پناهندگان

کند شدن پروسه عودت افغان ها از پاکستان

خبرگزاری فرانسه

فامیل های بیجاشده افغان در تاریخ 7 ثور در مرکز عودت آوارگان کمیساریای عالی سازمان ملل در امور پناهندگان (یو ان اچ سی آر) در خارج پیشاور در کنار مایملکشان جمع شده اند و جهت عودت کردن به کشورشان، که از اثر جنگ داخلی و حکومت طالبان از آن فرار کرده بودند، آماده می شوند. [عبدالمجید/خبرگزاری فرانسه]

فامیل های بیجاشده افغان در تاریخ 7 ثور در مرکز عودت آوارگان کمیساریای عالی سازمان ملل در امور پناهندگان (یو ان اچ سی آر) در خارج پیشاور در کنار مایملکشان جمع شده اند و جهت عودت کردن به کشورشان، که از اثر جنگ داخلی و حکومت طالبان از آن فرار کرده بودند، آماده می شوند. [عبدالمجید/خبرگزاری فرانسه]

اسلام آباد -- مسئولیت سازمان ملل متحد پنجشنبه (18 جوزا) گفتند که بعد از آن که بلند رفتن بی سابقه رقم عودت کنندگان نگرانی ها را از بابت بروز یک فاجعه انسانی ایجاد کرده بود، انتظار می رود تعداد بیجاشدگان افغان که پاکستان را به مقصد کشورشان ترک می کنند، تقلیل یابد.

بنا بر اعلام سازمان ملل متحد از تاریخ 13 حمل، یعنی از زمان شروع عودت افغان ها در سال 2017 بعد از خاتمه فصل زمستان، حدود 32,000 پناهنده ثبت نام شده از پاکستان به کشورشان عودت کرده اند.

رقم بی سابقه 370,000 افغان سال قبل پاکستان را ترک کردند و تعداد کثیر آنها اطفال یا حتی نواسه های متولد پاکستان افغان های بودند که در سال های دهه 1980 بعد از اشغال افغانستان توسط شوروی از کشورشان فرار کرده بودند.

تعداد عودت کنندگان افغان در سال 2015 برابر با 55,000 نفر بود.

ناظران می گویند که با تشدید سخت گیری های پاکستان نسبت به افغان ها به خاطر اتهامات وارده به اعضای این جامعه مبنی بر پناه دادن به شبه نظامیان و جنایتکاران، این عودت چند برابر شده بود.

چندین فاکتور نرخ این عودت را تقلیل می دهند

مگر آن چه که به نظر می رسد یک فضای بهبود یافته در پاکستان باشد، بر علاوه این باور که دولت افغانستان در عمل به تعهداتش مبنی بر ارائه کمک به عودت کنندگان ناکام بوده است، حالا پروسه عودت را کند کرده است.

دن مک نورتون، سخنگوی کمیساریای عالی سازمان ملل در امور پناهندگان (یو ان اچ سی آر)، گفت: «امروز فضای پاکستان نسبت به سال قبل در این موقع بسیار متفاوت است. تابستان قبل عوامل بیشتری جهت عودت افغان ها به کشورشان از پاکستان وجود داشت.»

در ماه دلو پاکستان پالیسی جدید را جهت مدیریت مهاجرین افغان اعلام کرد که شامل ثبت نام افغان های ثبت نشده و تصویب یک قانون جدید مهاجرین و یک مقررات ویزه جدید برای افغان ها بود.

این تمهیدات به نوبه افغان ها را تشجیع کرد که به جای ریسک کردن و رفتن به افغانستان در پاکستان بمانند؛ چرا که در افغانستان جنگ و جدال بین دولت، طالبان، و شبه نظامیان «دولت اسلامی» (داعش) در جریان است.

امنیت در کابل که تعداد کثیری از عودت کنندگان تقاضای پناهندگی داده اند، هفته قبل وخیم تر شده است و بعد از انفجار مهیب در ربع دیپلوماتیک شهر که از اثر آن 150 نفر کشته شدند، موجب بلند رفتن خشم عمومی شده است.

مسئولین می گویند که پکیج های امدادی کمیساریای عالی سازمان ملل در امور پناهندگان نیز به 200 دالر به ازای هر نفر تقلیل پیدا کرده. سال قبل این مبالغ به 400 دالر رسیده بود که به گفته ناظران موجب تشویق و ترغیب عودت کنندگان شده بود.

ملیون ها نفر در پاکستان مانده اند

از سال 2002 حدود 4.2 ملیون مهاجر افغان تحت پروگرام عودت داوطلبانه با تمویل کمیساریای عالی سازمان ملل در امور پناهندگان به افغانستان مراجعت کرده اند.

مگر مسئولین کمیساریای عالی سازمان ملل در امور پناهندگان پاکستان می گویند حدود 1.34 ملیون مهاجر ثبت نام شده تا هنوز در پاکستان هستند. بر بنیاد تخمین ها نیم ملیون آواره ثبت نشده دیگر هم در این کشور حضور دارند.

ایندریکا راتواته، نماینده کمیساریای عالی سازمان ملل در امور پناهندگان در کشور پاکستان، گفت که بعد از 37 سال پیاپی میزبانی یکی از کلان ترین جوامع آوارگان در جهان آثار مقداری خستگی در این کشور تشکیل شده است.

اما دیده بان حقوق بشر نسبت به سیاست «تهدیدکننده» پاکستان در قبال عودت کردن در گذشته انتقاد کرده و این دولت را به بازداشت های بی هدف و تخلفات دیگر متهم کرده است.

آیا شما این مقاله را می پسندید؟

0 دیدگاه

شیوه نامۀ بیان دیدگاه ها * نشان دهندۀ فیلد اجباری است 1500 / 1500