پناهندگان

مهاجرین افغان عودت کننده به کشور عهد بستند که وطنشان را از نو اعمار کنند

نوشتۀ اشفق یوسفزی

لاری‌های پُر از چمدان های مهاجرین افغان که در مسیر سرک گراند تراک در تاریخ 16 میزان به طرف افغانستان در حرکت هستند. کمیساریای عالی سازمان ملل متحد در امور پناهندگان می گوید که از ماه جدی تاکنون بالغ بر 200 هزار افغان تحت برنامۀ بازگشت داوطلبانه به کشور بازگشته اند. [اشفق یوسفزی]

لاری‌های پُر از چمدان های مهاجرین افغان که در مسیر سرک گراند تراک در تاریخ 16 میزان به طرف افغانستان در حرکت هستند. کمیساریای عالی سازمان ملل متحد در امور پناهندگان می گوید که از ماه جدی تاکنون بالغ بر 200 هزار افغان تحت برنامۀ بازگشت داوطلبانه به کشور بازگشته اند. [اشفق یوسفزی]

پیشاور -- مهاجرین افغان که در تحت یک پروگرم بازگشت داوطلبانه از پاکستان به کشور برگشته اند، می گویند که آنها می خواهند در اعمار و انکشاف افغانستان ایفای نقش کنند.

دِکر جنرال (متقاعد) عبدالقادر بلوچ، وزیر ایالات و ساحات سرحدی پاکستان، گفت که تا پایان ماه سنبله بیش از 190 هزار افغان ثبت شده و 160 هزار افغان ثبت نشدۀ دیگر داوطلبانه از پاکستان مراجعت کرده اند.

اغلب مهاجرینی که با سلام تایمز مصاحبه کردند، گفتند که دلیل اصلی بازگشت آنها شکست شبه نظامیان در کشور بوده است. آنها در همین حال از پاکستان به خاطر میزبانی چند ساله اش قدردانی کردند.

برقراری صلح و رفاه

رفیقو احمد، یک زرگر افغان باشندۀ پاکستان، گفت: «ما می خواهیم در انکشاف کشور خود که از شبه نظامیان آسیب دیده است، اشتراک نموده و صلح را استقرار دهیم و در رفاه زندگی کنیم.»

او به سلام تایمز گفت: «ما تصمیم گرفته ایم که پس از 30 سال پاکستان را ترک کنیم تا به این ترتیب در انکشاف کشور خودمان، جایی که قوای امنیتی در آن مصروف نبرد با شبه نظامیان طالبان هستند، ایفای نقش کنیم.»

احمد، که 62 ساله است، گفت که او در سال 1979 پس از آن که میهنش اشغال شد و اوضاع امنیتی به هرج و مرج و بی قانونی تغییر پیدا کرد، وارد پاکستان شد.

او می گوید که اما حالا اوضاع خوب است.

او گفت: «طی چند سال گذشته بهبود قابل توجهی حاصل شده است و مردم می خواهند کاسبی خود را راه بیاندازند.» وی افزود که مردم افغانستان شبه نظامیان را به خاطر وادار کردن آنها به اقامت در خارجه برای مدت خیلی طولانی به شدت محکوم می کنند.

محمد جمیل، یک فروشندۀ غلات در مردان، گفت که او 20 سال پیش به خاطر تروریسمی که توسط طالبان در افغانستان حاکم گردید، به پاکستان آمد.

جمیل یکی از 200 هزار مهاجر افغان است که امسال تحت برنامۀ بازگشت داوطلبانۀ کمیسیاریای عالی سازمان ملل در امور پناهندگان به کشور برمی گردند.

او به سلام تایمز گفت: «ما به شهر آباء و اجدادیمان، یعنی کابل، مراجعت می کنیم. ما در همان جا یک دکان کرایه کرده ایم. ما سرمایۀ خود را انتقال می دهیم تا در اعمار مجدد و آباد کردن کشورمان مشارکت کنیم.»

غریب گل، که یک تره بار فروش 25 ساله در پیشاور است، گفت که او در پاکستان تولد شده و هیچ وقت به کشور آباء و اجدادی خود نبوده است.

او به سلام تایمز گفت: «من می خواهم کشور خود را ببینم و مابقی عمرم را در آنجا کار کنیم. والدین من از بابت زندگی دائمی در آنجا بسیار مشعوف هستند.»

او گفت که پاکستان و افغانستان هر دو به شدت از شبه نظامی گری ضربه خورده اند، اما اکنون صلح بازگشته و مردم باید برای انکشاف کشور کوشش کنند.

نور غلام، یک افغان دیگر که در یک منزل خشت و گِل در کمپ مهاجرین جالوزی در نزدیکی پیشاور، اقامت دارد، گفت که او با اقوام خود در جلال آباد تماس داشته و آنها به او گفته اند که وضعیت امنیتی حالا عادی است.»

او به سلام تایمز گفت: «بهبود قابل توجهی در وضعیت نظم و قانون حاصل شده و ما حالا می خواهیم به آنجا بازگشته و با مردممان زندگی کنیم.»

او گفت: «ما از اردوی افغانستان و همچنان از قوای امنیتی بین المللی به خاطر شکست دادن شبه نظامیان و تبدیل کشور به یک محل قابل زندگی کمال امتنان را داریم.»

غلام گفت که او کسانی را می شناسد که هم اکنون به کشور مراجعت کرده اند و بسیار مشعوف هستند. او گفت: «به همین خاطر ما هم تصمیم گرفته ایم که برویم و در آنجا به قوم و خویش و رفقایمان ملحق شویم.»

تعلیم و تربیه و اشتغال برای ریشه کنی تروریسم

یک تحلیلگر امنیتی مقیم پیشاور به نام خادم حسین گفت که مردم افغانستان فداکاری‌های کلانی را برای صلح اهدا کرده اند و سرانجام شبه‌نظامی‌گری در کشورشان کاهش یافته است.

وی گفت که افغان ها برای مدت بیش از سی سال در ناامیدی در سراسر جهان اقامت داشتند که دلیل آن خشونت بود.

او به سلام تایمز گفت: «افغان ها بهای کلانی را برای صلح پرداخته اند. اما فداکاری های آنها ثمر داده و حالا آنها در مسیر مراجعت به وطنشان هستند.»

حسین گفت که در مرحلۀ بعد نیاز مبرمی برای اعمار مکاتب، شفاخانه ها، و تسهیلات دیگر برای مهاجرین عودت کننده از پاکستان، ایران، و کشورهای دیگر وجود دارد.

او اظهار داشت: «تروریسم را می توان با تعلیم و تربیه و همچنان با ایجاد فضای بهتری برای اشتغال ریشه کن کرد.»

شاهی محمد، یک معلم مکتب در پیشاور، گفت که او قصد بازگشت به ولایت هرات را دارد تا در آنجا پس از 10 سال اقامت در پاکستان به اقوام خود ملحق شود.

او به سلام تایمز گفت: «من با هفت سر عائله به پیشاور آمدم و در یک مکتب افغان شروع به تدریس کردم. حالا از از وظیفه ام استعفاء داده ام و بعد از مراجعت به افغانستان در ولایت هرات به همین مسلک مصروف خواهم شد.

او گفت که چندین مکتب در هرات هستند که نیاز مبرمی به معلم دارند. وی افزود: «بیشتر هم مسلکی های من در پیشاور همچنان می خواهند به افغانستان رفته و تجربۀ خود را جهت ارتقاء تعلیم و تربیه در آنجا به خدمت بگیرند.»

او گفت: «اطفال افغان به خاطر موضع گیری مشخص طالبان علیه تعلیم و تربیه، علی الخصوص برای بانوان، از رفتن به مدرسه محروم بوده اند. البته در ابتدا زندگی کار سهلی نخواهد بود، اما به مرور زمان بهتر خواهد شد.»

اعمار مجدد افغانستان توسط مهاجرین

عمر زخیلوال، سفیر افغانستان در پاکستان، مهاجرین را تشویق کرد تا به رغم همۀ مشکلات و موانع به وطن خود بازگردند و به پروسۀ اعمار کشور ملحق شوند.

زخیلوال در تاریخ 7 میزان در جریان بازدید از یک مرکز مراجعت کمیساریای عالی سازمان ملل متحد در امور پناهندگان در کمپ مهاجرین ازاخیل در خیبر پختونخوا، گفت: «مراجعت داوطلبانۀ بی جا شدگان نشان دهندۀ اعتماد آنها به کوشش های دولت وحدت ملی است.»

او گفت: «چالش های زیادی وجود دارند. اما مهاجرین مراجعت کننده در برقراری مجدد صلح و همچنان در اعمار افغانستان کمک خواهند کرد.»

کمیساریای عالی سازمان ملل متحد در امور پناهندگان به آن دسته از مهاجرین افغان که در برنامۀ مراجعت داوطلبانه مشارکت‌کننده مبالغی را پرداخت می کند. در ماه جوزا کمیساریای عالی سازمان ملل متحد در امور پناهندگان مبلغ پرداختی به هر فرد را از 200 دالر آمریکایی به 400 دالر آمریکایی افزایش داد.

گل ستار یک مهاجر مقیم افغان است که طی 30 سال گذشته با هشت سر عائله در پاکستان اقامت داشت. او اخیراً در یک مرکز جدید مراجعت به کشور جهت برگشتن به افغانستان ثبت نام کرد.

وی به سلام تایمز گفت: «حالا ما در راه برگشتن به کشور هستیم. چهل افغان دیگر هم در همین کاروان با ما در حال مراجعت هستند.»

محمد رئیس، یک پروفیسور پوهنتون کابل، گفت که شبه نظامی گری جایش را در افغانستان به دموکراسی داده است.

او مهاجرین را به مراجعت به کشور توصیه کرد و به سلام تایمز گفت: «طی 15 سال گذشته سه دوره انتخابات برگزار شده است و هیچ دلیلی برای اقامت افغان ها در خارج از کشورشان وجود ندارد.»

او گفت: «ما بدون پروسۀ اعمار مجدد کشور قادر به برقراری صلح پایدار نخواهیم بود و مردم فهمیده اند که آنها هم باید در بازسازی افغانستان مشارکت کنند.»

آیا شما این مقاله را می پسندید؟

2 دیدگاه

شیوه نامۀ بیان دیدگاه ها * نشان دهندۀ فیلد اجباری است 1500 / 1500

آن خیلی خوب بود.

پاسخ

ما پناهندگان افغان می خواهیم خودمان کشورمان را بازسازی کنیم و هرچه زودتر به کشورمان بازگردیم.

پاسخ