آموزش

یک زن جوان افغان کتابخانه ای را ساخته است که بر روی همه باز است

گزارش از نجیب الله

مردی به تاریخ ۲۳ سنبله در کتابخانه جدید کتاب سرای اورانوس که توسط یک زن جوان افغان در فیض آباد، مرکز ولایت بدخشان، تأسیس شده است، کتاب ها را بررسی می کند. [عکس از گیتی فرح]

مردی به تاریخ ۲۳ سنبله در کتابخانه جدید کتاب سرای اورانوس که توسط یک زن جوان افغان در فیض آباد، مرکز ولایت بدخشان، تأسیس شده است، کتاب ها را بررسی می کند. [عکس از گیتی فرح]

بدخشان -- یک زن جوان افغان که مصمم است دیگران را به خواندن انگیزه دهد و انگیزه یادگیری را حفظ کند، منابع خود را برای افتتاح یک کتابخانه در ولایت بدخشان سرمایه گذاری کرده است.

گیتی فرح، ۲۴ ساله، می گوید هدف او این است که مردم را درگیر مطالعه کند تا ذهن آنها را از وضعیت اقتصادی وخیمی که در آن قرار دارند دور بسازد.

فرح، محصل فاکولتهء طب گفت، «من همچنین از مردم می‌خواهم که علاقه خود را به خواندن کتاب از دست ندهند.»

او گفت، «اشتهای عمومی برای مطالعه کاهش یافته است... و به نظر می رسد که مردم در حال حاضر از کتاب دور شده اند. با این حال، این بدان معنا نیست که مردم مطالعه را دوست ندارند -- آنها هنوز هم آن را دوست دارند -- اما به نظر می رسد که انگیزه کمتری دارند.»

فرح گفت، «مردم برای کتاب ارزش قائل هستند و از آن قدردانی می کنند، اما ممکن است امید را از دست داده باشند. ما می‌خواهیم خوانندگان را ارتقا دهیم و به مردم انگیزه بدهیم تا در مورد مطالعه تجدید نظر کنند.»

او گفت، «من مطمئن هستم که تلاش های ما نتیجه خواهد داد.»

این کتابخانه که «کتاب سرای اورانوس» نام دارد، به تاریخ ۲۳ سنبله افتتاح شد. همه روزه باز است و افراد در هر سنی اعم از بزرگسال و کودک، دختر یا پسر می توانند برای مطالعه، خرید یا امانت کتاب به آن مراجعه کنند.

استقبال گرم

فرح گفت که استقبال عمومی از افتتاح کتابخانه اش فراتر از انتظار او بود و افزود که روزانه ده ها کودک و نوجوان برای خواندن یا به امانت بردن کتاب می آیند.

او گفت، «ما روزانه چندین پیام دلگرم کننده در صفحه فیس بوک خود از هموطنانی که در داخل و خارج از افغانستان زندگی می کنند دریافت می کنیم.»

او گفت، «مردم به گرمی از این ابتکار استقبال کردند و این فراتر از آن چیزی است که انتظار داشتم، زیرا فکر می‌کردم تنها تمرکز مردم در حال حاضر به زنده ماندن از وضعیت اقتصادی فعلی است.»

او گفت، «در کمتر از یک ماه، بین ۱۰۰ تا ۲۰۰ کتاب یا به عنوان هدیه [به کتابخانه] اهدا شد یا توسط ساکنان به امانت برده شد.»

مراجعه کنندگان می توانند کتاب های موجود در کتابخانه را به صورت رایگان مطالعه کنند، اما خرید آنها نیز یک گزینه است.

الهه فیروز، ۲۳ ساله، محصل فاکولته ادبیات پوهنتون بدخشان، گفت، «از افتتاح کتاب سرای اورانوس بسیار خوشحالم، زیرا هر نوع کتابی که ما نیاز داریم در اینجا موجود است.»

او گفت که این کتابخانه یک منبع عالی برای محققان، دانشجویان و هر کسی که دوست دارد مطالعه کند، است.

فیروز افزود، «از آنجایی که صاحب کتابخانه یک زن است، اینجا یک مکان امن و دلپذیری برای دختران است.»

جوامع در حال توسعه

جاوید ریاض، باشنده ولایت بدخشان، گفت، «محصلین پوهنتون بدخشان در دسترسی به کتاب ها و منابع برای تکمیل تکالیف خود و انجام تحقیقات با مشکل مواجه بودند.»

او گفت، اما افتتاح کتابخانه این مشکل را تا حد زیادی حل کرده است.

وی گفت، ایجاد مراکز فرهنگی مانند کتاب سرای اورانوس برای رشد فکری جوانان بسیار مهم است.

وی افزود، «امیدوارم جوانان اوقات فراغت خود را هدر ندهند، بلکه برای ارتقای دانش خود کتاب بخوانند.»

بهزاد رسولی، نویسنده و شاعر مقیم کابل گفت، ایجاد کتابخانه ها و مراکز فرهنگی گامی بسیار مهم در جهت توسعه جوامع است.

او گفت، «یک ضرب المثل بسیار معروف وجود دارد که می گوید وقتی یک کتابخانه باز می شود، دروازه یک زندان باید بسته شود. این موضوع روی اهمیت باز نگه داشتن درهای کتابخانه ها به روی عموم را تایید می کند.»

وی افزود، «اگر شهروندان را به عادت به مطالعه کتاب تشویق کنیم، نه تنها از فعالیت های جرمی بلکه از فساد در جامعه نیز کاسته می شود.»

کتاب های متنوع

کتابخانه فرح در حال حاضر حدود ۳۰۰۰ جلد کتاب دارد که بیشتر آنها را او با سرمایه شخصی خود خریداری کرد، در حالی که برخی از آنها اهدایی بود.

او گفت که حداقل هفته ای دو بار کتاب های جدید را از کابل می آورد و کتاب های خاصی را از خارج وارد می کند.

فرح افزود، «ما ساحه ای را برای نابینایان اختصاص دادیم که به آن بخش کتاب های خط بریل می گوییم که در آن کتاب ها با لمس قابل خواندن هستند.»

این کتاب ها حوزه های مختلفی از جمله شعر، علم، ادبیات، عشق، سیاست، حقوق و همچنین کتاب های مکتب و کتاب های کودکان را پوشش می دهد.

آیا شما این مقاله را می پسندید؟

7 دیدگاه

شیوه نامۀ بیان دیدگاه ها * نشان دهندۀ فیلد اجباری است 1500 / 1500

برای ما بزرگان ما می‌گفتند که بهترین دوست کتاب است که این واقعت است خواهر گرامی گیتی فرح شما به کار خود ادامه دهد انجام کارهای شما اما شاالله نتیجه مسبت میدهد وکوشش کند که دختران و پسران وبزرکان را تشویق کنید که کتاب بخوانید وقتی خود بجای مصرف نکند و در آخر بگویم که کار شما قابل تقدیر است با احترام مصور

پاسخ

تشکر از هر دو فرح و محبوبا اکبر. کتابخانه‌ها و کانال‌های علمی در اینترنت منابع مفیدی هستند که دانش‌آموزان می‌توانند در هر زمان از آنها استفاده کنند. ریاضیات برای بسیاری از دانش آموزان یک درس دشوار و خسته کن است. با این حال، این معلم جوان ریاضی که در کانال ذیل مشاهده می کنید موضوعات ریاضی را به صورت کامل ارائه کرده است. خودتان هم می توانید از آن استفاده کنید، و به بچه‌هایی تان در خانه که در موضوعات ریاضی مشکل دارند نشان دهید: https://www.youtube.com/watch?v=T9_fnU1ECOQ

پاسخ

رشد و توسعه در یک جامعه ربط به کتاب و کتابخوانی دارد. اگر کتاب بخوانید و وقت خود را صرف مطالعه کنید، ممکن است بدانید که جامعه می ایستد و وقتی مردم بلند می شوند، می دانید که کشور ایستاده است. فرهنگ کتابخوانی باید قوی ساخته شود و مردم کتاب را بیشتر دوست داشته باشند، و نکته دیگر این است که زنان و مردان جوانانی که در فرهنگ و کتاب نویسی ظهور می کنند باید تشویق و تمجید شوند. به این ترتیب سایر افراد نیز به خواندن و نوشتن کتاب روی خواهند آورد.

پاسخ

آنهایی که با قلم و کتاب دوست هستند هیچگاه در تاریکی بزرگ نخواهند شد. اما روزگار ما افغانها به این دلیل خوب نمی شود که با هردوی آن دوستی نمی کنیم، و اگر دوستی هم کنیم، دوستی بسیار ضعیف و نحیف میباشد. اکثریت افراد جامعه ما، به شمول خودم معتاد استفاده زیاد از انترنت هستیم. ما از فیسبوک، تویتر و انستاگرام استفاده می کنیم که وقت زیاد ما را ضایع می کنیم و در نتیجۀ آن سطح دانش ما نیز پایین می باشد. و در عین حال همیشه بر شبکه های مخابراتی خشمگین هستیم که چرا قیمت های انترنت را کاهش نمی دهند. ای مرد خدا، شما که حالا هم همیشه مصروف استفاده از این انترنت گران قیمت هستید، اگر قیمت آن پایین شود حتی برای تلاوت قرآنکریم نیز وقت نخواهید داشت. اگر ما «افغانها» می خواهیم که از این بدبختی ها خلاص شویم، باید از کتاب و قلم استفاده کنیم و پول خود را روی ساختن این گونه مکان ها مصرف کنیم و روی آن سرمایه گذاری نمائیم.

پاسخ

کتاب و کتابخوانی یگانه راه بیرون رفت از مشکلات در یک جامعه می باشد. هر ملت اگر بخواهد که پیشرفت کند و از طرف کشورهای بیگانه و متخاصم مورد سوءاستفاده قرار نه گیرد باید به کتابخوانی روی آورد. تاریخ ثابت ساخته است که یک گروپ جوانان کتابخوان بهتر از یک لشکر جوانان جنگجو می تواند که یک کشور را به قله های کامیابی برساند. کتابخوانی می تواند که نقش به سزایی را در روشن کردن اذهان مردم ایفا کند. با کتابخانی می توان که از نا ملایمت های گوناگون در اجتماع جلوگیری کرد. و با کتاب خوانی میتوان چهرۀ یک کشور را به کلی تغیر داد. من از فعالیت های خیر خواهانۀ خانم گیتی فرح ستایش می کنم و برایش از خداوند پیروزی و صحت کامل را تمنا دارد.

پاسخ

قلم، کتاب و کتابخانه راه های زندگی و روشنایی را نشان می دهند. هر آن جامعه ای که به کتاب و قلم ارزش می دهد به سوی خوشبختی می رود. اگر دقت کنید در جریان ۴۴ سال گذشته، جنگجویان مسلحی که توسط ارتش پاکستان آموزش داده شده و برای تخریب به افغانستان فرستاده می شدند، همیشه اولین کار شان این بود که مکاتب را ویران نمایند. منطقۀ ما دارای چهار و یا پنج مکتب بود که همۀ آنها را آتش زدند. هدف ارتش و استخبارات پاکستان محروم کردن نسل های افغان از علم و دانش بود. حالا هم دیده می شود که بیشتر حملات بر مراکز آموزشی انجام می شوند. کوشش های این زن در این راستا قابل ستایش هستند. من به وی مبارکباد می گویم. تشکر از شما.

پاسخ

در واقعیت هم کتابخانه بمثابه یک باغچه‌ای میماند که در آن انواع گلها چیده شد و علاقمندان کتاب میتوانند گلهای مورد علاقه‌ای خودشان را انتخاب کنند، خانم فرح نیز گلستانی از انواع گلها را چیده تا دیگران از بوی روشنگری فیض ببرند. من ضمن اینکه به خانم فرح تبریکات قلبی خود را ابراز میدارم، چون من بیرون از کشور زندگی میکنم متاثر ازین هستم که بیش از یکهزار کتا در خانه دارم و میخواستم ازین افتخارات را نصیب خود هم بگردانم، به خانم فرح سپاسگزارم، و اعمال روشنفکرانه آنرا میستودم مشعل آموزگرانه آن برای همیش ادامه باد.

پاسخ