تروریسم

افغان ها پیام عید رهبر جدید طالبان را «مضحک» می دانند

نوشتۀ نجیب الله

چند فرد ملکی افغان که اعضای بدن خود را در حملات شبه نظامیان از دست داده اند در تاریخ 20 سرطان در بیمارستانی در کابل دیده می شوند. [نجیب الله]

چند فرد ملکی افغان که اعضای بدن خود را در حملات شبه نظامیان از دست داده اند در تاریخ 20 سرطان در بیمارستانی در کابل دیده می شوند. [نجیب الله]

کابل - ملاهیبت الله آخوندزاده، رهبر جدید طالبان افغانستان، خواستار تشدید «جهاد مقدس» شده است. این امر نشان می دهد که گروه او به هیچ وجه قصد اجتناب از خشونت و تغییر تاکتیک های خود در این کشور را ندارد.

نامبرده در پیغام ضبط شده ای در تاریخ 12 سرطان و قبل از عید فطر گفت: «این خیال را که می توانید ما را به زانو درآورده و شکست دهید و مجبورمان کنید که سلاحمان را بر زمین بگذاریم، از سرتان بیرون کنید.»

اما برای شهروندان افغان که بیش از هر قشر دیگری از خشونت شبه نظامیان رنج برده اند، پیام رهبر جدید طالبان «مضحک» است.

آنها می گویند که کشتن مسلمانان بدون هیچ دلیلی و بی سرپناه کردن خانواده ها جهاد نیست، بلکه عملی غیر اسلامی و غیر انسانی می باشد.

«آدمکشی جهاد نیست»

محب الله، یک شهروند کابل که یک پایش را در اثر یک انفجار ستیزه جویان از دست داده است، گفت: «در اکثر حملات ستیزه جویان شهروندان مسلمان افغانستان کشته می شوند.»

وی افزود که او خانواده ای را سراغ دارد که همه اعضای آن، به جز یک طفل پنج ساله، در حملات انتحاری ستیزه جویان کشته شده اند.

محب الله به آسیای میانه آنلاین گفت: «کشتن پدر و مادر و یتیم کردن کودکان جهاد نیست. این واقعا دردآور است و این کودک در بی سرنوشتی به سر می برد.»

راضیه، یک شهروند دیگر افغان، در حالی که اشک در چشمانش حلقه زده بود خاطره یک بمبگذاری انتحاری را در شهر کابل به یاد آورد. در آن حمله خود او نیز زخمی شده بود.

راضیه به آسیای میانه آنلاین گفت: «یک لحظه صدای مهیبی بلند شد و همه جا را دود و خاک فرا گرفت. پس از چند لحظه متوجه شدم که در حدود 100 متری من اجساد ده ها زن و کودک و مرد، و حتی پیرمردان موسفید، غرق در خون افتاده بودند. واقعا صحنه وحشتناکی بود.»

او گفت: «کسانی که این گونه جنایات را جهاد می دانند، باید بدانند که اسلام هرگز جواز این گونه اعمال را نداده است.»

عبدالجبار، یک شهروند افغان باشنده ولایت هلمند، گفت که در اثر درگیری، همراه با خانواده اش به کابل آمده است.

او گفت: «این چگونه جهادی است؟ شبه نظامیان طفل من را کشتند و من و خانواده ام را مجبور به مهاجرت کردند تا در بی سرنوشتی در کابل ... و در زیر خیمه زندگی کنم.»

ذبیح الله، یک شهروند دیگر افغان، در صفحه فیس بوکش نوشت: «وقتی رهبر طالبان خواهان کشتن مسلمانان شده و آن را جهاد می نامد، یا خودش بی سواد است و از اسلام بویی نبرده است، و یا خود را به نادانی زده است.»

مضحک و ریاکارانه دانستن پیغام هیبت الله

در بخش دیگری از این پیام، هیبت الله، رهبر طالبان، گفته است: «هر شهروند افغان حق دارد از تمام حقوق و امتیازات زندگی خود بهره‌ مند شود و حیثیت سیاسی و اجتماعی افراد باید از روی اهلیت و تقوای آنها محاسبه گردد.»

هیبت الله از افرادش خواسته است که دیگران را آزار ندهند و به زیرساخت هایی مانند شفاخانه‌ها، مکاتب، و پل‌ها آسیب نرسانند.

اما شهروندان افغان این بخش از پیام وی را، که حتی خودش هم به آن باور ندارد، به باد تمسخر گرفته اند.

مجتبی رحیمی، یک شهروند افغان، گفت: «در سال های گذشته ده ها و یا صدها مکتب توسط افراد گروه طالبان به آتش کشیده شد. در آخرین مورد همه تاسیسات عامه در ولایت قندوز توسط افراد این گروه سوختانده شدند.»

رحیمی به آسیای میانه آنلاین گفت: «این یک پیام مضحک است. چرا که ستیزه جویان طالب در هر منطقه که رسیده اند همه تاسیسات عامه و دولتی را تخریب کرده اند.»

جبار رشتین، یک شهروند قندهار، نیز گفت که امیدی ندارد که ستیزه جویان طالب از حرف هایی که رهبر این گروه در اعلامیه اش گفته است، پیروی کنند.

او گفت: «اگر از مسیر قندهار به کابل سفر کنید متوجه می شوید که شماری زیادی از پلچک ها و بسیاری از ساحات سرک در اثر ماین گذاری، حمله انتحاری، و یا انفجار تخریب شده است.»

جاوید، یک فعال مدنی باشنده کابل، گفت: «این پیام خیلی دیر صادر شده است. حالا اکثر پلچک ها در ساحات جنگی و یا تحت اثر این گروه تخریب شده است.»

بهروز خان، یک تحلیلگر امنیتی افغان، به آسیای میانه آنلاین گفت: «طالبان تنها در ماه های اخیر ده ها مسافر را از موترها پیاده نموده و شماری از آنان را به گلوله بستند و شماری دیگر را لت و کوب کرده و به اسارت بردند. رهبر طالبان این گونه اعمال را چه می نامد؟»

احمد بهروز یک تحلیلگر امور امنیتی افغان گفت، «فقط در ماه‌ های اخیر طالبان ده‌ ها مسافر را از موترها ربوده ‌اند. طالبان بسیاری از آنها را تیرباران کردند، بسیاری از دیگران را لت و کوب کرده و بعضی ها را به عنوان گروگان نگهداشتند. رهبر طالبان چنین اقداماتی را چه می نامد؟»

بهروز با استناد به اظهارات قبلی ملا محمد عمر رهبر پیشین گروه طالبان که در سال ۱۳۹۲ درگذشت گفت که این اولین بار نیست که طالبان چنین اظهاراتی را ابراز می کنند.

آیا شما این مقاله را می پسندید؟

0 دیدگاه

شیوه نامۀ بیان دیدگاه ها * نشان دهندۀ فیلد اجباری است 1500 / 1500