تروریسم

مداخلۀ حزب الله در سوریه موجب بروز بی ثباتی در لبنان می گردد

نوشتۀ نهاد طوبالیان

به گفتۀ ناظر حقوق بشر سوریه، جنگجویان جبهۀ النصره سابق - که بعد از جدا شدن از القاعده نام خود را به فتح الشام تغییر داد - پس از تصرف دو دانشکدۀ نظامی و همچنین یک مقر نظامی در جنوب حلب در تاریخ 16 اسد در یک مدرسۀ علوم نظامی به یک سخنرانی گوش می کنند. [عمر حاج کدور/خبرگزاری فرانسه]

به گفتۀ ناظر حقوق بشر سوریه، جنگجویان جبهۀ النصره سابق - که بعد از جدا شدن از القاعده نام خود را به فتح الشام تغییر داد - پس از تصرف دو دانشکدۀ نظامی و همچنین یک مقر نظامی در جنوب حلب در تاریخ 16 اسد در یک مدرسۀ علوم نظامی به یک سخنرانی گوش می کنند. [عمر حاج کدور/خبرگزاری فرانسه]

درگیری ها و انفجارهای اخیر در نزدیکی مرز لبنان و سوریه با حضور «دولت اسلامی عراق و شام» (داعش) و گروهی که قبلا جبهۀ النصره (اِی ان اف) نامیده می شد، نقش حزب الله را در ایجاد بی ثباتی در لبنان آشکار کرده اند.

کارشناسان در گفتگو با المشارق اظهار داشته اند که مداخلۀ گروه های مورد حمایت سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران (آی آر جی سی) در جنگ سوریه باعث اجرای حملاتی توسط گروه های تروریستی و عناصر دیگر در لبنان شده است.

حسن قطب، رئیس مرکز مطالعات و مشاورۀ لبنان، گفت: «از زمان دخالت حزب الله در امور سوریه ثبات در لبنان متزلزل شده است.»

جبهۀ فتح الشام، که در گذشته با نام جبهۀ النصره شناخته می شد، به همراه داعش چندین ماه است که به اجرای حملات تروریستی علیه اهداف ملکی و نظامی پرداخته و با یکدیگر نیز درگیر شده اند.

اردوی لبنان مرتبا با جنگجویان داعش و جبهۀ النصره که در مناطق صعب العبور واقع در مرز لبنان و سوریه موضع گرفته اند، به تبادل آتش خمپاره می پردازد. در یک مورد اخیر تروریسم در لبنان در نخستین ساعات 27 ژوئن چهار بمب گذار انتحاری واسکت های انفجاری خود را در شهرک مرزی القاع منفجر کردند و شب هنگام نیز چهار انفجار انتحاری دیگر به وقوع پیوست.

قطب گفت که این درگیری ها میان قوای داعش و جبهۀ النصره از یک سو، و میان دو گروه متذکره و حزب الله لبنان از سویی دیگر، شدت خواهد یافت.

وی گفت: «اگر حزب الله به مداخلۀ خود [در سوریه] ادامه دهد، درگیری های میان این گروه ها بر لبنان تأثیر خواهند گذاشت و ثبات آن متزلزل خواهد شد.»

حزب الله مقصر است

ابومحمد الجولانی، رهبر جبهۀ النصره، در اولین حضور خود در ملأ عام، در یک فیلم ویدئویی به تاریخ 7 اسد اعلام کرد که گروه متذکره نام خود تغییر داده، با گروه های دیگر در سوریه هم پیمان گردیده، و روابط خود را با القاعده نیز قطع کرده است.

یک تحلیلگر سیاسی به نام علی الامین به المشارق گفت: «فارغ از تغییرات ایجاد شده در عناوین گروه هایی مانند جبهۀ النصره و دیگران، لبنان در قبال تهدیدات سازمان های تروریستی آسیب پذیر باقی خواهد ماند که دلیل آن مداخلۀ حزب الله در جنگ سوریه است.»

وی به المشارق گفت: «مداخلۀ حزب الله در سوریه عواقب و خطراتی جدی را برای لبنان به دنبال خواهد داشت و این کشور را در معرض عکس العمل های متقابل قرار خواهد داد. اما هیچکس نمی داند که آنها چه وقت، چگونه، و به چه شکلی خواهند بود.»

او گفت که «تا زمانی که مسئله میان لبنان و سوریه حل و فصل نشده باشد» خطر داعش و گروه های دیگری نظیر جبهۀ النصره برای لبنان همچنان پابرجا خواهد بود.

او اظهار داشت: «بنا بر این این زخم همچنان باز خواهد ماند و این معضل همانند ماه های گذشته و حتی همین اواخر، در قالب انفجارها، بمب گذاران انتحاری، و افزایش میزان زد و خورد در مرز لبنان با سوریه و در شهرک های تپۀ بقاع، نمود خواهد یافت.»

امین گفت: «نمی توان ادعا کرد که اوضاع در لبنان بهبود یافته است.» تهدیدها در لبنان «با وجود دخالت حزب الله در سوریه کاهش نخواهد یافت. این مداخله موجب به وجود آمدن تهدیدی مداوم توسط جبهۀ النصره تحت نام جدید خود، و نیز سازمان های هم پیمان آن علیه امنیت لبنان و مردم آن شده است.»

برید جنرال بازنشسته ریچارد دغیر گفت که جبهۀ النصره در کوششی برای ایجاد تمایز با داعش، که رقیب این گروه در سوریه است، تنها خرقۀ خود را تغییر داده است.

او گفت که فارغ از میزان و سطح تلاش جبهۀ النصره برای جدا کردن خود از القاعده، این گروه همچنان یک گروه تروریستی است، چرا که شعارها و ایدئولوژی آن هیچ تغییری نکرده است.

به رغم آن که اردوی لبنان در مبارزه با جبهۀ النصره و داعش در سرحدات ظفرمند بوده است، اما این «از نفوذهای امنیتی ممانعت نخواهد کرد، چرا که لبنان نیز از لحاظ تهدیدات تروریسم و هدف حملات تروریست ها قرار گفتن مستثنی نمی باشد.»

دغیر تأکید کرد که «تا زمانی که حزب الله به مداخله در جنگ سوریه ادامه دهد» لبنان همچنان در معرض تهدید قرار خواهد داشت.

آیا شما این مقاله را می پسندید؟

1 دیدگاه

شیوه نامۀ بیان دیدگاه ها * نشان دهندۀ فیلد اجباری است 1500 / 1500

این مقاله ای بسیار خوب و با جزئیات فراوان است و شما آن را به لسان پشتوی بسیار خوبی نوشته اید. این مقاله اطلاعات بسیار خوبی را در مورد گروه های درگیر در منطقه ارائه می دهد. من سایت سلام تایمز را خوش دارم. با تشکر از شما.

پاسخ