها، مکاتب خصوصی و كودكستان ها، صادرات، رستورانت ها، شرکت های سیاحتی و تجارت های دیگر كه قبلاً فقط به مردان محدود بوده اند، در هر سکتور فعالیت كنند.»

وافق گفت، اتاق تجارت وصنایع تلاش می کند تا برای زنان فرصت ها را ایجاد کند و از اصلاح قوانین تجارتی و مالی حمایت می کند «که به زنان فایده برساند» و همچنان در پارک های صنعتی برای آنها مکان مناسب فراهم کند.

وی با خاطرنشان کردن اینکه در جریان سال های ۱۳۹۸ و ۱۳۹۹میلادی، زنان پنج قرارداد بزرگی را دریافت کردند که از این جمله دو قرارداد در سال جاری نهایی خواهند شد گفت، این پشتیبانی نتیجه داده است.

حمایت از زنان صنعتکار

حسینه ضعیفی رئیس گروپ آکام ضعیفی گفت که وی از اقدامات حکومت با هدف حمایت از زنان صنعتکار تحسین می کند، و اینکه وی از تجارت و فعالیت های خود خوشحال است.

گروپ آکام ضعیفی متشکل از شرکت هایی است که در زمینه های صادرات میوه های تازه و خشک، مشاوره و تدارکات کار می کنند و در کابل و هرات فعالیت دارند.

ضعیفی گفت، «ما با نظریه و خلاقیت متفاوتی به بازار آمده ایم و ما بسیاری از اهدافی را که داشتیم به دست آورده ایم.»

وی با افزودن اینکه این تنها مسؤلیت حکومت نیست که مشکلات را حل کند و تغیرات مثبتی بیاورد گفت، همکاری های حکومت و اتاق تجارت «۱۰۰٪ مثبت» بوده اند.

وی گفت، «تاجران نیز باید تلاش خود را به خرج دهند.»

ضعیفی گفت که وی برای صادرات تولیدات افغانستان از ایجاد یک دهلیز هوایی توسط حکومت ستایش می کند و آن را به سوی رشد بازار صادرات یک گام مثبت می داند.

فتانه بیات کسی که برای پروسیس و صادرات میوه خشک و صنایع دستی یک شرکت را تأسیس کرده است گفت که وی در سال ۱۳۹۷ کار خود را با سرمایه گذاری اندکی آغاز کرد و اکنون به کشورهای مختلف صادرات دارد.

وی با افزودن اینكه شركتش حالا به ازبكستان، تاجیكستان، ایالات متحده و فینلند صادرات دارد افزود، «ما تجارت خود را با ۳۵۰۰۰ افغانی (۴۵۳ دالر) آغاز كردیم».

در سال جاری، هدیه احمدی یک بازار کوچک برای زنان به نام بازارچه حوا تأسیس کرد و هدفش این بود که برای زنان در خانواده های بدون نان آور در شهر کابل، فرصت های کاری را ایجاد کند.

هدیه احمدی که قبلاً یک مرکز تولید لباسها با نام تجارتی حوا داشت گفت، این بازار دوکان هایی دارد که لباس و صنایع دستی می فروشند و یک کافی شاپ و آرایشگاه نیز دارد.

جبران کردن خسارات کووید-۱۹

همانطور که ویروس کرونا (کووید-۱۹) اقتصاد جهانی را تخریب کرده است، تلاش ها و پیشرفت زنان صنعتکار در افغانستان را نیز تضعیف کرده است.

ضعیفی گفت، سه شرکت ضعیفی به دلیل همه گیر در سال جاری با مشکلاتی مواجه شدند، اگرچه فعالیت ها در چند ماه گذشته به حالت عادی برگشته اند.

وی گفت، «هر کشور دیگر برای واکنش به بحران به ویژه در مورد حمایت از سکتور خصوصی و شرکت های کوچک و متوسط (اس ام ای) استراتیژی خاصی را دارد، اما ما در افغانستان چنین پالیسی ای نداریم.»

وی گفت، اتاق تجارت و صنایع زنان افغانستان (ای دبلیو سی سی آی) پس از ارزیابی کردن وضعیت، برای حمایت از سکتور خصوصی چندین پیشنهاد را ارائه کرد و امید است که حکومت در این مورد کمک کند.

احمدی گفت، «وزارت تجارت و صنایع قصد دارد که زنان صنعتکار در مراکز ولایات و ولسوالی ها را شناسایی کرده و برای آنها از طرف سازمان های شریک حمایت فراهم کند.»

وی گفت، «به شمول اداره انکشاف بین المللی ایالات متحده (یو اس ای آی دی)، تعدادی از سازمان های بین المللی تعهد کرده اند كه از زنان افغان که صنایع دستی را تولید می کنند و از بحران ویروس كرونا متأثر شده اند»، با هدف جبران خسارات آنها حمایت کنند.

آیا شما این مقاله را می پسندید؟

2 دیدگاه

شیوه نامۀ بیان دیدگاه ها * نشان دهندۀ فیلد اجباری است 1500 / 1500

اقدام نیک است باید این گونه کمک ها بیشتر گردد و در همه ولایات کشور یکسان صورت گیرد. زنان نیز باید استقلالیت مالی داشته باشند و به مردم ها وابسته نباشند. در اکثر خانواده های که جنگ و خشونت وجود دارد به خاطر فقر و تنگدستی مردم بوده. اگر اقتصاد خانواده ها بهتر گردد خشونت علیه زنان دیگر گم می شود. زمانکیه زنان پول نداشته باشند و همیشه از مردان پول مطالبه کنند و اگر مردان برای شان نتوانند پول ضروریات شان را فراهم کنند باعث جنگ و چدال در خانه می گردد. باید زنان نیز در تجارت سهیم شوند تا اینکه خود شان عاید بدوست بیاورند و از وابسته گی مردان رهایی یابند.

پاسخ

مقاله خوشم آمد اما در ویدیو چهار مصاحبه شونده وجود دارد و همه ای آنها به زبان دری صحبت می کنند، هیچ یک از آنها به زبان پشتو صحبت نمی کند. اگر امکان دارد، لطفاً حرف های دری را به پشتو ترجمه کنید تا ما بتوانیم بفهمیم که مصاحبه شوندگان چه می گویند؟ موضوع دیگر این است که شما می توانید از برخی مصاحبه شوندگان بخواهید که به زبان پشتو صحبت کنند و از برخی دیگر بخواهید که به زبان دری صحبت کنند. گزینه سوم این است که از مصاحبه شوندگان بخواهید که به دو زبان؛ پشتو و دری صحبت کنند. سپس می توانید ویدیوی حرف های پشتو را در ویب سایت پشتو و ویدیوی حرف های دری را در ویب سایت دری نشر کنید. تشکر.

پاسخ